کفپوش سیمانی
  • دسته بندی : کفپوش
  • درتاریخ : 30 بهمن 1401
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش سیمانی

مدت های بسیار مدیدی است که دال های بتنی به عنوان کف سازی در پارکینگ ها، زیر زمین‌ها و فضاهای باز و یا مسقف ساختمانی مورد استفاده بشر قرار گرفته است. اما این دال‌های بتنی همواره طرحی صاف و ساده با ابعادی متداول و عمومی مورد بهره برداری قرار می‌گرفت. اما نیاز بشر به زیبایی و یا برخی نیازهای دیگر از این نوع کف پوش ها برنمی آمد. کف سازی بتنی بسیار سخت و مستحکم است و امکان تخریب آن در مرور زمان نسبت به بسیاری از مصالح کمتر می‌باشد. همچنین در بتن بواسطه سطح یکپارچه و ابعاد بزرگتر، امکان نفوذ نم و رطوبت از لایه های زیرین خاک به محل مورد استفاده بسیارکمتر است.
گیاهان و ریشه های آنها امکان نفوذ و عبور از هر نوع کفسازی را به جز بتن دارد و بتن از جمله مصالحی است که توانایی جلوگیری ازنفوذ ریشه‌های گیاهان به داخل ساختمان را دارد.
با اندکی ذوق و استفاده از برخی افزودنی‌ها می‌توان طرح ها و نقوش متنوعی را بر روی بستر سطح بتنی ایجاد نمود. پیگمنت های رنگی معدنی و یا سنگدانه های خوشرنگ باعث زیبایی های چشم نوازی در بتن شده که نظر بیننده را به جلب می نماید.

 

مزایای کفپوش سیمانی

- امکان اجرا با انواع بودجه ها
- شکل پذیری متنوع
- نیاز پایین به تعمیرات و نگهداری
- عمر مفید نسبتا طولانی
- مقاومت در برابر رطوبت
- جلوگیری از شیوع آلرژی
- قابل استفاده در سیستم گرمایش کف
- فاقد مواد فرار آلی

 

کفسازی بتنی مسلح

خوب می دانیم که بتن ترکیب و مخلوطی است از شن، ماسه، سیمان و آب است. با این حال عامل استحکام و دوام بالای بتن وجود سنگدانه های درشت تردر آن می‌باشد. هرچه این سنگدانه ها کیفیت بالاتری داشته باشند کیفیت و مقاومت دربرابر فشار بتن افزایش خواهد یافت. دانه های ماسه با قرار گرفتن در لابه لای سنگدانه های شن بتاعث پر شدن این فضا شده و افزایش کیفیت بتن و همچنین مقاومت دربرابر فشاربتن را افزایش خواهند داد. خمیر سیمان که از مخلوط سیمان پرتلند و آب تهیه می‌شود با در بر گرفتن شن و ماسه محصولی بسیار با کیفیت و منعطف را به وجود می آورد که پاسخگوی بخش بسیار زیادی از نیازهای صنعت ساختمان می‌باشد.
بتن به نسبت ملات سیمان بیشتر، آب کمتر و همچنین سنگدانه های بیشتری دارد. در بتن های سازه ای به منظور تقویت و افزایش باربری از فولاد و میلگرد استفاده می نمایند. محصول پدید آمده از ترکیب بتن و فلز بتن آرمه نامیده میشود که در بخشهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. سقف ها، ستون ها ، تیرها، و راه پله های بتنی از جمله بخش های ساختمان است که با بتن مسلح یا همان بتن آرمه ساخته می شود.

 

کفسازی بتنی مسلح

 

در بتن کفسازی و ساخت دال بتنی کف به منظور مقابله با شکست بتن در اثر فشار های وارده از بالا و یا زیر دال بتنی کفسازی از میلگرد استفاده میشود و این میلگرد ها با قرار گرفتن در سطح پایینی دال بتنی یک کف مطمئن در برابر فشار های وارده بوجود می آورد. اما بتن و به ویژه کفسازی بتنی یک رفتار دیگر بتن را تجربه می کند و آن هم انبساط و انقباض بتن در اثر تغییرات دما می باشد. در عمده مصالح و موادی که ماهیت صلب و سخت دارند و اجزای تشکیل دهنده آن پیوستگی و چسبندگی مستحکم ندارند در اثر تغییرات دما جسم سخت دچار شکستگی و یا ترک خواهد شد. 
بتن در روزهای اولیه گیرش و در اثر تبخیر آب نیز دچار تغییر شکلهایی فیزیکی در اندازه قابل توجه می‌شود. این تغییرات نیز عاملی دیگر در ترک خوردن بتن کف سازی و یا خود دال بتنی کف می‌باشد. به منظور کاهش و به حد اقل رساندن این ترکها در بخش بالای دال بتنی نیز از یک شبکه میلگردی با ضخامت و تراکمی مشخص صورت می پذیرد. این آرماتور بندی هزینه های بسیاری به کف سازی بتنی تحمیل می نماید. 
صنعتگران و مهندسین ساخت بتن راهکاری یافته اند که علاوه بر کاهش هزینه های آرماتور وزن نهایی دال بتنی را نیز کاهش داده و حتی کیفیت رفتاری بتن دربرابر این نقصان را نیز بهبود می بخشد. این راه حل که مدت قابل توجهی از استفاده آن در صنعت کفسازی بتنی می‌گذرد، استفاده از الیاف به جای میلگرد حرارتی در بتن است. این الیاف در ابعاد و کیفیت های متفاوت در دسترس صاحبان پروژه و مهندسین صنعت ساختمان می‌باشد.

