علت باد کردن کفپوش اپوکسی چیست؟و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 21 دی 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

علت باد کردن کفپوش اپوکسی چیست؟و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

افراد زیادی هنگام استفاده از کفپوش اپوکسی با مشکل باد کردن این کفپوش ها مواجه می ‌شوند و گمان می کنند که بیشتر از زیر پوسته، کفپوش باد کرده است. اگر مایل هستید که بدانید باد کردن کفپوش اپوکسی و ایجاد حباب های ریز و درشت به صورت قارچ گونه در تمام سطح آن به چه علت است، به توضیحاتی که در این مقاله اشاره می شود توجه کنید.

اما پیش از اینکه به بیان دلایل باد کردن این نوع کفپوش بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی درباره آن کسب کنیم:



کفپوش اپوکسی چیست و در کجاها کاربرد دارد؟



رزین های اپوکسی در مواجه با مواد سخت کننده (هاردنر) یا بسیاری از آمین های چند عاملی، اسید ها، الکل ها و فنول ها واکنش نشان می دهند. این واکنش باعث می شود که پلیمر ترموستاتی تشکیل شود که مقاومت دمایی بالایی دارد و همچنین خواص مکانیکی و مقاومت شیمیایی ویژه ای دارد.


داشتن این خواص به اپوکسی، کاربردهای زیادی نظیر تولید پوشش های صنعتی، استفاده در قطعات الکترونیکی و الکتریکی، چسب ها و مواد پلاستیکی تقویت یافته با الیاف می‌دهد. کفپوش ها برای بیشتر صنایع (صنایع غذایی، صنایع دارویی، کارخانه های ماشین سازی و ...) مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا این کفپوش ها بسیار پایدار و ایمن هستند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

کفپوش های اپوکسی هم بسیار زیبا هستند و هم به راحتی قابل تمیز شدن و در برابر خرابی ها بسیار مقاوم هستند.

این کفپوش از یک ماده ترمودینامیکی درست شده است که پایداری بالایی دارد و مناسب ترین و بهترین گزینه برای محل هایی است که به کفپوش نیاز دارند.


کاربرد انواع کفپوش‌ اپوکسی



​​​​در بیشتر کارخانجات و کارگاه‌ها از این کفپوش استفاده می شود. برخی کاربردهای کفپوش اپوکسی شامل موارد زیر می شوند.

صنایع داروسازی
صنایع غذایی
کارخانجات تولید تجهیزات پزشکی
کفپوش بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها
اتاق عمل بیمارستان ها (کفپوش آنتی استاتیک)
اتاق های برق (کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک)
کارخانجات تولید قطعات الکترونیکی
روکش کف مجتمع تجاری و مراکز خرید
روکش کف پارکینگ ها
روکش کف انبارها
روکش کف کارخانجات خودرو سازی
کفپوش و روکش در سالن‌های مختلف صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
کفپوش کف کارخانه های کاغذ سازی
کف سالن نیروگاه ها
صنایع بسته بندی و چاپ
علل اصلی باد کردن کفپوش اپوکسی
یکی از عواملی که باعث باد کردن کفپوش اپوکسی می‌شود این است که هوا دربین مواد تشکیل دهنده کفپوش حبس می‌شود.

اما مهم ترین دلیل، جدا شدن کفپوش از سطح، عدم چسبندگی مناسب است. پرایمر اپوکسی عامل چسبندگی کفپوش اپوکسی به سطح محسوب می شود. بنابراین چنانچه پرایمر نتواند به خوبی عمل کند، کفپوش از سطح جدا خواهد شد. این جداشدگی بصورت باد کردن دیده میشود سپس نقطه مورد نظر دچار شکستگی می گردد.


