کفپوش آنتی باکتریال
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 25 آذر 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش آنتی باکتریال

با توجه به اینکه کفپوش اپوکسی یا پلی اورتان دارای سطحی یکپارچه و نفوذ ناپذیر می باشند، بعنوان کفپوش آنتی باکتریال محسوب می گردند.
این نوع کفپوش ها کاربرد زیادی جهت جلوگیری از رشد باکتری ها در محیط هایی همچون بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و ... دارند و اغلب دارای سطوحی کاملا صاف و یکپارچه هستند که می توانند از رشد و تجمع میکروارگانیسم های بیماری زا جلوگیری کنند و آن ها را نیز نابود کنند.
دقیقا به همین علت است که به آن ها کفپوش های آنتی باکتریال گفته می شود. علاوه بر آنتی باکتریال بودن، این کفپوش ها باید به گونه ای باشند که بتوان زوایای نود درجه را در گوشه ها حذف کرد و قابلیت اجرایشان بر روی هر سطحی وجود داشته باشد، همچنین بایستی مقاومت شیمیایی بالایی در برابر مواد ضدعفونی کننده ای که استفاده می شود، داشته باشند.

 

نکات مهم در استفاده از کفپوش های آنتی باکتریال

لازم به ذکر است که به هیچ وجه نبایستی میان کفپوش و سطح زیرین خود که معمولا از بتن یا موزاییک هستند، فضایی وجود داشته باشد چرا که در حین شستشوی کفپوش ممکن است مقداری آب به زیر آن نفوذ کرده که این خود محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری، قارچ و دیگر عوامل بیماری زا خواهد بود.

 

مزایای کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به منظور رعایت بیشتر و بهتر بهداشت از انواع کفپوش های آنتی باکتریال مانند کفپوش های اپوکسی یا پلی اورتان آنتی باکتریال (کفپوش های پلیمری یکپارچه) استفاده می شود.
این نوع کفپوش ها به واسطه مزایا و خاصیت های بی نظیری که دارند بسیار مناسب برای محیط هایی است که اولین و مهم ترین اولویت در آن ها نظافت و ضدعفونی بودن محیط است از جمله مراکز درمانی و بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها، اطاق های عمل، داروسازی ها. در ادامه مهم ترین مزایای کفپوش های آنتی باکتریال را برای شما درج کرده ایم:
بهداشتی بودن و یکپارچه بودن (بدون درز)
جلوگیری از رشد عوامل بیماری زا مثل کپک، قارچ و تکثیر حشرات
تنوع بالای طرح و رنگ در این نوع کفپوش ها
جلوگیری از نشت آب (علت آن را می توان یکپارچه بودن این نوع کفپوش ها دانست که بدون هیچ گونه خلل و فرج بوده و کاملا نفوذ ناپذیر می باشند)
مقاومت در برابر لیز خوردن (به همین علت است که می توان برای محیط های همچون سرویس بهداشتی نیز از آن ها استفاده کرد)
عدم رنگ پذیری (مخصوصا در اطاق عمل که محلول هایی همچون بتادین استفاده می شود)
مقاومت بالا در مقابل سایش و ضربه ایجاد شده توسط برخی از لوازم بیمارستانی که روی آن ها قرار می گیرد ( برای مثال در بیمارستان ها در برابر امکاناتی همچون تخت بیمار، دستگاه ها و ... مقاوم هستند)
یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده کفپوش های آنتی باکتریال را در محیط هایی همچون بیمارستان و ... استفاده کنند این مورد است که انواع این کفپوش ها ( کفپوش های آنتی باکتریال پلی اورتان و اپوکسی) امکان رشد میکروارکانیسم ها (انواع کپک ها، مخمر، قارچ) را در این فضاها نخواهد داد، و به واسطه یکپارچه بودن آن، کاملا بهداشتی بوده و مطلقا تولید گرد و غبار نمیکند.

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...