بهترین نوع کفپوش انبار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 8 آبان 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بهترین نوع کفپوش انبار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین نوع کفپوش انبار کدام است؟ برای رسیدن به یک کفپوش مناسب با میزان ماندگاری و دوام بالا چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

انبارها، به طور کلی یکی از پرترددترین و پرترافیک ترین بخش های یک مجموعه محسوب می شوند. انتخاب کفپوش مناسب برای این فضا اهمیت بالایی دارد. در این مطلب، در ارتباط با ویژگی‌های کفپوش مناسب انبار و همینطور پرکاربردترین کفپوش‌های مناسب انبار صحبت خواهیم کرد.


انتخاب کفپوش مناسب برای انبار

برای انکه در مورد انتخاب کفپوش صنعتی مناسب انبار به نتیجه ای درست برسید باید چند مورد را در نظر بگیرید. در ابتدا جهت تصمیم گیری در مورد کفپوش مناسب به 3 پرسش زیر پاسخ دهیم

 

1. ظرفیت تحمل بار مورد نیاز

میزان وزنی که کف باید تحمل کند. اگر انبار شما محل نگهداری اقلام سبک است و ماشین رو هم نیست، پس میزان ظرفیت باری آن در رده متوسط قرار می گیرد. اما اگر تمام پروسه بارگیری در خود انبار انجام می شود و ماشین آلات سنگین مستقیما به آن آمد و شد دارند پس انبار شما در رده انبارهای با ظرفیت تحمل بار بالا قرار می گیرد.

پیشنهاد سردبیر

کفپوش سیمانی 
کفپوش بتنی
کفپوش رزینی
اپوکسی چیست
کفپوش اپوکسی صنعتی

2. میزان و نوع آمد و شد در انبار

نوع وسایل وارده به انبار باید مشخص باشد، اینکه وسایل نقلیه موتوری به انبار وارد می شوند، یا اینکه صرفا وسایل انتقال بار، مثل کرین‌ها و لیفتراک‌ها در انبار آمد و شد دارند در انتخاب کفپوش انبار تاثیرگذار است.

 

3. طراحی و فضاسازی

نوع طراحی فضای انبار در تعیین کفپوش اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگر طراحی فضای انبار به گونه ای باشد که قسمتهایی از آن به طور کامل امکان ورود وسایل نقلیه سنگین را نداشته باشند، مشخص است که در این قسمتهای خاص نیاز به کف با میزان مقاومت بالا چندان مطرح نخواهد بود.

 

کفپوش مناسب انبار

با این وجود، و هرچند برای هر محیطی با کاربری متفاوت، نیاز به کفپوش متفاوت است اما به طور کلی انبارها محیطهایی هستند که نیاز به کفپوش مقاوم در برابر ضربات و دمای بالا دارند. پس اولین اصل در انتخاب کفپوش انبار، توجه به مقاوم بودن آن است.

در مقایسه انواع کفپوشهای مناسب برای انبارهای کاری، نام دو کفپوش بیشتر از بقیه مطرح می شود، کفپوش اپوکسی انبار و کفپوش بتنی براق.

هر دو این کفپوشها از میزان دوام بالا و قیمت مناسبی برای فضاهای بزرگ برخوردارند اما در انتخاب بین این دو، نوع فضا و میزان هزینه تعیین کننده است. در ادامه به صورت دقیق تر در ارتباط با این کفپوشها صحبت خواهیم کرد.

 

کفپوش بتنی براق یا صیقل خورده

عمده شرکت ها و صنایع تا به امروز از کفپوش بتنی استفاده می کرده اند. قیمت و میزان دوام مناسب، آن را به گزینه اول شرکت‌ها و صنایع مبدل ساخته است. با وجود قیمت و دوام مناسب، مشکلی که در رابطه با بتن مطرح بود، منفذ دار بودن آن بوده که تمیز کردن آن را سخت می‌کرد.
به همین دلیل برای محیط‌هایی که در آنها تمیزی یک اصل بود (مثلا صنایع دارویی) استفاده از آنها چالش برانگیز بود. راه حل این مشکل کفپوش بتنی براق یا صیقل خورده است.
کفپوش بتنی براق به صورت ماشینی یا مکانیکی اصطلاحا پولیش می شود و به این ترتیب یکدست، بدون منفذ و یکپارچه می شود. با این حال همچنان اسیدها و مواد شیمیایی می توانند این کفپوش‌ها را دچار خوردگی و تحلیل کنند. به این ترتیب اگر انباری با میزان ذخیره و جابجایی مواد شیمیایی بالا محل بحث باشد، کفپوش بتنی براق هم برای آن گزینه‌های مناسب نیست.
به همین دلیل، از مدتها پیش لزوم استفاده از کفپوشی مناسب و اصطلاحا همه کاره تر مطرح شده بود. کفپوش اپوکسی انبار، پاسخی برای تمام این مشکلات بود.

کفپوش اپوکسی انبار

کفپوش اپوکسی، یک ترکیب پوششی شامل دو عنصر مجزا است: رزین اپوکسی و یک سخت کننده پلی آمین. ترکیب این دو ماده، یعنی رزین و سخت کننده به‌واسطه یک واکنش شیمیایی، باعث ایجاد ساختار سه بعدی می گردد. ماده حاصل، محصولی با دوام است.
این کفپوش از میزان مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار است. اگر انبار شما برای نگهداری و جابجایی محصولات دارویی، غذایی و یا نوشیدنی مورد استفاده قرار میگیرد، پس بهترین گزینه کفپوش اپوکسی است.
همان طور که قبلا هم اشاره شد کفپوش اپوکسی قیمتی بالاتر از کفپوش بتنی براق دارد، اما در صورتی که انبار مورد بحث محل ذخیره و جابجایی اقلام سنگین و خاص می باشد، پس بهتر است که با یکبار استفاده از کفپوش اپوکسی، خود را از هزینه‌های چندباره خلاص کنید. استفاده از کفپوش‌های غیر مناسب و ضعیف شما را به سمت تغییرات یا جایگزینی چند باره کف سوق میدهد.

نتیجه گیری

مدیریت فضای یک انبار با انتخاب کفپوش مناسب آغاز می‌شود. این انتخاب می‌تواند آمد و شد در فضای انبار را، چه به صورت ماشینی و چه به صورت انسانی تسریع ببخشد.
در انتخاب کفپوش مناسب باید آمد و شد ماشین آلات سنگین، امکان جابجایی بسته‌ها روی کف، ذخیره اقلام حجیم یا سنگین و ریختن مواد شیمیایی یا دیگر مواد مخرب روی کف را در نظر بگیرید.
اگر کفپوشی که انتخاب می کنید، منفذ دار، غیر مسطح یا ضعیف باشد، انبار داری شما هم بدون تردید از آن تاثیر میپذیرد. کفپوش اشتباه به معنی خطر برای سلامت کارکنان هم از نظر بهداشتی و هم از نظر ایمنی است.

در مجموع، کفپوش اپوکسی انبار در حال حاضر، معمول ترین و پرکاربردترین کفپوش موجود در بازار است. این کفپوش از میزان دوام بالایی برخوردار است و معمولا در محیط‌هایی با میزان آمد و شد بالا استفاده می‌شود. اما قیمت آن در مقایسه با کفپوش بتنی بالاتر است. کفپوش بتونی از میزان مقاومت بالایی برخوردار است اما نه در حد کفپوش اپوکسی، با این حال انبارهایی که در آن ها ماشین آلات سبک تر آمد و شد دارند در استفاده از کفپوش بتنی، و مخصوصا نوع صیقل خورده آن هم مشکل نخواهند داشت.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...