معرفی انواع رنگ های اپوکسی و کاربرد های آن
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 12 آبان 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی انواع رنگ های اپوکسی و کاربرد های آن

عموما تعریف کلمه رنگ اپوکسی در برخی موارد، برداشت های متفاوتی ایجاد می نماید. این مواد با ایجاد یک لایه فیلم نازک (لایه ایی با ضخامت کم) می توانند برای سطح زیرین پوششی بوجود بیاورند. به طوری که یک لایه با فام (رنگ) جدید قابل رویت باشد و سطح زیرین مشاهده نگردد. اکثر آنها دارای حلال بوده و برای رنگ آمیزی سطوح مختلف با کاربری های متفاوت استفاده می گردند.
اما هنگامی که از پوشش های اپوکسی صحبت می کنیم، دو گروه کلی خواهیم داشت. گروه اول موادی هستند که که برای پوشش دهی بر روی کف استفاده می شوند. این مواد به عنوان کفپوش اپوکسی معرفی می شوند که فاقد ماده حلال بوده و از رزین هایی که مقاومت های مکانیکی و شیمیایی بالایی دارند تشکیل شده اند. گروه دوم موادی هستند که برای پوشش دهی روی سطوح دیوارها ساخته می شوند که رنگ اپوکسی نامیده می شوند.
در نتیجه اگر بخواهیم تفاوت کلی برای اینگونه مواد قایل شویم، دو گروه کلی خواهیم داشت:
1- کفپوش ها، که فاقد حلال می باشند و با رزین های solvent free ساخته می شوند.
2- رنگ اپوکسی، که دارای حلال هستند و با رزین های solvent base ساخته می شوند.
انواع رنگ اپوکسی کدام است؟
انواع رنگ اپوکسی و حتی کفپوش ها دارای دو جز هستند. یک جز اصلی که از رزین های اپوکسی، فیلرها، افزودنی های خاص و ماده رنگی تشکیل شده است. جز دوم یا هاردنر که معمولا بدون هیچگونه ماده افزودنی مورد استفاده قرار می گیرند.
از آن جا که مقدار هاردنر با توجه به نوع و درصد رزین تعیین می گردد، در نتیجه به هنگام اجرا و استفاده، مخلوط نمودن کامل و دقیق هر دو جز، با نسبتی که از قبل مشخص شده، کاملا ضروری است. برای این عمل از همزن های برقی استفاده می گردد.
انواع رنگ اپوکسی به دلیل داشتن مقاومت شیمیایی خوب، گزینه مناسبی برای ایجاد پوشش برای سطوح دیوارهای بتنی می باشند. رنگ های اپوکسی و کفپوش های اپوکسی به دلیل اینکه پس از عملیات اجرایی و پس از خشک شدن، سطحی یکپارچه بوجود می آورند، مانع از تجمع و نفوذ باکتری می گردند.
به همین دلیل برای صنایع داروسازی، صنایع غذایی و صنایعی که اولویت اصلی آنها رعایت استانداردهای بهداشتی است، بهترین انتخاب می باشند.
در ادامه استفاده از رنگ های اپوکسی همانطور که گفته شد، عملیات رنگ آمیزی یعنی ایجاد یک لایه پوشش محافظ برای سطح زیرین و بوجود آوردن سطحی جدید که نیازهای ضروری را پاسخگو باشد.
بطور مثال برای پوشش دهی سطوح داخلی مخازن بتنی که بعنوان محلی برای ذخیره آب آشامیدنی یا آب مورد نیاز در کارخانجات احداث می گردند، از پوشش های اپوکسی استفاده می کنند.
معمولا سطوح سیمانی دیوارها دارای خلل و فرج ریز و درشت بوده و بسیار نفوذ پذیر هستند اما پس از اجرای پوشش اپوکسی، کلیه منافذ و روزنه های بتن پوشیده شده و سطح بدست آمده غیرقابل نفوذ(آب بند) می گردد.
همچنین پوشش اپوکسی، علاوه بر ایجاد لایه ایی محافظ با مقاومت مکانیکی و شیمیایی مناسب، باعث سهولت در شستشو، تمیز کاری و پاکیزه نگهداشتن سطح دیوارها می شود.
