کفپوش پلی یورتان چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 6 آذر 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش پلی یورتان چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟

رزین پلی یورتان
رزین پلی یورتان از جمله رزین های صنعتی است که در سال 1937 میلادی توسط فردی به نام اوتو بایر به واسطه واکنش دی‌ایزوسیانات و یک پلی ال (الکل چند عاملی) ساخته شد.


"پلی الی" که جزو ترکیبات اصلی رزین های پلی یورتان است، با کمک روغن کرچک اصلاح می شود. در سنتز رزین های پلی یورتان از موادی استفاده شده که نتیجه به کارگیری آن ها، تنوع بیشتر کفپوش های پلی یورتان نسبت به کفپوش های اپوکسی است چرا که با کوتاه و بلند کردن زنجیرهای پلی ال و همچنین دستکاری و تغییر آن به راحتی می توان خواص مختلفی را از این نوع کفپوش ها دریافت کرد.


کفپوش های پلی یورتان را می توان جزو پر کاربردترین و در عین حال با کیفیت ترین مواد پوششی مصرفی در ایران و جهان به حساب آورد. این نوع کفپوش ها به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به دمای پایین دارند، بسیار مناسب سردخانه ها و اتاق های انجمادی که دمای آن ها تا 40- درجه هم می رسد.


کفپوش پلی یورتان چیست؟



اگر به دنبال کفپوشی هستید که هم تزئینی باشد و هم کاربردی، کفپوش های پلی اورتان کاملا رضایت شما را جلب می کنند. از کفپوش های PU در مقایسه با کفپوش‌های اپوکسی، برای استفاده از سیستم گرمایش از کف به عنوان تکنیکی رایج در خانه‌ها و آشپزخانه‌های مدرن، بسیار مناسب‌تر هستند. بعلاوه، این کفپوش را می توان بر روی اکثر کفپوش های موجود اجرا کرد. مواد پلی یورتان چندین برابر محکم‌تر از کف‌های چوبی، کف‌های لمینت یا کاشی‌ها بوده و به دلیل خاصیت ارتجاعی بالاتر، راه رفتن روی آنها بسیار راحت تر است. کفپوش های پلی اورتان تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی دارند و می توان آنها را با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ کرد.


تفاوت های کفپوش پلی یورتان با کفپوش اپوکسی



از جمله تفاوت های بارز بین دو نوع کفپوش پلی یورتان و اپوکسی می توان به مقاومت در مقابل نورخورشید (anti UV) و مقاومت سایشی بالای پلی یورتان نسبت به اپوکسی اشاره داشت و این بدان معناست که هم در مورد مسئله خط و خش مقاوم تر می باشند و هم در جذب کردن نیروی وارده، بهتر عمل خواهند کرد و دلیل آن هم، مقدار بیشتر الاستیسیته رزین پلی اورتان نسبت به رزین اپوکسی می باشد.


همچنین بخوانید:

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

ماستیک آب بند پلی یورتان

اپوکسی چیست
مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

کفپوش اپوکسی صنعتی

 

همچنین به خاطر مقاومت در مقایل بسیار بالایی که در مقایل نور خورشید دارا هستند توصیه می شود برای مصارف بیرونی از این نوع کفپوش ها استفاده شود به این دلیل که دچار پدیده گچی شدن (Chalking) نمی شوند.

مورد دیگر از تفاوت های بین این دو نوع کفپوش، سختی پایین تر پلی یورتان است اما بر خلاف باور عمومی، این کفپوش ها آنقدر نرم نیستند که بتوان از آن ها برای ترک ها استفاده کرد چرا که سختی آن ها بر مبنای Shore D چیزی بین 60 تا 65 است.

با این وجود از رزین پلی اورتان می توان برای تولید ماستیک های درزگیر برای کفپوش های بتنی استفاده نمود.

نکته ایی که می بایست در نظر داشت، خاصیت جذب رطوبت توسط رزین پلی اورتان است. این نکته به هنگام اجرا بسیار حائز اهمیت می باشد.

این دو نوع کفپوش پوش در نحوه رفتارشان در برابر مواد شیمیایی نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند و می شود گفت که پلی یورتان در برابر " اسید لاکتیک " مقاومت بهتر و بالاتری را نسبت به کفپوش اپوکسی داشته باشد و کمتر دچار زردشدگی(Yellowing) و خوردگی می شود، لازم به ذکر است دقیقا به همین علت است که پیشنهاد می شود در صنایع غذایی مخصوصا لبنیات از کفپوش های پلی یورتان استفاده شود.


