معرفی بهترین کفپوش های ضد آب و رطوبت
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 3 اسفند 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی بهترین کفپوش های ضد آب و رطوبت

برای مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند، بهترین گزینه استفاده از کفپوش ضد آب است که در برابر رطوبت مقاوم باشد. در غیر این صورت، پوشش ها به سرعت دچار مشکل و خرابی می شوند، زیرا بسیاری از مواد موجود در آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت، مستعد پوسیدگی یا تجزیه شدن هستند.

در این مقاله، ما به صورت اختصاصی درباره کفپوش ضد آب صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

 

 

کفپوش های ضد آب ساخته شده از مواد آلی بهتر است یا مواد معدنی؟

به عنوان یک قاعده کلی، پوشش‌های ساخته شده از مواد معدنی، بهتر از کفپوش‌هایی حاوی مواد آلی هستند.

مواد آلی هنگامی که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند به سرعت شروع به تجزیه شدن می‌کنند و به زودی می‌توانند میزبان انواع کپک‌ها و باکتری‌ها شوند.

از سوی دیگر، بیشتر مواد معدنی محصولاتی هستند که از مواد شیمیایی تصفیه شده مصنوعی ساخته شده‌اند و تا حد زیادی در برابر اثرات رطوبت مصون هستند. البته همه مواد کفپوش کاملاً آلی یا معدنی نیستند و نسبت مواد آلی به مواد معدنی بر توانایی آن‌ها در مقابله با رطوبت تأثیر می‌گذارد.

 

 

کفپوش لمینت برای مناطق مرطوب مناسب تر است یا بامبو؟

کفپوش لمینت پلاستیکی دارای یک سطح مصنوعی است که ۱۰۰ درصد غیر ارگانیک است، اما لایه زیرین و ضخیم‌تر آن معمولاً یک تخته فیبر است که از الیاف چوب ساخته شده است. بنابراین، این کفپوش معمولاً انتخاب نامناسبی برای مکان‌های مرطوب است و جزء دسته کفپوش های ضد رطوبت نیست.

از سوی دیگر، بامبو یک ماده کاملاً ارگانیک است، اما از آنجایی که کفپوش بامبو از نسبت زیادی از رزین‌ها و چسب‌های مصنوعی ساخته شده است، در مقایسه با کفپوش‌های لمینت پلاستیکی معدنی، در کنترل رطوبت نسبتاً خوب عمل می کنند.

 

 

پوشش‌ مناسب برای مکان‌های مرطوب

تمامی کفپوش‌هایی که محافظت عالی در برابر رطوبت دارند و ۱۰۰ درصد ضد آب هستند برای مناطق مرطوب مناسب اند. این نوع کفپوش ها نه تنها در نواحی دارای رطوبت مثل شمال ایران، انتخاب مناسبی هستند بلکه برای مناطقی از خانه که مدام با رطوبت سر و کار دارند نیز ایده آل هستند. از همین رو، این کفپوش‌ها را می‌توان با اطمینان در آشپزخانه ها، حمام‌ها و جاهای اماکن مرطوب و زیرزمین‌ها استفاده کرد.

 

 

کاشی چینی

کاشی چینی نوعی کاشی سرامیکی است که اغلب در دوش‌ها، وان‌ها، استخرها و دیگر مناطق در معرض آب استفاده می‌شود.

این ماده به دلیل خاک رس بسیار ریز و دمای پخت بالا که در ساخت آن استفاده شده، در برابر آب و رطوبت شدید بسیار مقاوم است.

طبق تعریف انجمن تست مواد آمریکا، کاشی چینی دارای نرخ جذب آب ۰.۵ درصد یا کمتر است.

کاشی چینی مسلماً بهترین ماده برای مکان‌های مرطوب است، به شرط اینکه درزهای بین کاشی ها، دوغاب شده و به اندازه کافی پر شوند. درزهایی که دوغاب آنها ترک خورده می‌توانند راهی برای نفوذ رطوبت به کف زیرین ایجاد کنند. به همین دلیل است که به جای کاشی امروزه بیشتر از کفپوش های رزینی ضد رطوبت استفاده می شود.

