مراحل اجرای بتن رنگی و معرفی کاربردهای آن
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 20 فروردین 1401
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مراحل اجرای بتن رنگی و معرفی کاربردهای آن

سال هاست که انسان از بتن برای زندگی بهتر خود استفاده می کند ولی کمتر به نگاه یک معماری مدرن برای نما و زیباسازی بکار گرفته است. شرکت آرملات اولین مبتکر این گونه پوشش های بتنی در ایران می باشد.

بتن رنگی چیست؟


بتنی است که سطحی با مقاومت زیاد در برابر سایش ایجاد می‌کند که برای مکان‌هایی که رفت و آمد زیادی در آن است و وسایل سنگین جابجا می‌شود.

انواع بتن رنگی: به طور کلی به دو دسته ساده و صنعتی تقسیم می شود. 


بتن رنگی ساده :

این نوع بتن ها از مصالحی مانند آب، سیمان سفید، مواد رنگی؛ ماسه معمولی ساخته شده اند. مشخصات این بتن مانند بتن های معمولی است و دارای استحکام و مقاومت خوبی می باشد و تفاوت آن ها فقط در جلوه و رنگ آن هاست.

بتن رنگی صنعتی: 


مواد مورد استفاده در این نوع بتن ها مانند نوع ساده می باشد ولی فقط تفاوت آن ها در این است که سنگدانه های مصرفی در نوع صنعتی از نوع سخت و سایشی با فشار بیشتری نسبت به شن و با ترکیبات صنعتی می باشد.

 

همچنین بخوانید:

بتن رنگی و کاربردهای آن

کفپوش بتنی


بتن رنگی از نظر روش ساخت
۱. پیش ساخته
این نوع بتن همانطوری که از نامش مشخص است در کارخانه تولید و در محل مورد نیاز به کار گرفته می شود.

۲. درجا
در این روش نیز مخلوط بتنی را با استفاده از میکسر و سایر تجهیزات فراهم می کنند و با رنگدانه مخصوص و مواد رنگی ترکیب می کنند.

نحوه اجرای بتن رنگی
برای اجرای بتن های رنگی از پودرهای رنگی و سیمان مخصوص به کار برده می‌شود که به طور همزمان با بتن ریزی اجرا می شود و به عنوان پوشش نهایی و کفپوش اجرا می گردد.

شما می توانید با اجرای دقیق کفپوش رنگی، سطحی کاملا صاف و یک دست داشته باشید. این کفپوش می تواند خاصیت ضد سایش و ضد باکتری داشته باشد. همچنین سبب افزایش عمر بتن می شود که این خود از ویژگی های اجرای آن محسوب می شود. در اجرای بتن ریزی برای بتن رنگی هر متر ۵ کیلوگرم پودر رنگی استفاده خواهد شد.


بتن های رنگی همزمان با اجرای بتن ریزی شروع می شود. با انجام این کار در مقابل سایش و خوردگی دو برابر افزایش پیدا می‌کند می توان به این نکته نیز توجه کرد که از نظر کاربران بیشترین رنگ های مورد استفاده در هنگام بتن ریزی، رنگ آبی، قرمز، سبز، زرد و رنگ طوسی است.

بهره بردن از این کفپوش هنگام بتن ریزی باعث کاستن ترک خوردن بتن می‌شود. روش درست کردن بتن معمولی هیچ فرقی با درست کردن بتن های رنگی ندارد. به غیر از اینکه در این نوع کفپوش از رنگدانه های معدنی و سیلیس به کار برده شده که رنگدانه های معدنی به صورت ذرات خیلی کوچک با آب و سیمان مخلوط می شود که این امر باعث افزایش چسبندگی و دوام سیمان خواهد شد.

در زمان مخلوط موتور سنگین باید به این نکته توجه کرد که با توان به صورت دقیق و کامل مخلوط شود چون مخلوط نشدن کامل بتن سبب ایجاد طرح های کوچک و بزرگ در بتن رنگی خواهد شد. ایجاد حفره‌ها در بتن موجب جمع شدن آب در داخل آن ها می شود. این کار در زمستان سبب یخ زدن آب در درون حفره ها می‌شود و باعث بالا رفتن حجم آن خواهد شد که این کار با گذشت زمان موجب ترک خوردن و خرابی این مدل کفپوش می‌شود.