 

بتن سخت مقاوم در برابر سایش

بتن به خودی خود مقاومت زیادی دربرابر سایش از خود نشان نمی دهد با بلند شدن سیمان از روی سطح بتن سنگدانه های موجود در بتن نمایان میشود این در معرض سایش قرار گرفتن سنگدانه موجب جدا شدن آنها از سطح رویی دال کف سازی شده و تخریب کفسازی شروع میشود. برای رفع این مشکل شرکت صنعتی آرملات با ترکیباتی خاص از انواع سنگدانه های کانی  مقاوم در برابر سایش و موادی که چسبندگی این سنگدانه ها به یکدیگر را افزایش می دهند رویه‌ای را بر روی سطح بتن  کفسازی ایجاد می کند که سطح رویی کف بتنی سخت و مقاوم دربرابر سایش می گردد ویژگی های این لایه رویی بتن به شکلی است که بالاترین میزان مقاومت در برابر سایش را برای کف سازی به ارمغان خواهد آورد این مقاومت تا 80 درصد الماس افزایش پیدا می کند. و بیشترین کیفیت را در مکا‌ های پر تردد در اختیار قرار خواهد داد. این مواد پس از مخلوط شدن با آب بر روی بتن تازه اجرا و با ماله پروانه بر روی بتن کف سازی کوبیده می شود و رویه بسیار با کیفیتی را تولید می نماید.

 

خشکه پاش یا آرموکریت

بتن سخت به دور روش ملاتی و خشکه پاش تولید و اجرا می گردد. روش ملاتی که در بالا به آن اشاره شد با ضخامتی بین 1 الی 2 سانتی متر و خمیر مانند اجرا می‌شود . اما در بسیاری از پروژه ها امکان این اجرا وجود ندارد از این رو شرکت صنعتی آرملات گزینه پیشنهادی دیگری به نام آرموکریت عرضه می نماید

 

حشکه پاش یا آرموکریت

 

این بتن سخت گرانوله در برخی از جوامع مهندسی به نام هاردنر و یا بتن سخت پودری معروف شده است که استفاده کلمه پودر در این محصولات خیلی صحیح نیست زیرا این محصول دارای سنگدانه و ریز دانه های گرانوله است که و پودری نیست. به هر حال این مصالح با اجرای خشک بر روی سطح بتن مقاومت سایشی کف سازی را بهبود بسیار زیادی می بخشد. همانگونه که گفته شد چون خشک بر روی بتن پاشیده شده و پس از گسترانیدن با ماله پروانه کوبیده می‌شود، به بتن سخت خشکه پاش معروف شده است برای آشنایی بیشتر با این محصول می‌توان از محصول آرموکریت بازدید نمود.

 

سوالات متداول کفپوش سیمانی

1 – کاربرد کف پوش سیانی سخت؟
کف پوش سیمانی تقریبا قابلیت کار در کلیه مقاطع کف سازی را دارد
2 – مزایای کف پوش سیمانی سخت چیست؟ 
سهولت در اجرا، سرعت سطح اجرایی، یکپارچگی و یکدست بودن کف، سطح صاف، عدم ایجاد گرد و غبار، سرعت سخت شدن بالا، مقاومت در برابر نفوذ آب و عدم انقباض و جمع شدگی
3 – شرایط ایمنی کف سازی سیمانی؟
کفپوش های سیمانی جزء مواد سمی و خطرناک برای سلامتی محیط زیست محسوب نمی شوند و به واسطه عدم قرار گیری در گروه مواد خطرناک و غیر مخرب محیط زیست، شرایط نا ایمنی ندارد.

 4 - کاربرد کفپوش هایی سیمانی کدام اند؟
کفپوش های سیمانی برای کف سازی فرودگاه ها، کارخانجات، راه آهن و مترو، پالایشگاه ها و باشگاه های ورزشی، بسیار مناسب هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

به این مطلب امتیاز دهید 4
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...