کفپوش سنگی اپوکسی چیست؟ [کاربرد کفپوش سنگی Epoxy]
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 13 شهریور 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش سنگی اپوکسی چیست؟ [کاربرد کفپوش سنگی Epoxy]

کفپوش سنگی اپوکسی یکی از بهترین و به روز ترین انواع کفپوش ها است. اما با توجه به روش اجرایی و زمان‌بری اجرا، از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجا که در کشور ایران، تنوع بسیاری از سنگ های زیبای گرانیتی و مرمریت وجود دارد، استفاده از این نوع کفپوش در ساختمان ها متداول نیست.اما اخیرا در بسیاری از نقاط، در سطح شهر از انواع این نوع کفپوش مشاهده می کنیم. مانند معابر و یا مسیر هایی که برای پیاده روی وجود دارد. در این مقاله با آرملات همراه باشید تا راجب به مواد تشکیل دهنده آن، کاربرد، مزایا، معایب و نحوه اجرای آن صحبت کنیم حال در زیر به این موارد توجه کنید.

 

کفپوش سنگی اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی سنگی در واقع یکی از طرح ها و روش هایی است که معمولا برای سطوحی که می خواهیم بصورت دکوراتیو باشد، در نظر می گیریم.اگر به دنبال داشتن یک سطح ضد لغزش با جلوه زیبا و عملکرد مناسب هستید، کفپوش اپوکسی سنگی بهترین گزینه برای شماست. این نوع کفپوش از طریق عبور آب از خود، در هنگام بارش و شستشو از لغزش جلوگیری می‌کند. فرآیند ساخت آن شامل استفاده از یک سطح متخلخل از سنگ‌های ریز همراه با چسبی بسیار قوی و ضد آب است که سنگ‌ها با یکدیگر متصل شده و به صورت محکم زیر هم قرار می‌گیرند. این طرح که بیش از شش سال است در مناطق مختلف اروپا مورد استفاده قرار گرفته، به عنوان یک راهکار پرکاربرد شناخته می‌شود.


استفاده از سنگ‌های کاملاً طبیعی باعث می‌شود که در طول زمان هیچ تغییر ظاهری روی سطح اتفاق نیفتد و بنابراین شکل و ظاهر آن تغییری نکند. اصلی‌ترین نکته در کفپوش اپوکسی سنگی، فرمولاسیون و چسبندگی و ضد آب بودن آن است. چسب باید توانایی بالایی در چسباندن سنگ‌های ریز به یکدیگر داشته باشد و تحت هر شرایطی، از جمله عبور آب، خاصیت‌های مطلوب خود را حفظ کند. همچنین باید دارای تحمل مناسبی در برابر سرما و گرما باشد.ی

 

کفپوش سنگی

 

اینگونه طرح ها با استفاده از سنگدانه های رنگی، طرح های چاپ شده و حتی با بهره گیری از اشیاء و قطعات مختلف اجرا می گردد. این نوع کفپوش ها برای مکان ها و فضاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که از نظر تردد و بارگذاری در دسته بندی های سبک طبقه بندی می گردند. بطور مثال فضاهای لابی هتل ها و سالن اجتماعات، فضاهای اداری، استودیوهای فیلم برداری، سرویس های بهداشتی در ساختمان های مسکونی و ... اپوکسی های سه بعدی نیز جزء همین نوع از کفپوش ها دسته بندی می شوند. 


مواد تشکیل دهنده کفپوش سنگی اپوکسی و نحوه اجرای آن

کفپوش سنگی اپوکسی از سنگریزه‌ های مرمر یا کوارتز در شکل و اندازه و حتی رنگ‌ های متفاوت تشکیل شده است که توسط یک بایندر از نوع رزین اپوکسی و همچنین پرایمر اپوکسی قابل اجرا می باشد پرایمر اپوکسی در حقیقت این امکان را فراهم می ‌کند که سایر لایه‌ ها به خوبی به بستر بچسبند و از سوی دیگر به دلیل داشتن خواص الاستیکی مناسب از لایه‌ ها محافظت می‌ کند.

