کفپوش سنگی اپوکسی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 13 شهریور 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش سنگی اپوکسی

کفپوش سنگی اپوکسی کفپوش یکی از بهترین و به روز ترین انواع کفپوش ها است. اما با توجه به روش اجرایی و زمانبری اجرا، از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجا که در کشور ایران، تنوع بسیاری از سنگ های زیبای گرانیتی و مرمریت وجود دارد، استفاده از این نوع کفپوش در ساختمان ها متداول نیست.

اما اخیرا در بسیاری از نقاط، در سطح شهر از انواع این نوع کفپوش مشاهده می کنیم. مانند معابر و یا مسیر هایی که برای پیاده روی وجود دارد. در این مقاله راجع به مواد تشکیل دهنده آن، کاربرد، مزایا، معایب و نحوه اجرای آن صحبت کنیم حال در زیر به این موارد توجه کنید.

مواد تشکیل دهنده کفپوش سنگی اپوکسی و نحوه اجرای آن
کفپوش سنگی اپوکسی از سنگریزه‌ های مرمر یا کوارتز در شکل و اندازه و حتی رنگ‌ های متفاوت تشکیل شده است که توسط یک بایندر از نوع رزین اپوکسی و همچنین پرایمر اپوکسی قابل اجرا می باشد پرایمر اپوکسی در حقیقت این امکان را فراهم می ‌کند که سایر لایه‌ ها به خوبی به بستر بچسبند و از سوی دیگر به دلیل داشتن خواص الاستیکی مناسب از لایه‌ ها محافظت می‌ کند.

 

 

مزایای کفپوش سنگی اپوکسی

کفپوش سنگی اپوکسی دارای ویژگی ها و مزایای بیشماری از جمله موارد زیر است.

1- طول عمر و دوام کفپوش اپوکسی
این کفپوش در برابر فشار بسیار مقاوم بوده همچنین این نوع از کفپوش بهترین چسبندگی را به بتن داشته و نسبت به سایر رنگ ها و کفپوش ها دوام و طول عمر بیشتری دارد.

2- پایین بودن هزینه نگهداری
با توجه به سطح جذاب و رنگینی که کفپوش اپوکسی به سطح می دهد، نسبت به سایر کفپوش های مشابه هزینه بسیار پایین تری داشته و مقرون به صرفه است. همچنین با توجه به اینکه لک پذیری آن نسبت به بتن، سنگ و سرامیک و موزاییک بسیار کمتر است در نتیجه نیاز به ترمیم آن بسیار کمتر و در صورت نیاز به راحتی قابل انجام است.

3- تنوع رنگ بندی و طراحی در کفپوش اپوکسی
از دیگر مزایای کفپوش اپوکسی این است این است که در رنگ بندی محدودیت ندارد و همچنین با استفاده از برخی مواد در لایه رویه می توان طرح های اکریلی و ... نیز روی سطح ایجاد کرد و همچنین می توان به صورت شطرنجی و یا هر طرح دیگر اجرا نمود که بسیار جلوه مناسبی به سطح می دهد.

4- مقاومت شیمیایی و حرارتی مناسب کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی به طور معمول در برابر روغن ها و اسیدهای ضعیف مقاوم بوده و تا دمای حدود 80 درجه سانتیگراد نیز مقاوم می باشد. در صورتی که اسیدها یا بازهای قوی در محیط مصرف گردد نوع کفپوش تغییر یافته و از مواد اولیه متفاوتی استفاده خواهد شد.

5- آنتی باکتریال و غیرقابل نفوذ بودن کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی کاملا یکپارچه، بدون درز و غیر قابل نفوذ می باشد و همچنین در برابر رشد باکتری و میکروب و ... روی سطح نیز مقاوم می باشد. این امر باعث می گردد که این نوع کفپوش کاملا بهداشتی بوده و جزء بهترین پوشش ها در بیمارستانها، داروسازی ها و اتاق های تمیز به شمار آید.

6- قابلیت تمیز شدن بسیار آسان
این نوع کفپوش بدلیل اینکه سطحی کاملا صاف داشته و بدون درز می باشد و همچنین بدلیل غیر قابل نفوذ بودن در برابر آلودگی ها، به راحتی تمیز شده و با یک تی نمدار تمیز می گردد که در متراژ های بالا با دستگاه‌های شستشوی ماشینی این امر انجام می گیرد. این خصوصیت باعث می گردد که با حداقل میزان آب مصرفی سطحی کاملا تمیز را ایجاد نمود

7- عایق جریان الکتریسیته
کفپوش های اپوکسی به طور معمول عایق جریان الکتریسیته می باشند که در مواردی که کاربری سالن به گونه ای است که شخص دائما با برق کار می کند، این عایق بودن باعث حفظ جان شخص می گردد.

8- دارای اندازه های مختلف
کفپوش سنگی اپوکسی در اندازه های مختلف دانه عرضه می شوند و نیز سنگ ها گرد هستند، به طوری که هنگام راه رفتن احساس مطبوعی ایجاد می کنند.