استفاده از رزین و رنگ های اپوکسی در طراحی و دکوراسیون
رزین اپوکسی به طور معمول به اندازه شیشه شفاف است و بسیاری از افراد از این ویژگی برای ترکیب فضای خود در دکوراسیون استفاده می کنند. چنانچه رزین اپوکسی به تنهایی و بدون هیچگونه افزودنی استفاده شود، حتی بهترین رزین های اپوکسی نیز به مرور زمان به زردی گرایش پیدا میکند و آنچه روزی یک پوشش صاف و شیشه‌ا‌‌ی بود، ناخوشایند و قدیمی به نظر میرسد. اما در صورتی که از انواع رنگ اپوکسی استفاده گردد، دوام بیشتری را شاهد خواهیم بود و نتیجه مطلوب تری حاصل خواهد شد.
اگر لایه ایی که می خواهیم ایجاد کنیم، نازک تر از یک میلیمتر باشد، می توان از رنگ های اپوکسی (دارای حلال) استفاده نمود. اما اگر ضخامت لایه ای که می خواهیم ایجاد کنیم بیش از یک میلیمتر باشد، باید از کفپوش های اپوکسی (رزین های بدون حلال) استفاده کنیم.
اپوکسی‌های رنگی همچنین می توانند آثار هنری خیره کننده ای خلق کنند که به همان زیبایی که دارند نیز کاربردی هستند. شما میتوانید از اپوکسی رنگی برای پر نمودن شکاف در یک سطح قدیمی استفاده کنید، و یک طراحی کاملاً منحصر به فرد را ایجاد کنید.
همچنین می توانید از اپوکسی‌های رنگی مختلف که در مراحل مختلف اعمال میشوند، برای ایجاد طرحهای چند رنگ و چند بعدی استفاده کنید. از اپوکسی های رنگی برای ایجاد قطعات مبلمان نیز استفاده شده است که متقاضیان و طرفداران زیادی دارد.
با رنگ اپوکسی رنگی چه کاری میتوانید انجام دهید؟
طرحهای رودخانه رایج ترین نمونه هایی است که در حال حاضر از اپوکسی رنگی استفاده میشود. میزهای رودخانه ای از ساده ترین پروژه‌های اپوکسی رنگی هستند که میتوانید انجام دهید. تمام آنچه شما نیاز دارید یک میز چوبی یا حداقل یک طرف چوبی است .
کاری که شما انجام میدهید این است که یک رنگ اپوکسی یا کفپوش اپوکسی با فام دلخواه خود را مخلوط کرده و آن را در قسمت مورد نظر اجرا نمایید. اگر بخواهید با استفاده از تکه‌های کوچک چوب یا پلاستیک برای قرار دادن وسط میز، می توانید یک خط کاملاً مستقیم از رنگ ایجاد کنید.
اگر میخواهید طراحی نامنظم‌تری داشته باشید، به تخته‌های چوب نامنظم نیاز دارید. که این روش بیشتر مورد علاقه طراحان است.
از اپوکسی رنگی همچنین میتوان برای تزئین موادی از جنس استنلس استیل، برای ایجاد جلوه ای منحصر به فرد روی یک پیشخوان یا میز و یا ایجاد آثار هنری تزیینی برای آویختن روی دیوار استفاده کرد. بیشترین کاربرد آن به عنوان روشی است که از تکه های چوب به شکل نامنظم به عنوان دکوراسیون استفاده میشود. استفاده از اپوکسی رنگی به جای رزین اپوکسی شفاف از ایجاد زردی در سطح پوشش اپوکسی جلوگیری میکند. اپوکسی های رنگی بسیار بهتر از اپوکسی شفاف است.
چگونه رنگدانه را به اپوکسی خود اضافه کنیم
افزودن رنگدانه به رزین اپوکسی به ظاهر کار آسانی است. اما نوع رنگدانه ای که انتخاب میکنید بسیار مهم است؛ زیرا انواع مختلفی از رنگدانه ها وجود دارد که همه آنها برای مخلوط شدن با رزین اپوکسی مناسب نیستند. در واقع افزودن رنگدانه ها به رزین اپوکسی مستلزم دارا بودن دانش فنی، تجهیزات خاص و ... است. اگر از قبل رنگدانه هایی را در نظر دارید،
استفاده از آنها ممکن است وسوسه انگیز باشد اما این کار را انجام ندهید. رنگ‌ دانه های مبتنی بر آب یا روغن باعث ایجاد مشکل در اجرا و عدم سازگاری با رزین اپوکسی می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...