روش های جدید در اجرای بتن رنگی
روش هایی نو و سریع برای رنگ آمیزی سیمان وجود دارد که این روش به شکلی است که شما می توانید با استفاده از دانه های ریز معدنی که این دانه های کوچک از رنگدانه های مصنوعی و یا طبیعی تشکیل می شوند. و در نتیجه باعث ایجاد بتن های رنگی خواهند شد.

از طریق نصب این کفپوش می توانید پروژه های زیبا و چشم گیری را با مقاومت بالا طراحی و تولید کنید و با ورود این بتن به بازار کار‌فرماهای بسیاری با دیدن جلوه های زیبا از بناها باعث شده که طرفدارن این محصول در جامعه بیشتر شود.

اجرای بتن های رنگی با ماله پروانه ای به این روش است شما اول سطح را کاملاً صاف می کنید و بعد سطح را با ضخامت حداقل ۸ سانتی متر به صورت تمام یکپارچه پخش می کنید. بعد از مدتی که بتن خود را بگیرد طوری که اگر روی آن حرکت کنید پاهای تان در آن فرو نرود و فقط جای پای‌تان بماند نوبت به پاشیدن پودر است و بعد از مدتی شروع به لیسه‌ای کردن آن کنید که به این روش اجرای بتن رنگی با ماله پروانه ای گفته می شود.

روش دیگری در اجرای این مدل کفپوش، با ماله دستی وجود دارد که تمام مراحل یکی می باشد و فقط در انتهای کار به جای ماله پروانه‌ای از ماله دستی بهره می گیریم، که به این روش اجرا با ماله دستی می‌گوییم.

کاربردهای بتن رنگی
بتن های رنگی برای اهداف تزیینی مثل دیواره های تزئینی کف زمین و در سازه‌های ساختمان،پیاده روهای زیرگذر جدا کردن،دستگاه‌ها و خطوط پر ترافیک راهروهای پارک و برای ساختن وسایل عمومی به کار گرفته می شود.

همچنین خط کشی خیابان ها و جدول بندی آن‌ها رنگ آمیزی ساختمان‌های بتنی شهر را افزایش می دهد. استفاده در میادین ورزشی و استادیوم‌ها برای رنگ آمیزی سبک‌های تماشاچیان و یا موارد این چنینی نیز می تواند کاربردهای دیگر آن باشد. همچنین می‌توان در کاربردهای نظامی نیز به کار برده شود.

ساخت این مدل کفپوش در مقایسه با بتن معمولی هزینه بالاتری دارد ولی این هزینه چندان قابل توجه نمی باشد. چرا که بتن‌ها علاوه بر زیبایی خاص در مقایسه با انواع دیگر، با توجه به مراحل تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه تر می باشد و به طور معمول در مواردی نظیر خط کشی و جدول بندی که باید از رنگ های خاصی استفاده شود، سازه با بتن معمولی ساخته شده و سطح خارجی آن با رنگ های‌ معمولی رنگ آمیزی می شود. ولی این رنگ‌ها چون به صورت یک پوشش خارجی است، در معرض تخریب های محیطی قرار دارد و به صورت مرتب باید تعمیر و نقاشی مجدد بشود. در حالتی که این مدل کفپوش دوام بیشتری دارد و رنگ آن نیز ثابت می ماند.

کف‌سازی با کفپوش بتنیرنگی موجب زیباتر شدن محیط و کفپوش می شود و بتن سخت و رنگی برای پارکینگ‌ها و کارخانه‌ها است.

کلام آخر

امیدواریم در انتهای این مقاله نگاهی دیگر به بتن های رنگی پیدا کرده باشید. شرکت تولیدی صنعتی آرملات با بیش از 40 سال تجربه در زمینه کف سازی صنعتی با کفپوش آرملات می تواند به خوبی نیاز شما را برآورد کند. 

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...