ماستیک آب بند پلی یورتان چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 15 آبان 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ماستیک آب بند پلی یورتان چیست و قیمت آن چقدر است؟

ماستیک آب بند پلی یورتان در واقع یک درزگیر الاستومری تک جزئی است که در رطوبت هوا و در دمای معمول (دمای اتاق) خشک می شود. از ماستیک پلی یورتانی برای درزگیری و چسباندن میتوان استفاده کرد. پس میتوان گفت که ماستیک های پلی یورتان به عنوان چسب درزگیر مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین دلیل یا ویژگی که سبب می شود ماستیک پلی یورتان کاربرد زیادی داشته باشد، خاصیت الاستیسیته مناسب و در عین حال قدرت چسبندگی ماستیک پلی یورتان بر روی سطوح متفاوت می باشد.

ماستیک پلی یورتان مقاومت خوبی در برابر ضربه و ارتعاشات و لرزش دارد. ضمناً مقاومت مکانیکی این ماده در مقایسه با سیلیکون بسیار بیشتر است.

وقتی بحث از درزگیری می شود، ماستیک پلی یورتان اولین گزینه پس از درزگیر سیلیکون یا همان چسب آکواریوم و چسب سیلیکون جهانی می باشد. اگرچه که هر دوی این موارد عمل درزگیری را به نحو احسن انجام میدهند و در برابر رطوبت و حرارت و آب مقاوم هستند، در عین حال خاصیت الاستیسیته یا Elongation مناسبی هم دارند.

 


ماستیک آب بند پلی یورتان تک جزئی



ماستیک آب بند پلی یورتان تک جزئی در حالت عادی خمیری بوده که با دریافت رطوبت هوا، واکنش داده و به حالتی نیمه جامد و الاستیک تبدیل می شود. حالت ارتجاعی این محصول، مانع از ایجاد قیود صلب شده، در نتیجه مانع از ایجاد و رخداد ترک در بتن های تحت تنش می شود.

این ماستیک، یک پلی یورتان بلوکه شده است که در حالت معمولی، غیر فعال است ولی با جذب رطوبت محیط و دمای محیط، فعال شده و به صورت یک خمیر الاستیک و منعطف تغییر شکل می یابد. این واکنش با افزایش حجم همراه است و به این ترتیب درز مورد نظر پر می شود. خاصیت چسبندگی این ماده نیز موجب می شود که این ماستیک به شدت به دیواره درز بچسبد.


کاربرد چسب ماستیک پلی یورتان



کاربرد چسب ماستیک پلی یورتان برای درزگیری سطوح: ماستیک آب بند پلی یورتان سوسیسی (به دلیل نوع و شکل بسته بندی این محصول، به ماستیک های سوسیسی نامیده شده اند) یک نوع چسب پلی اورتان تک جزئی بر پایه رزین پلی اورتان هیدروفیلی است (هیدروفیل : ماده ای که توسط رطوبت یا آب فعال می شود).



هنگامی که چسب پلی اورتان سوسیسی در معرض رطوبت قرار می گیرد، افزایش نسبی حجم داشته و همین عامل باعث آب بندی هر چه بیشتر بین درزها می شود ، بهترین چسب برای آب بندی و درزبندی برای انواع سطوح و یک راه حل بسیار عالی با طول عمر بالا برای آب بندی است.



همچنین بخوانید:

کف سازی با بتن سخت ملاتی
گروت اپوکسی
اپوکسی چیست
کفپوش اپوکسی صنعتی 
رنگ اپوکسی



ماستیک پلی یورتان همچنین یک چسب بسیار قدرتمند بر پایه رزین های پلی یورتان می باشد، که پس از اجرا در درز موجب اتصال دائمی و پر شدن درز بصورت موثر خواهد شد. ماستیک پلی یورتان پس از گیرش کاملا سخت نخواهد شد و پس از خشک شدن کامل مانند یک لاستیک با خاصیت الاستیسیته بالا، در برابر تنش های سازه ای مقاومت ایده آلی دارد و از هم گسیخته نخواهد شد.


