کفپوش ترافیکی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 10 اردیبهشت 1401
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش ترافیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش ترافیکی، از انواع پوشش های مدرن و پیشرفته ای است که در یک فضای عمومی نصب می شود و تردد زیادی از خودروها روی آن وجود دارد. وقتی صحبت از محل عبور خودرو و پارکینگ‌های مقاوم به میان می‌آید، نیاز به کفپوش هایی است که بتوانند وزن سنگین ماشین ها، سایش مداوم لاستیک ها و تردد بسیار زیاد افرادی که ممکن است روی آنها تردد داشته باشند را تحمل کنند و با وجود عبور مداوم صدها وسیله نقلیه به صورت روزانه برای مدتی طولانی، کیفیت خود را حفظ کنند.

بنابراین، ضروری است که مواد مورد استفاده برای ساخت این کفپوش های ترافیکی باید بسیار باکیفیت و بادوام باشند.

 

کفپوش ترافیکی چیست؟

به مصالحی که بعنوان کفسازی در پارکینگها و فضاهای پرتردد مورد استفاده قرار می‌گیرد کفپوش ترافیکی اطلاق می‌گردد.  آرملات ( بتن سخت) جزو کفپوش‌های ترافیکی می‌باشد که در محل تردد خودروها و در پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. پوشش های نصب شده در پارکینگ ها باید سطحی بسیار بادوام، مقاوم در برابر سایش، الاستیک محکم، ضد لغزش و زیبا داشته باشند تا بتوانند در طولانی مدت، تردد وسایل نقلیه را تحمل کرده و آسیب نبینند.

 

کفپوش بتن سخت آرملات

 

پیشنهاد نویسنده: انواع‌ کفپوش های ضد اشعه یو وی و کاربردهای آن

 

برای پارکینگ‌های چند طبقه، هر سطح می‌تواند الزامات خاص خود را برای جنس و خصوصیات کفپوش داشته باشد، از سطوح داخلی و بسته که بیشتر مستعد افزایش رطوبت هستند تا پارکینگ های روباز که در طبقات بالا قرار گرفته و روزانه در معرض آب و هوای آفتابی یا بارانی قرار گیرند، هرکدام الزامات خاص خود را دارند و برای هر یک از این سطوح باید از مواد کفپوش متفاوتی متناسب با شرایط مختلف استفاده کرد.

 

کاربرد کفپوش های ترافیکی

بیشترین کاربرد کفپوش های ترافیکی در پارکینگ های چند طبقه است. در این فضاها معمولا از سه نوع پوشش اپوکسی، پلی یورتان و بتنی استفاده می شود.

 

انواع کفپوش برای طبقات وسط پارکینگ 

بسته به نوع نیاز و کاربرد شما برای معرفی برخی از کفپوش‌های قابل استفاده در این فضا، می‌توانیم به کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی، کفپوش چوبی و کاشی اشاره کنیم که در نهایت  پرکاربردترین این کفپوش‌ها، کفپوش بتن وکفپوش اپوکسی برای کف پارکینگ می‌باشند.

بهترین کفپوش ترافیکی برای فضای باز

سطح بالای پارکینگ های چند طبقه باید در برابر همه شرایط آب و هوایی، از ساعت ها تابش اشعه ماوراء بنفش شدید گرفته تا دمای انجماد، ریزش برف و باران و یخ زدگی مقاوم باشد.

بهترین پوشش برای این طبقه از پارکینگ خودرو، متاکریلات پلی یورتان PUMA است که می توان آن را در یک روز گرم روی سطح اعمال کرد. جالب است که این کفپوش ترافیکی در کمتر از 1 ساعت در برابر باران مقاوم می شود، بنابراین شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش بینی مانع اعمال آن نخواهد شد.

PUMA برای خیابان ها یا پارکینگ های روباز در محوطه ها و محل پارک خودرویی که در معرض دید و فضای باز قرار دارد، کاملا ایده آل است.

کفپوش ترافیکی از جنس PUMA کاملا در برابر شرایط آب و هوایی متغیر، مقاوم است و از انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی قابل توجهی در محدوده دمایی گسترده برخوردار است، به این معنی که در دماهای پایین، سخت و سفت نشده یا در دماهای بالا زیر نور شدید و مستقیم خورشید نیز به راحتی نرم نمی شود. به این ترتیب می تواند حالت خود را به خوبی در پارکینگ های فضای باز حفظ کند.

 

بهترین کفپوش برای طبقات وسط پارکینگ

بر خلاف طبقات بالا یا پارکینگ های روباز، کفپوش های ترافیکی مورد استفاده در طبقات میانی دارای سقف، نیاز به مقاومت کمتری در برابر شرایط آب و هوایی متغیر دارند، اما باید به اندازه کافی مستحکم باشند تا در برابر سایش و تنش های برشی ثابت وسایل نقلیه متحرک مقاومت کنند.

