لاک اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 14 اسفند 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

لاک اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

در جوامع امروزی هر روز مشاغل و کسب و کارهای نوین در حال شکل گیری است و انسان را به سمت پیشرفت و موفقیت حرکت می دهد. اما یکی از این مشاغل و صنایع محبوب و پرطرفدار امروزی که چند سال اخیر برای انسان ها به کار برده شده، لاک اپوکسی است که مبتکران و خلاقان در این عرصه به روش ها و کاربردهای مختلف و متنوع آن می توانند جلوه های زیبا و دلنشینی را طراحی می کنند.



لاک اپوکسی چیست؟


برای اولین بار در سال ۱۹۳۴ پل شلاک آلمانی موفق به سنتز رزین اپوکسی شد و توانست اختراع را به نام خودش ثبت کند. از ویژگی های برجسته آن می توان به مقاومت بسیار بالای مکانیکی و شیمیایی آن اشاره کرد. لاک اپوکسی از محصولات در برابر سایش محافظت می کند در مورد خواص شیمیایی آن می توان گفت علاوه بر مقاومت بالا نسبت به آب، در برابر بنزین، روغن های هیدرولیک و مواد شیمیایی نیز وجود دارد.

در مورد خواص فیزیکی علاوه بر مقاومت در برابر سایش، در برابر شوک های مکانیکی نیز مقاومت دارد و در نهایت ضربه پذیری آن نیز بسیار بالا بوده است.

از دیگر ویژگی های لاک اپوکسی، ضربه پذیری مناسب، عدم لغزندگی، اقتصادی و مقرون به صرفه، قابلیت چسبندگی بالا به تمام سطوح از جمله بتن، فلز، موزاییک و سنگ، کاملا شفاف و بدون رنگ، ضد قارچ و ضد خزه و ضد جلبک، ضد آب، لایه محافظ کفپوش های اپوکسی، قابلیت شستشو با آب و مواد شوینده خانگی، حفظ ظاهر دکوراتیو سطح بدون تغییر رنگ یا آسیب به بافت، اجرای یکپارچه و بدون درز و هوا گیری نیز است.

لاک اپوکسی جزء رنگ های صنعتی بی رنگ و همین طور شفاف می باشد. در این محصول از هیچ فرآورده حلال و رقیق کننده ای استفاده نشده و این امر سبب می شود که ساختار پلیمری محصول پس از واکنش دو جزء به صورت ثابت و پایدار باقی می ماند.

در سایت آرملات امکان خرید انواع محصولات پایه سیمانی، پایه رزینی، پایه لیتیومی، درزگیرها و الیاف و افزودنی بتن وجود دارد.


پیشنهاد سردبیر:

 

پرایمر اپوکسی چیست؟ قیمت و کاربرد های آن

کفپوش اپوکسی صنعتی



کاربرد لاک شفاف اپوکسی در صنایع مختلف
کاربردهای اپوکسی در هنر بسیار زیاد است. از اپوکسی می توان در تولید و ساخت لوازم و صنایع استفاده می شود.

اپوکسی شفاف در پوشش کف سالن های ورزشی، انبارها، کتابخانه ها، بیمارستان ها و همین طور در ایجاد یک پوشش لعابی بر روی پوشش های سیمای و بلوک های سیمانی و … استفاده می شود.

لاک اپوکسی شفاف محصول دوبخشی بر اساس رزین اپوکسی فنولیک می باشد و به عنوان لایه ی پایانی جهت اجرا بر روی سطح های بتنی در جهت ایجاد لایه ی مقاوم در برابر مواد شیمیایی به کار برده می شود.

این محصول دارای مقاومت UV نیست و باید از لاک شفاف پلی یورتان در محیط های بیرونی استفاده شود. همچنین این فرآورده برپایه رزین اپوکسی اصلاح می شود. ترکیب جزء رزینی اپوکساید با جزء سخت کننده پلی آمینی، پوشش اپوکسی با استحکام بالا تشکیل می شود.

کاربردهای موادی که بر اساس و پایه اپوکسی ساخته می شوند و از مهم ترین آن در ساخت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی است و هم چنین مشمول کاربرد در ساخت موادی چون چسب ها، کامپوزیت ها و تقویت کننده ها می شوند. به طور کلی اپوکسی ها را به خاطر چسبندگی، مقاومت شیمیایی و خواص خوب مکانیکی و همین طور مقاومت الکتریکی می شناسیم.

لاک اپوکسی به دلیل اینکه بر پایه اپوکسی بیسفنول و هاردنر پلی آمین طراحی شده، باعث می شود تا رنگ سطح زیرین بدون تغییر و یا پخش شدگی باقی می ماند و هم چنین باعث شفافیت سطح بالایی آن می شود. در این لاک ها از حلال های رقیق کننده واکنشگرا استفاده می شود و همین موجب می شود در ساختار و اساس اصلی لاک اپوکسی مشکلی به وجود نیاید. لاک اپوکسی در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. از کاربردهای آن می توان به کفپوش راهرو ها و پله ها، داروخانه و بیمارستان، صنایع خودرو سازی، صنایع دارویی، انبار و سوله های کارخانجات، صنعت کاغذ، صنایع غذایی، صنایع ساختمانی نام برد.


اپوکسی شفاف مقاومت بسیار خوب در برابر خراش و قابلیت تحمل شوک های مکانیکی و چسبندگی عالی، مقاومت سایشی خوب، ضربه پذیری مناسب و مقاومت بسیار خوب در مقابل آب، روغن های هیدرولیک، گازوئیل، بنزین و مواد شیمیایی … می باشد. این محصول اغلب بر روی سطوح که با پرایمر بتون، سیلر اپوکسی و بتونه اپوکسی آماده سازی شده، و روی کفپوش های اپوکسی اعمال می شود.

شرایط محیط جهت اعمال رنگ اپوکسی شفاف
درجه حرارت محیط در طی مراحل رنگ آمیزی می بایست بین ۱۵ تا ۳۰ درجه و همچنین درجه حرارت سطح بین۵ تا ۲۱ درجه می باشد. در محیط های سربسته هنگام رنگ کردن و همچنین در مدت زمان خشک شدن آن، استفاده از تهویه مناسب الزامی است.

حفاظت ایمنی لاک اپوکسی
این فرآورده محتوی هیچ نوع ماده سمی، خطرناک و مخرب محیط زیست نمی باشد.
هنگام استفاده از اپوکسی از دستکش، عینک و لباس کار مناسب به کار برده شود.
در صورتی که با پوست بدن برخورد داشت، فورا آن را با آب بشویید.
محیط باید دارای سیستم تهویه باشد.
 

جمع بندی

در این مقاله به لاک اپوکسی و کاربرد آن در صنایع مختلف اشاره ‌کردیم. شرکت آرملات با تولید پوشش های صنعتی کف در ایران توانسته صنایع مختلف را پوشش دهد و نیز در صادرات نقش موثری داشته باشد. این شرکت با اکیپ های تخصصی در اجرای کفپوش اپوکسی، رنگ آمیزی صنعتی و ...

در شرکت هایی مانند دماوند، کویر تایر، صبا باتری، مینو، توربو کمپرسورهای نفت، راه آهن، مترو، پالایشگاه بید بلند، فولاد هرمزگان، هپکو، ماسین سازی اراک، نیروگاه شازند و … در جهت پیشرفت و نوآوری با خدمات نوین محصولات خود را ارائه می دهد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...