 

کفپوش سنگی

 

کفپوش سنگ اپوکسی برروی انواع کف ‌ها از جمله بتنی، سیمانی، موزاییک و … می‌ تواند اجرا شود و در واقع کفپوش سنگ اپوکسی انتخاب بسیار مناسبی برای پوشش و ترمیم کف‌ های صدمه دیده از جمله اصلاح ترک ‌ها و شکاف ‌ها است و نیز در موارد زیر استفاده دارد. اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که کفپوش اپوکسی در مقابل پرتو UV مقاوم نیست در نتیجه برای فضاهای بیرونی مناسب نیست. در صورتی که از این کفپوش در محیط باز استفاده کنیم، حتما برای لایه نهایی می بایست از رنگ پلی اورتان Anti UV بعنوان لایه محافظ استفاده کنیم. 

کفپوش سنگی اپوکسی با فرمولاسیون چسب مناسب، به عنوان یک جایگزین کارآمد برای سنگ یا سرامیک در محیط‌های بیرونی ساختمان، در حال داخلی‌سازی و تولید در ایران به کار گرفته شده است. این نوع کفپوش از سنگ‌های طبیعی ساخته شده که ظاهر آنها به طور کامل پایدار و بدون تغییر رنگ خواهد بود. ارزیابی‌های مختلف نشان داده است که این کفپوش تا دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد تحمل دارد و هیچ گونه تغییری در خواص خود نشان نمی‌دهد.

کاربرد های کفپوش اپوکسی سنگی

· محوطه سازی ساختمان ها
· پیاده‌روها
· مسیر های پیاده روی در پارک ها و مناطق تفریحی
· محوطه سازی های شهری
· مسیر های دوچرخه سواری
· پارکینگ های اتومبیل

 

7 مورد از مزایای استفاده از کفپوش سنگی اپوکسی

کفپوش سنگی اپوکسی دارای ویژگی ها و مزایای بیشماری از جمله موارد زیر است.


1- طول عمر و دوام کفپوش اپوکسی

این کفپوش در برابر فشار بسیار مقاوم بوده همچنین این نوع از کفپوش بهترین چسبندگی را به بتن داشته و نسبت به سایر رنگ ها و کفپوش ها دوام و طول عمر بیشتری دارد.

 

2- پایین بودن هزینه نگهداری

با توجه به سطح جذاب و رنگینی که کفپوش اپوکسی به سطح می دهد، نسبت به سایر کفپوش های مشابه هزینه بسیار پایین تری داشته و مقرون به صرفه است. همچنین با توجه به اینکه لک پذیری آن نسبت به بتن، سنگ و سرامیک و موزاییک بسیار کمتر است در نتیجه نیاز به ترمیم آن بسیار کمتر و در صورت نیاز به راحتی قابل انجام است.


3- تنوع رنگ بندی و طراحی در کفپوش اپوکسی

از دیگر مزایای کفپوش اپوکسی این است این است که در رنگ بندی محدودیت ندارد و همچنین با استفاده از برخی مواد در لایه رویه می توان طرح های اکریلی و ... نیز روی سطح ایجاد کرد و همچنین می توان به صورت شطرنجی و یا هر طرح دیگر اجرا نمود که بسیار جلوه مناسبی به سطح می دهد.

 

4- مقاومت شیمیایی و حرارتی مناسب کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی به طور معمول در برابر روغن ها و اسیدهای ضعیف مقاوم بوده و تا دمای حدود 80 درجه سانتیگراد نیز مقاوم می باشد. در صورتی که اسیدها یا بازهای قوی در محیط مصرف گردد نوع کفپوش تغییر یافته و از مواد اولیه متفاوتی استفاده خواهد شد.

5- آنتی باکتریال و غیرقابل نفوذ بودن کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی کاملا یکپارچه، بدون درز و غیر قابل نفوذ می باشد و همچنین در برابر رشد باکتری و میکروب و ... روی سطح نیز مقاوم می باشد. این امر باعث می گردد که این نوع کفپوش کاملا بهداشتی بوده و جزء بهترین پوشش ها در بیمارستانها، داروسازی ها و اتاق های تمیز به شمار آید.

