کف سازی با بتن سخت
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 8 خرداد 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کف سازی با بتن سخت

کف سازی با بتن سخت یکی از مهم ترین پیشرفت هایی است که بشر طی چند صد سال گذشته به آن دست پیدا کرده است. بتن سخت چیست؟ در چه مواردی از بتن سخت استفاده می شود؟

به چه دلیل از بتن سخت در کف سازی استفاده می کنند؟ ویژگی های این ماده چیست؟ پاسخ این سوالات به همراه دیگر سوالات جز مسائل و مواردی هستند که در رابطه با بتن سخت مطرح می شوند و سعی داریم تا در ادامه مطلب در خصوص آن صحبت کنیم. با استفاده از این اطلاعات می توانید نگرشی هرچند کم و جزئی را در خصوص بتن سخت و کف سازی با بتن سخت به دست آورید.

 

ماهیت بتن سخت

پیش از آن که بخواهیم در خصوص کف سازی با بتن سخت صحبت کنیم، بهتر است بدانیم بتن سخت چیست؟ اگر بخواهیم با بیانی ساده در خصوص بتن سخت صحبت کنیم باید بگوییم که این ماده در واقع روکشی برای لایه های بتنی زیر به حساب می آید که دارای قطر 2 سانتی متری است. بتن سخت را نمی توان بر روی بتن های عادی و یا قدیمی استفاده کرد؛ بلکه تنها زمانی می توان از این ماده بهره برد که لایه های بتنی زیرین آن تازه باشد.

در برخی از مواقع امکان تازه سازی بتن زیری وجود ندارد، و در عین حال نیز نیاز به لایه بتن سخت است. در چنین شرایطی تنها کاری که می توان انجام داد تراشیدن لایه بتن قدیمی به قطر 8 سانتی متر است و یا اجرای بتن تازه به ضخامت 8 سانتی متر بر روب بتنی قدیمی (البته بسته به نوع ترافیک اگر ترافیک سبک باشد با ضخامت 5 سانتی متر هم جوابگو خواهد بود) میباشد.

البته در بعضی از موارد نیز میتوان از چسبهای مرغوب دو جزعی مخصوص بتن یا نوع بخصوصی از لاتکسها بهره برد .شاید تصور کنید منظور از بتن قدیمی و جدید مواردی است که از زمان ساخت آن ها چند سال گذشته باشد؛ اما به هیچ وجه این طرز تفکر درست نیست. زمانی که از ساخت بتن حدود 12 ساعت گذشته باشد، به آن بتن قدیمی می گویند.

به همین دلیل است که کفپوش بتنی و کف سازی با بتن سخت نیازمند دقت و سرعت عمل بالایی است.

 

پیشنهاد سردبیر

علت اصلی ترک خوردن بتن

دال بتن یا سنگدال بتنی

انواع بتن سخت و کاربرد آن

کاربرد کفپوش سیمانی

کفپوش پارکینگ

مزیت های استفاده از بتن سخت در کف سازی

اما مزیت ها و نقاط مثبت بتن سخت چیست که در موارد متعددی از جمله کف سازی از آن استفاده می کنند؟ در ادامه به چند ویژگی برجسته و مهم این ماده اشاره می کنیم.

1-اجرای تک مرحله ای
همان طور که گفته شد بتن سخت را فقط می توان بر روی بتن تازه، یعنی بتنی که کمتر از 12 ساعت عمر دارد، به کار برد؛ بنابراین کاملا طبیعی است که بتن زیرساز و بتن سخت برای کف سازی را در یک مرحله بسازند.

2-سرعت بالا
برای ساخت بتن سخت به دلیل آن که کار چندانی نیاز نیست تا انجام شود، سرعت بالایی در کار به وجود می آید. در برخی از موارد می توان گفت که در یک روز می توان یک فضای 500 متر مربعی را حداقل با بتن تازه پوشاند.

3-چسبندگی زیاد
یکی دیگر از مزیت های کف سازی با بتن سخت در آن است که این بتن به هیچ وجه از لایه های زیرینش جدا نمی شود و همین موضوع آن را برای ساخت سطوحی که نمی توان مدام آن ها را تعمیر کرد و فشار زیادی بر روی آن ها است، بسیار مناسب کرده است.

4-عدم لغزنده بودن
معمولا از بتن سخت در کف سازی هایی استفاده می شود که وسایل نقلیه قرار است در شیب های مختلف و یا با سرعت های مختلف بر روی آن سطوح حرکت کنند، زیرا بتن سخت به هیچ عنوان اجازه سر خوردن و لغزندگی را نمی دهد.

5-سهولت در نظافت
یکی دیگر از مواردی که باعث می شود تا استفاده از بتن سخت بسیار محبوب و پر طرفدار باشد، آن است که این لایه را می توان به راحتی شستشو داد و بتن سخت آلودگی های مختلف همچون رد لاستیک، بنزین، روغن و...را به خود جذب نمی کند.

6-تنوع طیف رنگی
مورد بعدی که در خصوص بتن سخت باید بدانید آن است که می توان بتن سخت را با طیف رنگی خاصی تولید کرد. در برخی از موارد همچون پارکینگ ها هم می توان علائم راهنمایی و رانندگی را بر روی بتن پیاده سازی کرد و مطمئن بود که این علائم به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، عبور و مرور و تردد بسیار زیاد خودروها و...پاک نخواهند شد.

7-طول عمر زیاد
طول عمر بالای بتن سخت باعث می شود تا برخی از مهندسان به این نوع از بتن نام "زره فولادی" را بدهند و در کف سازی با بتن سخت از آن استفاده کنند. به دلیل همین ویژگی است که استفاده از این نوع پوشش در اماکنی که نمی توان به تعمیر و مرمت آن ها پرداخت بسیار توصیه می شود.

8-زیبایی ظاهری
اگر به ساختمان ها و سازه های مختلفی که به تازگی ساخته شده اند توجه کنید، متوجه می شوید که علاوه بر کیفیت این سازه ها، زیبایی نیز مولفه مهمی در ساخت و سازهای امروزی به شمار می رود؛ بنابراین بهتر است بدانید که اگر شما هم علاوه بر کیفیت به زیبایی ظاهری سطوح اهمیت می دهید، می توانید از بتن سخت استفاده کنید.

 

سخن پایانی
در خصوص بتن سخت و کف سازی با بتن سخت موارد متعدد و بسیاری را مطرح ساختیم. متوجه شدیم که بتن سخت ویژگی های بسیاری دارد که می توان از ان در موارد متعددی استفاده کرد.

علاوه بر بتن سخت، مواد دیگری همچون اپوکسی و پلی یورتان نیز برای پوشش دادن سطوح وجود دارند؛ این مواد در عین حال که مزیت های بیشتری نسبت به بتن سخت دارند، دارای قیمت بیشتر و گران تر نیز هستند که برای پوشش بسیاری از فضاها که ابعاد بسیار وسیعی دارند، مناسب و مقرون به صرفه نمی باشند.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...