مراحل اجرای کفپوش پلی یورتان با بهترین مجری
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 2 بهمن 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مراحل اجرای کفپوش پلی یورتان با بهترین مجری

انتخاب کفپوش مناسب یک چالش مهم محسوب می‌شود و برای اجرای انواع کفپوش ساختمان، هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و باید از بهترین و کاربردی‌ترین مصالح موجود استفاده کرد. کفپوش پلی اورتان یکی از جدیدترین کفپوش‌های ساختمانی است و از آنجاییکه اجرای کفپوش پلی یورتان بسیار آسان است، کاربردهای وسیعی در فضاهای داخلی و خارجی پیدا کرده است. در این مطلب، به صورت اختصاصی درباره اجرای این کف پوش، مواد مورد استفاده و ضخامت مناسب آن صحبت خواهیم کرد.


مواد کفپوش پلی یورتان



پلی اورتان از ترکیب مواد پلیمری و محصولات شیمیایی با نسبت‌های متفاوتی تولید می‌شود و با استفاده از برخی مواد افزودنی مانند فیلرها و ادتیوهای مختلف می‌توان تغییرات زیادی در سطوح این کفپوش ایجاد کرد.


به این ترتیب شاهد تنوع در ظاهر و سطوح ساخته شده از پلی اورتان هستیم. اما باید توجه داشت که با کوچکترین تغییر در ترکیب مواد، خواص کفپوش به شدت تغییر می‌کند. این مدل کفپوش ها یکی از پرکاربردترین پوشش‌ها برای مکان‌هایی است که به نوعی درگیر تنش‌های مختلف می باشند.


ضخامت کفپوش پلی یورتان

 


یکی از رایج‌ترین مشکلات کفپوش‌ها این است که احتمال ترک خوردگی آن‌ها زیاد است. از آنجا که دلیل بیشتر ترک خوردگی ها به نوع و شرایط بتن باز می گردد، با این وجود، کفپوش پلی یورتان تا حدودی می تواند مانع بروز چنین اتفاقی باشد و یا مقاومت بیشتری در مقابل ترک خوردگی از خود نشان دهد. زیرا سطوح پوشیده شده با این ترکیبات دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالایی می‌باشد که از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. در این حالت ضخامت پلی اورتان نیز موثر بوده و با توجه به محل اجرا و نوع استفاده انتخاب می‌شود.

این پوشش، به دلیل خاصیت ارتجاعی بالا و ساختار متفاوت، کفپوش پرکاربردی است و پس از افزودن سخت کننده‌های ایزوسیانات به رزین‌های پلی اورتان، می توان ضخامت آن را بصورت مطلوبی اجرا نمود.



مهم‌ترین مراحل اجرای کفپوش پلی یورتان

 


اجرای کفپوش پلی اورتان در چند مرحله ساده زیر انجام می شود:


مرحله 1: سطح را ساب بزنید
در ابتدا سطح مورد نظر را کاملا بررسی نمایید. چنانچه نقاطی از سطح دچار شکستگی شده باشد، حتما باید قسمت های سست و آسیب دیده را بردارید. سپس با استفاده از دستگاه ساب و سگمنت های الماسه بصورت خشک اقدام به ساب زدن نمایید. استفاده از آب در هنگام ساب زدن باعث نفوذ رطوبت به داخل بتن شده که در این صورت زمان زیادی را باید سپری کنیم تا رطوبت بوجود آمده کاملا از محیط خارج گردد. به این دلیل برای اجرای پوشش های رزینی از ساب زدن به روش خشک استفاده می گردد.

عمل ساب زدن الماسه باعث بوجود آمدن خط و خش مناسبی بر روی سطح می گردد که برای افزایش چسبندگی مواد به سطح، بسیار ضروری است. حذف برخی از آلودگی ها نیز توسط ساب زدن از بین خواهد رفت. همچنین اگر سطح مورد اجرا دارای ناهمواری های زیادی باشد، عمل ساب زدن سبب کاهش میزان ناهمواری سطح می گردد.

 

مرحله 2: زدودن گرد و غبار (از شر گرد و غبار خلاص شوید)
نکته کلیدی برای اجرای کفپوش این است که گرد و غبار را از سطح باید پاک کنید. برای انجام این کار از جاروبرقی استفده نمایید. هر سطحی را که روی آن کار می‌کنید ابتدا با استفاده از سیستم ساب زدن بصورت خشک، باید آماده سازی کنید سپس با استفاده از جاروهای دستی و جاروهای برقی تمامی گرد و غبار را از بین ببرید. توجه داشته باشید که وجود گرد و غبار باعث کاهش چسبندگی مواد به سطح خواهد شد.