هنگامی که پارکینگ پر از وسایل نقلیه باشد، کفپوش باید در مقایسه با زمانی که روی آن خالی است، به طور قابل توجهی منعطف شود، بنابراین انعطاف پذیری این نوع پوشش ها بسیار مهم است. اگر در سیستم کف‌سازی، انعطاف‌پذیری وجود نداشته باشد، این شرایط متفاوت به احتمال زیاد باعث ایجاد ترک شده و درنتیجه کفپوش به سرعت آسیب می بیند.

 

کفپوش اپوکسی شرکت آرملات

کفپوش اپوکسی به دلیل طول عمر طولانی، مقاومت در برابر سایش و ضربه عالی، طراحی زیبا و پایداری در برابر اشعه ماوراء بنفش با حفظ براقیت طولانی مدت بسته به نیاز مشتری، می تواند به خوبی برای طبقات وسط پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر تمام این ویژگی‌ها، انعطاف‌پذیری کفپوش های اپوکسی، آن ها را به‌ویژه برای مکان های پر تردد خودرو مناسب می‌کند.

 

کاربرد کفپوش ترافیکی بتنی

کفپوش های ترافیکی بتنی بیشتر برای پارکینگ هایی که در زیر ساختمان قرار دارند یا به اصطلاح پارکینگ های زیرزمینی مناسبند.

پایین ترین سطوح ساختمان ها یا پارکینگ های زیرزمینی، یک اکوسیستم خاص دارند. با قرار گرفتن بسیار کم یا بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید، این فضاها مانند طبقات میانی نیازی به تحمل خمش یا چرخه حرارتی را ندارند اما به دلیل تماس با زمین، به احتمال زیاد افزایش رطوبت را تجربه می کنند، که می تواند منجر به مشکلات شدیدی در کفپوش شود.

رطوبت در کف بتن می تواند به سرعت منجر به خرابی کف شود. از آنجایی که پایین ترین زیرزمین اغلب زیر سطح ایستابی است، خطر خرابی بسیار بالایی دارد و بنابراین باید یک سیستم کفپوش با تحمل رطوبت بالا برای آن استفاده شود. مانند کفپوش آرملات.

تجربه ثابت کرده که کفپوش بتنی ( آرملات)، برای دفع رطوبت بهترین عملکرد را دارد که آن را برای استفاده در سطوح زیرزمین ایده آل می کند. ماهیت یکپارچه این سیستم باعث می شود تا رطوبت در ماتریس محصول پخش شود و از خرابی کفپوش در اثر رطوبت جلوگیری کند.

 

مقایسه کفپوش بتن سخت و کفپوش اپوکسی برای پارکینگ‌های فضای باز و پارکینگ‌های فضای سرپوشیده

برخلاف طول عمر کفپوش اپوکسی و طراحی زیبا وحفظ براقیت طولانی،اگر بخواهیم مقایسه ای بین کفپوش اپوکسی با کفپوش بتنی داشته باشیم، با توجه به اینکه اپوکسی می تواند درمعرض حرارت و یا تیک‌آف در آن محل رد سیاه بجا بگذارد، و همچنین در زمانی که خیس است لغزنده باشد، پس درتتیجه بتن سخت آرملات می‌تواند یک انتخاب بادوام و مقرون به صرفه‌تری برای طبقات پارکینگ  باشد.

 

پیشنهاد نویسنده: معرفی بهترین کفپوش های ضد آب و رطوبت

 

ویژگی های کفپوش ترافیکی مناسب

همانطور که اشاره کردیم تفاوت‌ بین ویژگی های کفپوش های ترافیکی مختلف از جمله پلی یورتان، اپوکسی و کفپوش بتنی (آرملات) به این معنی است که آنها برای طبقات مختلف پارکینگ مناسب هستند، اما ویژگی‌های مشترکی نیز بین این سه مدل پوشش، باید وجود داشته باشد که استفاده از آنها را در محل های تردد خودرو ایمن می‌کند.

تمامی کفپوش های ترافیکی دارای مقاومت شیمیایی عالی هستند زیرا احتمال قرار گرفتن در معرض نشت گازوئیل، روغن و سایر مواد شیمیایی که از خودروها خارج می شود، بسیار زیاد است.

ویژگی های بهداشتی و ایمنی مانند مقاومت در برابر لغزش و همچنین نوع رنگ نیز باید در نظر گرفته شود.

مقاومت در برابر لغزش باید برای همه کفپوش های ترافیکی وجود داشته باشد، که یکی از ملاحظات بهداشتی و ایمنی کلیدی است که باید در تمام فضاهای عمومی به دقت رعایت شود.

با احتمال ریزش آب، روغن، روغن ترمز یا سایر مواد شیمیایی روی زمین، سطح رزین باید مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر آتش را به دلیل قرار گرفتن روزانه در معرض محلول های قابل اشتعال، داشته باشد که یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کفپوش های ترافیکی است.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در مورد کفپوش های ذکر شده در این پست هستید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...