موارد استفاده کفپوش های صنعتی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 16 اسفند 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

موارد استفاده کفپوش های صنعتی

متداول ترین کفپوش در صنعت، کفپوش بتنی است. اما هنگامی که کفپوش بتنی به تنهایی جوابگوی نیازهای کاربران نیست، از کفپوش های دیگری استفاده می شود که این پوشش ها بعنوان کفپوش صنعتی محسوب می گردند. کفپوش های صنعتی به دو گروه عمده پایه سیمانی و پایه رزینی تقسیم می شوند. که هر کدام بر اساس ویژگی هایی که دارند و براساس نیاز مصرف کنندگان انتخاب می شوند. بطور مثال در صنایع فولاد به دلیل اینکه مهمترین ویژگی کفپوش باید تحمل بار مکانیکی باشد، باید از کفپوش پایه سیمانی استفاده نمود که مقاوم ترین کفپوش صنعتی محصول آرملات می باشد.

"آرملات، محصولی است که شرکت آرملات آن را فرموله کرده و بصورت انحصاری تولید می نماید"

در صنایعی مانند داروسازی که به دلیل رعایت موارد بهداشتی، اولویت اول آنها یکپارچه بودن و عدم نفوذ پذیری است،می بایست از کفپوش های رزینی مانند کفپوش اپوکسی استفاده گردد. کفپوش اپوکسی جزو نمونه های مقاوم کفپوش ها محسوب می شود و اغلب در فضاهایی که در معرض مواد شیمیایی و اسیدی هستند، استفاده می شوند.
کفپوش های اپوکسی بایستی از مقاومت بالایی در برابر اسیدها، مواد قلیایی، رطوبت، خوردگی و همچنین سائیدگی برخوردار باشند. گفتنی است که کفپوش های اپوکسی، دارای یک سطح کاملا صاف و بدون هر گونه خلل و فرج هستند، به این جهت است که آب و سایر مواد اسیدی یا قلیایی قادر نیستند به درون آن ها نفوذ پیدا کنند و به آن ها آسیبی برسانند. لازم به ذکر است که کفپوش های اپوکسی از مواد مختلفی ساخته می شوند و به شیوه های متفاوتی اجرا می گردند. بنابر این هر کدام از آن ها برای مکانی خاص مناسب می باشند.

موارد استفاده از کفپوش های رزینی (اپوکسی/ پلی اورتان):

صنايع غذایی، دارویی، آزمایشگاه‌های تخصصی و ...
صنايع توليدی از جمله صنایع خودرو سازی، الكترونيک، مواد شيميایی و ...
بیمارستان‌ها
پاركينگ ها
انبارها
مخازن ذخیره آب آشامیدنی
كفپوش‌های ورزشی
كفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک
ویژگی های کفپوش رزینی (اپوکسی/ پلی اورتان):
دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی مناسبی هستند.
در مقابل رطوبت و آب نفوذ ناپذیر می باشند.
این نوع کفپوش ها چسبندگی بالایی به سطح زیرین (سطوح بتنی) دارند.
از انتقال گرد و غبار در فضا جلوگیری می نماید.
دارای ظاهری خوب می باشند و موجب زیبا تر شدن محیط می شوند.

 

 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

 

انواع کفپوش رزینی:

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی مناسب ترین گزینه برای سطوحی هستند که به طور مدام در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، به این دلیل که مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن ها بالا است.
چنانچه بر روی این نوع کفپوش ها مواد آلاینده و خورنده ریخته شوند آسیب نمی بینند. با این وجود به جهت ماندگاری بیشتر توصیه می گردد در محیط هایی که ریزش مواد شیمیایی وجود دارد، بلافاصله پس از ریزش مواد شیمیایی بر روی کفپوش، نسبت به پاک سازی و تمییز نمودن سطح، اقدام شود.

کفپوش پلی اورتان

کفپوش صنعتی پلی اورتان مانند کفپوش اپوکسی، هم در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و هم به عنوان پوشش کف پارکینگ های بزرگ به کار گرفته می شوند.
این مدل کفپوش دارای سطحی یکپارچه، و عمری طولانی هستند. برخورداری از خاصیت الاستیسیته و مقاومت مناسب در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید را می توان جزو مهم ترین خاصیت های کفپوش پلی اورتان به حساب آورد. به همین دلیل این نوع کفپوش برای مکان هایی که در معرض پرتو خورشید و یا لرزش های خفیف قرار می گیرند، گزینه ای بسیار مناسب است. گفتنی است که نوعی از رزین پلی اورتان مقاومت بسیار بالایی در مقابل انقباض و انبساط داراست و به همین دلیل در تولید درزگیرها (برای درزهای موجود در کفپوش های سیمانی) کاربرد فراوانی دارد.

کفپوش پلی وینیل کلراید یا PVC

معمولا از این مدل کفپوش ها ( PVC بصورت رول) در سالن های ورزشی استفاده می شود. یا در اتاق ها و یا راهروهای بسیاری از بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. پلی وینیل کلراید که در حال حاضر با نام پی وی سی شناخته شده از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار است که موجب شده از آن در تولید کفپوش استفاده گردد.
کفپوش ضد گرد و غبار
بصورت کلی، تمامی کفپوش های رزینی، ضد غبار محسوب می شوند. این ویژگی بدین معناست که کفپوش، هیچگونه غباری را از خود ساطع نمی کند. بنابراین برای کاربردهای مختلف و با توجه به نوع تردد، ریزش مواد و .... از هر یک از کفپوش های رزینی با ضخامت های مختلف و نوع روش اجرا، می توان بعنوان کفپوش ضدغبار استفاده نمود.

کفپوش پلی اورتان

برخورداری از خاصیت الاستیسیته را می توان جزیی از خصوصیت های کفپوش پلی اورتان به حساب آورد. این نوع کفپوش برای مکان هایی که در معرض ضربه و ارتعاشات شدید قرار می گیرند، گزینه ای بسیار مناسب است. گفتنی است که این کفپوش مقاومت بسیار بالایی در مقابل انقباض و انبساط داراست و به خوبی به سطح مورد نظر می چسبد.

کفپوش آنتی استاتیک (آنتی الکترو استاتیک)

ویژگی بارز این محصول هدایت الکتریسیته ساکن می باشد. الکتریسیته ساکن بر روی لباس های افراد تجمع پیدا می کند و هنگامی که این نفرات با سطوح فلزی تماس پیدا می کنند، این الکتریسیته تخلیه می گردد و نتیجه آن بوجود آمدن جرقه ای کوچک می باشد.
همین جرقه کوچک ممکن است سبب انفجار، برق گرفتگی شدید، از کار افتادن دستگاه ها و تجهیزات و ... گردد. بنابراین در مناطقی که این حساسیت وجود دارد، مانند صنایع نظامی، اتاق های برق، اتاق عمل بیمارستان ها و ... حتما باید از این نوع کفپوش استفاده گردد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...