 


مرحله 3: اجرای کفپوش پلی یورتان
کفپوش های رزینی اپوکسی یا پلی اورتان از سه بخش تشکیل شده اند: 1- پرایمر 2- لایه میانی 3- لایه نهایی :

 

پرایمر:


عامل چسبندگی کفپوش به سطح مورد نظر می باشد. از این رو باید دقت داشت که پرایمر بر روی تمامی سطح مورد نظر اعمال گردد. پس از سپری شدن مدتی که پرایمر بصورت سطحی خشک شد، میتوان نسبت به اجرای لایه بعدی اقدام نمود. از آنجا که اکثر پرایمرها دارای حلال می باشند، باید دقت داشت که خشک نشدن پرایمر میتواند باعث باقیماندن مقداری حلال شود که در این صورت حلال باقیمانده پس از مدتی تمایل به خروج پیدا خواهد کرد و سبب ایجاد تاول زدگی بر روی سطح می گردد.

 


لایه میانی:


پس از اطمینان یافتن از خشک شدن سطحی پرایمر، می توان برای اجرای لایه میانی اقدام نمود. برای این کار و جهت افزایش مقاومت و پر نمودن خلل و فرج سطح، به هنگام اجرای لایه میانی مقداری سیلیس که از قبل بصورت دانه بندی مشخص و معینی در نظر گرفته ایم، به مواد میانی اضافه می نماییم.

پس از خشک شدن لایه میانی، چنانچه نیاز باشد، بصورت موضعی نسبت به تسطیح سطح و برطرف نمودن ناهمواری ها اقدام می کنیم. برای این کار نیز از مواد لایه میانی استفاده می نماییم.

ضخامت مورد نیاز، تعیین کننده مقدار مصرف لایه میانی خواهد بود.

به همین دلیل گاهی اوقات اجرای لایه میانی در دو یا سه نوبت صورت می پذیرد.



لایه نهایی:



پس از اتمام عملیات زیرسازی و پایان یافتن اجرای لایه میانی، سطح مورد نظر باید از گرد و غبار و آلودگی های احتمالی بوجود آمده، کاملا پاک گردد. سپس اقدام به اجرای لایه نهایی می نماییم.

مقدار مواد مورد نیاز برای این لایه، همانند لایه میانی، به ضخامت نهایی کفپوش بستگی دارد.

همچنین نحوه اجرای لایه نهایی با توجه به نیاز پروژه و ضرورت های موجود، در نظر گرفته می شود. بطور مثال برای سطوحی مانند رمپ پارکینگ ها، نحوه اجرای لایه میانی و لایه نهایی نسبت به سطوح صاف، متفاوت خواهد بود.

توضیحات: برای اجرای کفپوش پلی یورتان یا اپوکسی مواردی وجود دارد که به هنگام اجرای هر لایه باید در نظر داشت.

برای اجرای پرایمر، از غلطک و یا قلم مو استفاده می گردد.

اجرای لایه میانی با استفاده از لیسه و یا لیسه های شانه ایی صورت می پذیرد.

لایه نهایی با استفاده از لیسه شانه ایی و یا غلطک اجرا می گردد. همانطور که قبلا اشاره شد، نوع سطح مورد نیاز تعیین کننده روش اجرا خواهد بود.

برخی از تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید پوشش‌های بعدی را زمانی که لایه اول هنوز مرطوب است، اعمال نمایید، زیرا بهتر می‌چسبد، اما همانگونه که قبلا اشاره شد، این نوع اجرا باعث ایجاد حباب خواهد شد.

 

 

همچنین بخوانید:

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

 

 

در نظر داشته باشید که قبل از اجرای لایه نهایی، سطح لایه میانی را می توانید با استفاده از ساب و یا سنباده، مضرس نمایید تا باعث افزایش چسبندگی لایه ها به یکدیگر شود اما دقت نمایید که غبار حاصله از ساب و یا سنباده کاری، حتما با استفاده از جاروبرقی، از روی سطح زدوده شود.

در برخی موارد مجریان برای سهولت اجرا، اقدام به افزودن حلال(تینر) به مواد می کنند. این عمل نکته بسیار بسیار حساسی است. زیرا افزودن حلال به رزین هایی که اساسا فاقد حلال (Solvent Free) هستند، سبب کاهش مقاومت های رزین خواهد شد.

مجری کفپوش پلی یورتان
از آنجایی که نتیجه نهایی به نوع مواد و مهارت و تجربه افرادی که کفپوش را روی سطح اجرا می کنند، دارد، پیشنهاد می کنیم اگر در حال مذاکره با هر یک از مجریان یا شرکت‌ها هستید، حتما در مورد نحوه اجرا و آماده‌سازی سطح، از آن‌ها سوال و تحقیق کنید.

شرکت آرملات بهترین و مطمئن‌ترین راه حل را برای انتخاب بهترین نوع کفپوش با توجه به شرایط پروژه در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین این اطمینان را به شما می‌دهد که اجرای کفپوش پلی یورتان شما در کمترین زمان و با مناسب‌ترین بودجه و بالاترین کیفیت آماده بهره برداری می‌باشد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...