مزایای کفپوش پلی یورتان

 

دلیل این که خیلی از افراد مایل هستند برای مصارف خود از این نوع کفپوش استفاده کنند، مزایای بالای آن ها است که با هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه می توان از آن ها بهره مند شد. در ادامه شما را با مهم ترین این مزایا آشنا خواهیم کرد:

- اجرای آسان و راحت کفپوش های پلی یورتان
- براقیت کمتر این نوع کفپوش ها نسبت به کفپوش اپوکسی و همچنین چسبندگی عالی آن ها مخصوصا به سطوح بتنی
- انعطاف پذیری مناسب و مقاومت بالای آن ها در برابر اسیدها، قلیاها و همچنین ضربه (خاصیت انعطاف پذیری این نوع کفپوش ها باعث شده تا برای محیط های ورزشی مناسب باشند)
- مقاومت سایشی بهتر کفپوش های پلی یورتان نسبت به کفپوش اپوکسی
- تنوع بالای این نوع کفپوش ها در طرح و رنگ
- برخورداری از یکپارچگی بالا
- دارا بودن خواص آنتی باکتریال ( بسیار مناسب برای محیط هایی که نظافت و تمیز بودن فضا بسیار حائز اهمیت می باشد)
- برخورداری کفپوش های پلی یورتان از خاصیت اکوستیک

 

تمامی این مزایا در کنار مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و مواد خطرناک صنعتی دارند باعث شده اند تا این نوع کفپوش ها در بسیاری از مصارف مخصوصا محیط های صنعتی به کار گرفته شود، برای مثال اجرای آسان و راحت آن ها باعث شده تا در سطوح لوله استفاده شوند.


انواع کفپوش پلی یورتان و کاربردهای آن

 

به طور کلی کف پوش پلی اورتان در دو نوع برپایه آب و بر پایه روغن تولید می شوند که بزرگترین تفاوت آنها در ظاهرشان است. پلی اورتان در واقع بادوام ترین نوع کفپوش است که در ادامه برخی از رایج ترین انواع آن را به شما معرفی می کنیم:


کفپوش اپوکسی/ پلی یورتان



هم پلی یورتان پایه روغن و هم پلی اورتان برپایه آب را می توان روی اپوکسی اعمال کرد، اگرچه پلی اورتان پایه روغنی ممکن است رنگی کهربایی به جا بگذارد، در حالی که نوع پایه آب شفاف تر خواهد بود. برای اطمینان از کارکرد بهینه، باید کفپوش اپوکسی کاملاً سخت شده باشد سپس کفپوش پلی یورتان را روی آن اجرا کنید. رزین اپوکسی پس از سفت شدن، بسیار سخت تر می شود در حالیکه پلی یورتان، پس از سفت شدن، کمی نرم تر و انعطاف پذیرتر است، به همین علت به کار بردن یک لایه پلی اورتان روی اپوکسی می تواند محافظت بیشتری در برابر خراش و اشعه UV ایجاد کند. برای این منظور می توان عملیات زیرسازی لازم را با مواد اوکسی بر روی سطوح بتنی اجرا نمود سپس با استفاده از یک لایه پلی اورتان بعنوان لایه نهایی، عملیات اجرای کفپوش را به پایان رسانید.


کفپوش سالن ورزشی پلی یورتان



کفپوش ورزشی پلی اورتان بدون درز بهترین سطح را برای انجام فعالیت های ورزشی طبق استانداردهای جهانی ایجاد می کند. از طرفی، تمیز کردن و نگهداری آن نیز آسان تر بوده و برای انجام فعالیت های ورزشی کاملا ایده آل است. البته باید از مواد با بالاترین کیفیت برای کفپوش های ورزشی پلی اورتان بدون درز استفاده کرد و علامت گذاری های مخصوص هر رشته ورزشی پس از اجرای کفپوش را روی سطح انجام داد.

کفپوش ورزشی پلی یورتان خاصیت ارتجاعی کمی دارد اما وجود همین ویژگی از آسیب دیدگی ورزشکاران در هنگام برخورد با سطح ورزشی جلوگیری می کند. همچنین دارای چسبندگی بهینه برای انجام تقریباً هر ورزشی است.


این نوع کفپوش برای تمامی سالن های ورزشی سرپوشیده مثل فوتسال، بدمینتون، بسکتبال، والیبال و زمین های چند منظوره ایده آل است. بازسازی و تعمیر این نوع کفپوش ها نیز بسیار آسان بوده و از آنجاییکه بسیار مستحکم و ماندگار هستند، پس از گذشت چندین سال نیاز به تعمیر و نوسازی پیدا می کنند.


کفپوش پلی یورتان آنتی استاتیک



کف پوش پلی یورتان نیمه رسانا را می توان به عنوان پوشش های آنتی استاتیک مورد استفاده قرار داد و از خواص برتر مواد آن نهایت استفاده را کرد. کف‌پوشهای ضد الکتریسیته ساکن هنگام حرکت پرسنل در محل، از تجمع بارهای استاتیک آسیب‌رسان جلوگیری می‌کنند. در ساخت این کفپوش، طراحی خاصی به کار رفته که برای انتقال ایمن الکتریسیته ساکن از یک فرد به یک نقطه ارت تعریف شده به کار می رود تا از آسیب های ناشی از الکتریسیته ساکن جلوگیری کند.


جمع بندی


کفپوش پلی اورتان یک رزین مایع است که برای پوشش کف بتنی و سایر سطوح مانند اپوکسی و غیره استفاده می شود. این نوع کفپوش، در دو نوع پایه آب یا روغنی عرضه می شود. کار با پلی یورتان بر پایه آب آسانتر و خشک شدن آن سریعتر است، اما سریعتر از سطح روغنی فرسوده می شود. برای انتخاب کفپوش مناسب باید به کاربرد و نیازهای هر فضایی توجه کنید. اگر برای خرید یا اجرای کفپوش نیاز به مشاوره دارید با متخصصین ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...