چگونه رزین اپوکسی را صیقلی نماییم؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 27 اسفند 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

چگونه رزین اپوکسی را صیقلی نماییم؟

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی به طور کلی نباید که مات و یا کدر خشک شود. دلیل خشک و کدر شدن رزین اپوکسی عواملی همچون رطوبت هوا یا تماس آب با رزین موردنظر بوده است. لازم به ذکر است حتی اگر این اتفاق هم نیفتد آن حالت براق اپوکسی که شما در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌ کنید، پس از خشک شدن اپوکسی اتفاق نخواهد افتاد و در هر صورت شما به مرحله ‌ای به نام پولیش رزین اپوکسی نیازمند هستید. در این مطلب تمام مراحل از جمله نحوه‌ صحیح پولیش و صیقل دادن رزین اپوکسی را به شما توضیح خواهیم داد.

چه لوازمی برای پولیش رزین اپوکسی نیاز است؟

کاغذ سنباده در شماره های مختلف
یک تکه پارچه‌ ضد خراش و بدون پرز
محصولات پولیش یا شیر پولیش
آب

روش صیقل دادن رزین اپوکسی

قبل از آن که کار پولیش رزین اپوکسی را آغاز کنید بایستی سطح رزین را با مواد شوینده مانند آب و صابون بشویید و یا این که یک تکه اسفنج را در آب و صابون فرو ببرید و سطح اپوکسی را با آن کاملا تمیز نمایید. پس از شستشوی سطح رزین باید سنباده‌ زنی را آغاز کنید و دلیل این کار هم این است که تمامی سطح رزین اپوکسی باید یکسان شود تا برای پولیش زدن آماده شود. باید گفت که کاغذهای سنباده با توجه به زبری و نرمی که دارا هستند، در انواع شماره ها وجود دارند.

برای مرحله اولیه سنباده ‌زنی در ابتدا باید از سنباده‌ هایی که شماره پایین دارند (سنباده‌ های زبرتر) استفاده نمایید و پس از آن اقدام به استفاده از سنباده‌ هایی با شماره بالاتر کنید. پس در ابتدا کاغذ سنباده‌ی 180 خود را انتخاب کرده و شروع به سنباده ‌زنی نمایید. این سنباده‌ زبر جهت تغییر شکل دادن کلیه قطعات و همچنین تراش آنها بسیار کاربردی می باشد. در حین کار با سنباده جهت جلوگیری از خراشیده شدن دست هایتان نیاز است که حتما از دستکش استفاده نمایید. پس از شماره 180 به سراغ شماره‌ های بعدی بروید.

در حین استفاده از سنباده‌ های نرم‌ تر که شماره بالاتری دارند، می‌توانید مقداری آب را بر روی سطح سنباده بپاشید به این دلیل که آب ریخته شده تاثیر سنباده روی قطعات را سرعت می بخشید و از بوجود آمدن خش‌های عمیق بر روی سطح کار جلوگیری می نماید. باید گفته شود که سنباده زدن کار بسیار زمان بری می باشد و باید حین کار با آن صبر و حوصله زیادی را به خرج دهید. تا زمانی که تیزی کلیه قسمت‌های بریده شده حذف نشده است، باید کار سنباده ‌زنی را ادامه دهید.

 

 

پیشنهاد سردبیر

کفپوش اپوکسی صنعتی

اپوکسی چیست

علت ترک خوردن اپوکسی

دلیل استفاده از چندین سنباده جهت صیقل دادن رزین اپوکسی

علت این که برای صیقل دادن رزین اپوکسی از چندین سنباده با شماره های مختلف استفاده می گردد این است که حین استفاده کردن از سنباده‌ های زبر که جهت از بین بردن تیزی‌ ها به کار گرفته می شوند، خراش ‌هایی بر روی سطح کار ایجاد می‌شود که این خراش ‌ها به هیچ وجه با وسایل ابتدایی همچون استفاده از صابون و شیر پولیش از بین نمی‌روند، به همین علت است که از سنباده‌ های نرم ‌تر استفاده می‌شود تا بتوان خراش ‌های ریز بوجود آمده را از بین برد.

 

پولیش رزین اپوکسی

پس از آن که سطح رزین را کاملا خشک نمودید و اطمینان حاصل کردید که هیچ گونه خراشی بر روی سطح آن باقی نمانده است، می توانید جهت براق نمودن رزین اپوکسی، شیر پولیش و یا هر نوع روغن‌ گیاهی برای چوب و یا هر نوع محصول دیگر که برای پولیش رزین ایجاد شده و مناسب می‌ دانید را با یک تکه پارچه آغشته نمایید، کمی پارچه را مرطوب کنید و به سطح اپوکسی به شکل دایره‌ ای بمالید و پس از چند دقیقه با بخش دیگر دستمال آن را تمیز نمایید.

 

از بین بردن حباب درون رزین

جهت از بین بردن حباب‌ های داخل رزین توصیه می شود قالب را ویبره نمایید و حباب‌ های سطحی را با مشعل یا یک فندک خیلی آرام از بین ببرید.

هنگام این عمل باید بسیار مراقب باشید که رزین اپوکسی مورد استفاده شما، دارای حلال نباشد. زیرا حلال ها بسیار فرار و قابل اشتعال هستند.

تلاش کنید رزین میکس شده را به یک ظرف دیگر منتقل کنید و سپس بر روی کار بریزید. در شرایطی که هوا گرما است و یا در زیر نور خورشید قرار دارید، کار را انجام ندهید. گفتنی است که بهترین دما ۲۲- ۲۵ درجه است. در صورت نیاز از واکس یا جدا کننده مناسب بر روی قالب استفاده نمایید.

هر مرحله بعد از کمی سرد شدن لایه قبل ادامه پیدا می کند، همچنین غبار معلق در هوا را باید از بین ببرید. نکته مهم این که قبل از ریختن رزین بر روی سطح چوب با قلم مو رزین کاری کنید و صبر کنید تا به طور کامل سخت شود چرا که با این کار راه خروج هوا از چوب به داخل رزین، بعد از گرم شدن رزین در حال سخت شدن، بسته شده و از هدر رفتن رزین به درون حفره ها نیز جلوگیری می شود.

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...