 

 

پیشنهاد سردبیر

کفپوش اپوکسی صنعتی

اپوکسی چیست

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلیمری

لاک اپوکسی چیست

رنگ اپوکسی صنعتی

 

 

کاربرد های کفپوش اپوکسی سنگی

کفپوش سنگ اپوکسی برروی انواع کف ‌ها از جمله بتنی، سیمانی، موزاییک و … می‌ تواند اجرا شود و در واقع کفپوش سنگ اپوکسی انتخاب بسیار مناسبی برای پوشش و ترمیم کف‌ های صدمه دیده از جمله اصلاح ترک ‌ها و شکاف ‌ها است و نیز در موارد زیر استفاده دارد. اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که کفپوش اپوکسی در مقابل پرتو UV مقاوم نیست در نتیجه برای فضاهای بیرونی مناسب نیست. در صورتی که از این کفپوش در محیط باز استفاده کنیم، حتما برای لایه نهایی می بایست از رنگ پلی اورتان Anti UV بعنوان لایه محافظ استفاده کنیم. با این روش می توانیم کفپوش مقاومی برای محیط های زیر داشته باشیم:

· محوطه سازی ساختمان ها
· پیاده رو ها
· مسیر های پیاده روی در پارک ها و مناطق تفریحی
· محوطه سازی های شهری
· مسیر های دوچرخه سواری
· پارکینگ های اتومبیل
خصوصیات کفپوش اپوکسی سنگی
1. سطحی زبر و ضد لغزش
2. مقاوم در برابر آب
3. چسبندگی بسیار بالا به سطوح بتنی, سنگ و موزاییک
4. قابلیت اجرا در طرح های متنوع
5. مقاومت فشاری بالا
6. دارای ظاهری ثابت و بدون تغییر رنگ
7. ضد لغزش
8. مقاومت شیمیایی بالا

 

 

معایب کفپوش سنگی اپوکسی

این کفپوش در عین داشتن مزایا و فواید بسیار دارای معایبی از جمله موارد زیر است.

1- عدم چسبندگی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن
کفپوش اپوکسی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن نمی چسبد و در نتیجه در صورتی که بتن ریزی تازه انجام شده باشد می بایستی حداقل 28 روز از زمان اجرا بگذرد تا بتوان از آن استفاده کرد. همچنین سطوحی که از زمان اجرای بتون گذشته و آلوده به روغن، گازوئیل و ... شده باشد، در صورتی که این مواد در بتون نفوذ کرده باشد (مثل تعمیرگاه ها) چسبندگی کفپوش به بتن نخواهیم داشت و زیرسازی می بایستی مجددا انجام بگیرد.

2- زمان طولانی اجرای کفپوش اپوکسی
اجرای کفپوش اپوکسی به صورت لایه لایه بوده و همین موضوع باعث زمان بر بودن اجرای آن می شود زیرا اولا که سطح می بایستی بدون رطوبت و کاملا خشک باشد و دوما اجرای لایه پرایمر و پر کردن درزها، لایه میانی، بتونه کاری و در نهایت اجرای لایه رویه که برای هر کدام زمان خشک شدن بین لایه ای را باید در نظر گرفت که در دمای مناسب حدود 12 الی 18 ساعت می باشد، در نتیجه اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل 3 تا 4 روز نیاز به زمان دارد.

3- لغزنده بودن سطح کفپوش اپوکسی
در حالت معمول سطح کفپوش در صورت خیس شدن لغزنده می شود اما با تغییر روش اجرا می توان این عیب را نیز برطرف کرد به عنوان مثال با سیلیس پاش کردن سطح و یا اجرا به روش پوست پرتقالی، لغزنده بودن سطح کاهش پیدا می کند.

4- مقاوم نبودن کفپوش اپوکسی در برابر اشعه UV خورشید
کفپوش سنگی اپوکسی در برابر نور خورشید مقاوم نبوده و به اصطلاح گچی می شود و در ابتدا تغییر رنگ یافته و با گذشت زمان لایه لایه از بین می رود در نتیجه این نوع کفپوش قابلیت اجرا در محیط باز را نخواهد داشت. و برای البته برطرف نمودن این مشکل می توان لایه رویه را از نوع پلی یورتان اجرا نمود تا مقاومت در برابر نور خورشید و چسبندگی مناسب کفپوش اپوکسی به بتون را به طور همزمان داشت.

جمع بندی در این مقاله راجع به کفپوش سنگی اپوکسی، نحوه اجرای آن مزایا و معایب آن و... بحث کردیم و اکنون در پایان مقاله بهترین سایت در زمینه تهیه این نوع کفپوش و دیگر انواع کفپوش یعنی سایت آرملات را به شما معرفی می کنیم که می توانید مواد با کیفیت را با قیمت مناسب از طریق آن تهیه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...