انواع بتن سخت و کاربرد آن
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 9 مرداد 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

انواع بتن سخت و کاربرد آن

انواع بتن سخت، یک نوع از بتن متشکل از کانی های سخت است که بر اثر اختلاط سیمان و آب به وجود می آید. بتن امروزه شامل طیف بسیار گسترده ای از محصولات می باشد طریقه ساخت بتن نیز به صورت های مختلفی وجود دارد و علاوه بر آب و سیمان از مواد دیگری نیز برای متراکم کردن بتن استفاده خواهد شد. بتن با مصالح مختلف ترکیب شده و در موارد بسیار گوناگونی از آن استفاده خواهد شد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر با ویژگی های این ماده بسیار چسبنده و پر کابرد آشنا کنیم.

 

تاریخچه ای کوتاه از پیدایش بتن سخت

شاید بتوان عنوان کرد که از پیدایش اولین بتن ساخته شده توسط بشر بیش از 170 سال می گذرد. بتنی که به شکل امروزی برای بشر قابل دسترس است، برای اولین بار توسط یک بنا اهل لیندز ساخته شد.
البته این ماده طی سال ها تغییرات بسیار زیادی داشته است تا به شکل امروزی به دست ما رسیده است. امروزه در اکثر صنایع از این ماده چسبنده استفاده می شود و در واقع می توان آن را عصای دست پیمانکاران در بسیاری از زمینه ها دانست. از جمله این صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سدسازی
پل سازی
ساخت تونل

 

مواد تشکیل دهنده بتن

همان طور که در بالا اشاره شد، از مواد بسیاری برای ساخت یک بتن مرغوب استفاده می شود. سنگدانه ها، یکی از این مواد هستند که مقدار زیادی از آنها در حجم بالایی از بتن قرار می گیرند.
شاید بتوان ادعا کرد که اگر مواد تشکیل دهنده سیمان را به چهار قسمت تجزیه کنیم، سنگدانه ها در حدود سه چهارم از حجم بتن را شامل می شوند. بقیه مواد تشکیل دهنده بتن را ملات سیمان و آب خالص که با یک دیگر ترکیب می شوند، تشکیل می دهند.

 

کیفیت آب مورد استفاده در تشکیل انواع بتن سخت

یکی از مواردی که برای به وجود آمدن یک بتن مناسب مورد نیاز است، استفاده از آب با درصد خالصی مناسب است. اگر درصد نا خالصی آب بیشتر از حد معمول باشد، ممکن است اختلاط سیمان و آب به خوبی شکل نگرفته و سیمان چسبندگی لازم را نداشته باشد.
همچنین مورد نامطلوب بعدی که به وجود می آید، مقاومت کم بتن و لکه هایی است که در سطح سیمان به وجود می آید. در واقع شما باید از آبی استفاده کنید که برای بتن سازی مناسب باشد.

 

آب مورد استفاده برای ایجاد یک بتن با کیفیت

یکی دیگر از مواردی که برای به وجود آمدن یک بتن بسیار اهمیت دارد، مقدار آب مصرفی برای تولید آن است. اگر مقدار آبی که برای تولید بتن مورد استفاده قرار می گیرد ناکافی باشد، اختلاط سیمان و آب به خوبی صورت نخواهد گرفت و در واقع واکنش اصلی صورت نخواهد گرفت. البته اگر آب مورد استفاده از حد لازم بیشتر باشد،
پس از اختلاط آب و سیمان، مقداری آب اضافی به وجود خواهد آمد که منجر به پوکی بتن خواهد شد. برای داشتن یک سیمان مقاوم، مقدار آب مصرفی بسیار اهمیت دارد.

 

عمل گیرش سیمان

این کار برای افزایش مقاومت سیمان انجام خواهد شد. در این عمل، شما به درصد رطوبت بسیار بالایی احتیاج دارید. این عدد گاهی به 80 هم می رسد. برخی از اوقات رطوبت کافی برای انجام این عمل وجود ندارد و بنابراین این فرآیند متوقف خواهد شد.
در واقع با این کار، شما باید رطوبت مورد نیاز برای اختلاط آب و سیمان را فراهم کنید. این کار، معمولا در مدت زمان 7 روز می تواند رطوبت مناسب را برای ایجاد یک بتن سخت به وجود آورد. این عمل، پس از انجام بتن ریزی انجام خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر

کفپوش سیمانی

کفپوش بتنی

کفپوش آرملات

کفسازی صنعتی


 

انواع بتن

همان طور که در بالا اشاره شد، امروزه بتن های مختلفی در بازار وجود دارند که در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود. معمولا به همه بتن ها، مواد افزودنی اضافه می شود.
این کار در هنگام تولید بتن به سیمان مورد استفاده در اختلاط با آب افزوده می شود. یکی از این افزودنی ها، افزودنی های شیمیایی است. افزودنی های دیگری نیز وجود دارد که هدف آنها افزایش مقاومت بتن است. از انواع بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بتن معمولی
بتن سازه ای
بتن مسلح
بتن پیش تنیده

 

 

ویژگی های انواع بتن سخت

انواع بتن سخت، دارای ویژگی ها و مزایای بسیاری هستند و در عرصه صنعت از آنها استفاده های بسیاری می شود. از جمله ویژگی های این بتن که موجب استفاده فراوان آن در عرصه صنعت شده است، مقاومت فشاری بالای آن است.
مقاومت بالا، معیار بسیار خوبی برای سنجش کیفیت بتن ها است. این نوع از انواع بتن، دارای طول عمر و ماندگاری بسیار بالایی است. این بتن در برابر هر گونه آسیب و یا سایش در گذر زمان، مقاومت بالایی دارد و عوامل محیطی کمتر بر روی آن تاثیر گذار هستند.

 

استفاده از انواع بتن سخت در صنایع مختلف

همان طور که در بالا اشاره کردیم، از این بتن در صنایع گوناگونی استفاده می شود. مقاومت بالای آن موجب شده است که در سازه ها و کف سازی صنعتی و خدماتی مختلفی از این نوع بتن استفاده شود.
مقاومت بالای بتن، بیشتر در قسمت کف آن وجود دارد. در صورت وجود مقاومت بالا در کف بتن، نیازی به تعمیرات و صرف هزینه های اضافی برای آن وجود نخواهد داشت. در ایستگاه های مترو یا قطار از این بتن به فور استفاده می شود. از انواع صنایع دیگر، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مراکز نظامی
خودرو سازی
فرودگاه ها
روش های تولید بتن سخت
برای تولید انواع بتن سخت، باید از یک پودر مخصوص استفاده شود. برای پاشیدن این پودر مخصوص، سه روش وجود دارد. یکی از این روش ها، روش خشکه پاشی است. روش های دیگر ، ملاتی می باشند. برای استفاده از هرکدام از این روش ها، باید نکات مخصوصی را در هنگام اجرا رعایت کرد. دمای محل کار نیز، باید بالاتر از 5 درجه سانتی گراد باشد.

جمع بندی
در این مقاله، شما را با انواع بتن و به خصوص ویژگی های بتن سخت آشنا کردیم. هر کدام از موارد ذکر شده، در یک صنعت خاص و متناسب با شرایط ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرند. یک پیمانکار موفق و با تجربه، با بهره گیری از نکات مهم، بتن مناسب و با مقاومت بالایی را برای کار خود مورد استفاده قرار می دهد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...