6- قابلیت تمیز شدن بسیار آسان

این نوع کفپوش بدلیل اینکه سطحی کاملا صاف داشته و بدون درز می باشد و همچنین بدلیل غیر قابل نفوذ بودن در برابر آلودگی ها، به راحتی تمیز شده و با یک تی نمدار تمیز می گردد که در متراژ های بالا با دستگاه‌های شستشوی ماشینی این امر انجام می گیرد. این خصوصیت باعث می گردد که با حداقل میزان آب مصرفی سطحی کاملا تمیز را ایجاد نمود.

 

7- عایق جریان الکتریسیته

کفپوش های اپوکسی به طور معمول عایق جریان الکتریسیته می باشند که در مواردی که کاربری سالن به گونه ای است که شخص دائما با برق کار می کند، این عایق بودن باعث حفظ جان شخص می گردد.

تعمیر و نگهداری کفپوش سنگ اپوکسی

رنگ سنگ اپوکسی شما ممکن است با افزایش سن کمی تیره شود. این تیرگی عمدتا به دلیل استفاده از سنگ های طبیعی است. در صورت وجود آسیب آب یا ترافیک بسیار زیاد، کفپوش باید دوباره آب بندی شود. توصیه می شود همیشه برای کفپوش و نگهداری سنگ اپوکسی خود از یک متخصص حرفه ای استفاده کنید. چسبی که برای کار با کفپوش سنگی استفاده می کنیم در دسترس عموم نیست. همچنین نصب کفپوش سنگی به تنهایی کار بسیار سختی است.

معایب کفپوش سنگی اپوکسی

این کفپوش در عین داشتن مزایا و فواید بسیار دارای معایبی از جمله موارد زیر است.

 

1- عدم چسبندگی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن

کفپوش اپوکسی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن نمی چسبد و در نتیجه در صورتی که بتن ریزی تازه انجام شده باشد می بایستی حداقل 28 روز از زمان اجرا بگذرد تا بتوان از آن استفاده کرد. همچنین سطوحی که از زمان اجرای بتون گذشته و آلوده به روغن، گازوئیل و ... شده باشد، در صورتی که این مواد در بتون نفوذ کرده باشد (مثل تعمیرگاه ها) چسبندگی کفپوش به بتن نخواهیم داشت و زیرسازی می بایستی مجددا انجام بگیرد.

 

2- زمان طولانی اجرای کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی به صورت لایه لایه بوده و همین موضوع باعث زمان بر بودن اجرای آن می شود زیرا اولا که سطح می بایستی بدون رطوبت و کاملا خشک باشد و دوما اجرای لایه پرایمر و پر کردن درزها، لایه میانی، بتونه کاری و در نهایت اجرای لایه رویه که برای هر کدام زمان خشک شدن بین لایه ای را باید در نظر گرفت که در دمای مناسب حدود 12 الی 18 ساعت می باشد، در نتیجه اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل 3 تا 4 روز نیاز به زمان دارد.

3- لغزنده بودن سطح کفپوش اپوکسی

در حالت معمول سطح کفپوش در صورت خیس شدن لغزنده می شود اما با تغییر روش اجرا می توان این عیب را نیز برطرف کرد به عنوان مثال با سیلیس پاش کردن سطح و یا اجرا به روش پوست پرتقالی، لغزنده بودن سطح کاهش پیدا می کند.

4- مقاوم نبودن کفپوش اپوکسی در برابر اشعه UV خورشید

کفپوش سنگی اپوکسی در برابر نور خورشید مقاوم نبوده و به اصطلاح گچی می شود و در ابتدا تغییر رنگ یافته و با گذشت زمان لایه لایه از بین می رود در نتیجه این نوع کفپوش قابلیت اجرا در محیط باز را نخواهد داشت. و برای البته برطرف نمودن این مشکل می توان لایه رویه را از نوع پلی یورتان اجرا نمود تا مقاومت در برابر نور خورشید و چسبندگی مناسب کفپوش اپوکسی به بتون را به طور همزمان داشت.


به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...