نچسبیدن پرایمر به سطح اصلی چندین عامل دارد که برخی از آنها عبارتند از:

وجود گرد و غبار
وجود رطوبت
وجود چربی
قبل از اجرای کفپوش ضروری است که سطح مورد نظر کاملا تمییز شود. برای این منظور ساب زدن سطح انجام میشود. ساب هایی با تیغه های الماسه، علاوه بر برطرف نمودن بعضی از ناهمواری ها و زدودن برخی از آلودگی ها، باعث ایجاد خط و خش و زبری ملایمی بر روی سطح می گردند که این خط و خش ها عامل خوب و مهمی برای چسبیدن پرایمر اپوکسی به سطح اصلی هستند.


یکی دیگر از عوامل مهم برای چسبندگی، مقدار مصرف مناسب پرایمر اپوکسی است. مقدار مصرف پرایمر به نوع فرمولاسیون تولید کننده بستگی دارد. چنانچه لایه رویه اپوکسی چسبندگی لازم را به قسمت زیرسازی کفپوش نداشته باشد، در اثر ضربات کوچک به راحتی جدا و شکسته می شود.


این مشکل به دلیل اجرای لایه رویه در دمای پایین (سرما) اتفاق می افتد. حداقل دمای مناسب برای اجرای اپوکسی 15 درجه سانتیگراد می باشد. سرما باعث می شود تا واکنش های زنجیره ای که سبب سخت شدن و چسبندگی آن می گردد به درستی صورت نگیرد و از آنجا که کفپوش بصورت لایه های مختلف اجرا می گردد، وجود سرما مانع از چسبیدن لایه رویه اپوکسی به لایه زیرسازی آن خواهد شد.


از دلایلی که باعث ایجاد تاول و حفره در کفپوش ها می شود به کیفیت بتن و منافذ موجود در آن اشاره کرد. به همین دلیل اگر از متریال با کیفیت و همچنین از پرایمر مناسب و آب بندی بتن استفاده شود این امکان زیاد است که باعثِ کاهش احتمال وقوع این مشکل شود.

احتمال حبس هوا در دمای پایین بسیار زیاد است، پس بهتر است که قبل از انجام روکش مواد دوباره گرم شوند، تا احتمال بوجود آمدن حباب و تاول زدگی کاهش پیدا کند. اما همانطور که در قبل ذکر شد، گرم نمودن محیط اجرا و تامین دمای مناسب، مهمترین عامل در جلوگیری از تاول زدگی و جداشدگی کفپوش می باشد.


ترکیب اشتباه یا غیر دقیق



اگر مقدار و اجزا را به اشتباه ترکیب کنند یا به خوبی مخلوط نکنند یا مدت مخلوط را به اندازه کافی در نظر نگیرند، این کفپوش بصورت کامل خشک نخواهد شد و قسمت اجرا شده بصورت نرم باقی می ماند. همچنین اگر پس از اجرای مواد و تا قبل از سخت شدن اپوکسی، موادی مانند روغن و یا قطرات آب بر روی سطح ریخته شود، مانع از سخت شدن اپوکسی خواهد شد و یا در شکل ظاهری آن اختلال بوجود خواهد آورد که اکثرا بصورت وجود حفره های ریز دیده می شود.


وجود آلودگی در سطح زیرین کار



اگر سطح زیرین کفپوش اپوکسی دارای آلودگی باشد، آلودگی هایی نظیر روغن که به راحتی پاک نمی شود باعث می شود که اجرای کفپوش با موفقیت انجام نشود. شستشوی سطح با مواد مناسب می تواند در چسبندگی کفپوش به سطح، نقش مهمی را ایفا کند.


برخی دلایل مختلف دیگری که باعث باد کردن کفپوش اپوکسی می شوند عبارتند از:

وجود ترک در سطح زیرین
وجود آلودگی در سطح زیرین کار
روش های جلوگیری از باد کردن کفپوش اپوکسی
برای اینکه کفپوش ها در سطح باد نکند باید قبل از استفاده از آنها کف زمین را خوب تمیز کنید یعنی دارای هیچ آلودگی یا چربی یا رطوبتی نباشد.