مزایای استفاده از ماستیک پلی یورتان



چسبندگی فوق العاده بالایی دارد و به انواع سطوح مختلف می چسبد.
این محصول، در برابر عوامل خورنده محیطی و جوی مقاومت بالایی دارد.
این فرآورده روان است؛ اما در درزهای عمودی شره نمی کند.
در دامنه وسیع دمایی، این محصول انعطاف پذیر است و سرما و گرمای هوا نمی تواند مانع از انعطاف پلی یورتان شود.
استحکام فرسایشی این محصول بسیار بالا است.
این فرآورده را می توان رنگ آمیزی کرد.
جمع شدگی و انقباض در ماستیک پلی یورتان رخ نمی دهد.
این محصول غیر سمی بوده و دارای تأییدیه مصرف در مجاورت آب آشامیدنی است.



روش های استفاده از ماستیک پلی یورتان



تمامی درزهای مورد نظر برای اجرای ماستیک آب بند پلی یورتان می بایست، عاری از هر گونه ذرات سست، گرد و غبار، رنگ، چربی، آب و هر گونه رطوبت و مواد آلاینده گردد.

در صورت وجود نم و رطوبت در مقطع مورد نظر برای اجرای ماستیک، آن را توسط حرارت یا سایر روش ها خشک نمایید، زیرا اجرای ماستیک پلی یورتان در مقطع مرطوب و نم دار، ممکن است ایجاد حباب نماید.

در صورت وجود آلودگی ها و گرد و خاک یا نقاط سست توسط فشار آب (واتر جت) و یا ساب زدن نسبت به زدودن سطح از آلودگی ها اقدام نمایید.

سطوح متخلخل (سطوحی که اجزای آن به طور کامل به هم متصل نباشد) حتماً بوسیله ساب زدن، سنـد بلاست یا روش های دیگر هموار شوند. حداقل سن بتن برای اجرای درزگیر پلی یورتان 28 روز می باشد. پیشنهاد می شود سطح زیرآیند جهت افزایش چسبندگی ، توسط پرایمر پوشش داده شود.



نکاتی برای استفاده از ماستیک پلی یورتان



پرایمر را حداقل 3 ساعت و حداکثر 6 ساعت قبل از اجرای ماستیک پلی یورتان روی سطح اجراء نمائید، در صورتیکه بعد از 24 ساعت ماستیک پلی یورتان در مقاطع آماده سازی شده اجراء نشد، مجدداً پرایمر را اجراء کنید.

توجه داشته باشید ، خشک شدن پرایمر بستگی به قدرت جذب بتن ، رطوبت محیط و گرمای هوا دارد. لذا در بعضی مواقع دیده شده پرایمر تا 30 دقیقه پس از اجراء هم قابلیت خشک شدن را دارد.

برای اجرای ماستیک لازم است عرض و عمق اجرا با هم برابر باشد تا مقطعی که ماستیک در آن اجرا می شود شکل مربع پیدا کند. برای محدود نمودن عمق اجرا از فوم اسفنجی یا پلاستوفوم استفاده نمائید.

پس از بریدن نوک بسته ماستیک ،آن را در داخل ابزار تزریق قرار دهید و در مقاطع آماده سازی شده تزریق کنید ، برای پرداخت نمودن و صیقلی شدن سطوح نهایی از کاردک یا ماله آغشته به مایع شوینده استفاده نمائید.



قیمت ماستیک آب بند پلی یورتان



ماستیک آب پلی یورتان در انواع مختلفی ارائه می شود. انواع مختلف آن و همچنین نوسانات بازار مانع از ارائه قیمتی ثابت در حال حاضر می شود. از اینرو، توصیه می شود پیش از انجام کارهای خود و یا تصمیم در مورد انجام پروژه با دریافت مشاوره با متخصصان شرکت آرملات از قیمت این محصول و سایر جزئیات مرتبط با آن مطلع شوید.



ماستیک دوجزیی پلی اورتان



با توجه به اینکه ماستیک های تک جزیی حالت خمیری شکل دارند، برای پر نمودن برخی از درزهای سطوح بتنی، مانند درزهای کاتر، مناسب نیستند بنابراین برای پر نمودن درزهای کاتر و همچنین ژوئن های تعبیه شده در کفسازی های صنعتی بتنی از ماستیک های دوجزئی پلی اورتان استفاده می گردد.

این ماده دارای قدرت نفوذ به درون درزهای ایجاد شده با کاتر را دارد و همچنین از قدرت چسبندگی مناسبی به دیواره درزها برخوردار می باشد. پس از خشک شدن نیز خاصیت الاستیسیته خود را حفظ می نماید. بنابراین در سیستم های کفسازی برای پر نمودن انواع درزها می توان از ماستیک پلی اورتان دو جزیی استفاده نمود.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...