اگر کف را تمیز نکنید بعد از اجرای کفپوش، سطح کفپوش باد می کند یا تاول هایی روی سطح به وجود می‌آید که بعد از اجرای کفپوش به هیچ عنوان این تاول‌ها خارج نمی‌شوند و سطح زیبایی خود را از دست می ‌دهد.


اجرای درست مراحل



هنگامی که کفپوش را اجر کردید و روی سطح آن حباب ایجاد شد گمان خواهید کرد که شاید بتوانید بعد از اجرا این حباب ها را خارج کنید و سطح را صاف و هموار کنید، اما باید بدانید که وقتی کفپوش دچار این مشکل شد یعنی سطح آن حباب دار شد دیگر نمی ‌توانید آن را خارج کرده و راه حلی برای این مشکل وجود ندارد، پس باید قبل از به وجود آمدن این مشکل، کفپوش را به دقت اجرا کنید.

با اجرای درست مراحل کفپوش اپوکسی می‌توانید از بروز این چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، برای مثال دور میکسری که برای ترکیب جزء A و B مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید بیش از 600 دور بر دقیقه باشد و مناسب ترین دور آن 300 تا 500 دور است تا مواد به صورت یکسان و یکنواخت ترکیب شوند.


همچنین بخوانید:

عمر مفید کفپوش اپوکسی چند سال است؟

آموزش اجرای مراحل کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 



دقت و هنر مجری در اجرای کفپوش اپوکسی تاثیر زیادی دارد و کیفیت کار را بالا می‌برد و موجب می شود که کفپوش تمیز و زیبا اجرا شود. یکی دیگر از عواملی که باعث بروز حباب می گردد، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و یا فرمولاسیون نامناسب رویه اپوکسی می باشد. تولیدکنندگان مواد اپوکسی می توانند با استفاده از ادتیوهای مناسب نسبت به تولید محصولی با کیفیت بهتر اقدام نمایند.


قیمت کفپوش اپوکسی

 


قیمت کفپوش اپوکسی به پارامترهایی زیر بستگی دارد:

موقعیت پروژه نسبت به موقعیت پیمانکار
حجم پروژه و مقدار سطح آن
نوع سطح زیرین به جهت برآورد مصرف مواد
ضخامت پیشنهادی توسط مشاوران پروژه
مقدار واقعی مصرف کفپوش
کیفیت کفپوش اپوکسی
دستمزد نیروی انسانی و عوامل اجرایی
ماشین آلات مورد استفاده در عملیات اجرایی
در واقع مسافت انجام پروژه بروی قیمت کفپوش آن تاثیر دارد زیرا مستقیما عواملی مانند هزینه اقامت، حق ماموریت پرسنل اجرایی و غیره را تحت تاثیر قرار می دهد اما اگر موقعیت پروژه نزدیک به محل اقامت یا استقرار پیمانکار باشد، قیمت این کفپوش کمتر محاسبه می‌شود.

این هزینه ها مربوط به اجرای کفپوش اپوکسی می باشند. اما قیمت خود ماده کفپوش را مواد اولیه آن تعیین می کند.


باد کردن کفپوش اپوکسی چه معایبی دارد؟

 


از معایبی که با باد کردن کفپوش اپوکسی به وجود می آید این است که با درست شدن حباب ها، سطح کف پوش به شکل تاول شده و شکل ظاهر کفپوش زشت می شود. همچنین به کفپوش صدمه وارد میشود و زیبایی و کارایی خود را از دست می‌ دهد.

از نظر فنی، وجود حباب ها و تاول ها نقاط ضعف محسوب می شوند و به مرور زمان دچار شکستگی می گردند. رطوبت و سایر آلودگی ها وارد این شکستگی ها شده و باعث جداشدگی کفپوش از سطح اصلی می گردند.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...