 

 

کاشی و سرامیک

کفپوش کاشی و سرامیک مانند پرسلن، معمولی در مناطقی که آب‌های ایستاده وجود دارند، انتخابی عالی هستند. در این نوع کفپوش نیز ضعف اصلی جنس خود کاشی و سرامیک نیست، بلکه درزهای دوغاب شده بین کاشی‌ها است که موجب وارد شدن رطوبت به زیر کفپوش و خرابی آن می شود. به طور کلی در محیط های مرطوب استفاده از پوشش های بدون درز ضد آب بسیار مناسب تر است.

 

 

کفپوش ضد آب وینیل

ورق وینیل یک سطح جامد ۱۰۰ درصد ضد آب است. معمولاً درزهای بسیار کمی دارد که امکان نفوذ آب به زیر لایه را کمتر می‌کند.

 

 

تخته‌های لوکس کفپوش وینیل (LVF)

کفپوش ضد رطوبت وینیل لوکس (LVF) دارای چند تخته ضخیم است که معمولاً ۷ اینچ عرض و ۴۸ اینچ طول دارد. کل لایه کفپوش از جمله هسته آن کاملاً ضد آب است و این باعث می‌شود که این کفپوش برای مناطق مرطوب بسیار بهتر از کفپوش‌های لمینت پلاستیکی باشد.

وینیل لوکس باید توسط نصاب حرفه ای روی کف اجرا شود، زیرا اگر نصب آن به درستی صورت نگیرد، درزهای بین تخته‌ها گاهی اوقات اجازه می‌دهد آب به کف زیرین نفوذ کند، و پس از مدتی کفپوش دچار مشکل شود.

 

 

کفپوش اپوکسی ضد آب

پوشش های اپوکسی کاملا ضد آب هستند و مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آب دارند. به همین دلیل برای مخازن ذخیره آب آشامیدنی در بسیاری از کارخانجات از پوشش اپوکسی استفاده می گردد.

کفپوش اپوکسی ضد رطوبت برای محیط های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام یک انتخاب فوق العاده است که مقاومت آن در برابر آب بسیار عالی است. مدل های جدید این کفپوش با رنگ‌آمیزی و بافت متنوع، محبوبیت استفاده از آن را در محیط های گوناگون چندین برابر افزایش داده است.

 

 

پوشش کف قابل قبول برای مکان‌های مرطوب

چوب مهندسی شده

کفپوش ضد رطوبت چوب مهندسی شده بهتر از کفپوش لمینت عمل می‌کند زیرا پایه آن از جنس تخته سه لا محکم‌تر است و مقاوم‌ بیشتری در برابر آب دارد. کفپوش‌های این دسته از مواد ۱۰۰ درصد ضد آب ساخته نمی‌شوند. با این حال، سطح بالایی کاملاً ضد آب است و هنگامی که درز گیری کامل انجام شود، آب می‌تواند برای مدت کوتاهی بدون آسیب روی سطح جمع شود.

 

 

پیشنهاد سردبیر:

بهترین کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی چیست؟

بهترین کفپوش سردخانه صنعتی و زیر صفر کدام است؟

کفپوش اپوکسی صنعتی

 

 

کفپوش ساخته شده از چوب‌های مهندسی شده در برابر آبی که به مدت طولانی روی آن جمع شود مقاومت نمی‌کنند. تولیدکنندگان این کفپوش‌ها ممکن است محصولات خود را در برابر آسیب رطوبت ضمانت کنند، اما معمولاً تصریح می‌کنند که نشت‌ها و پاشش‌ها باید فوراً از روی سطح پاک شوند.

بنابراین، چوب مهندسی شده در محیط هایی که آب مداوم روی سطح می ایستد و جمع می شود، انتخاب خوبی نیست.

 

 

کفپوش لمینت

این محصول مصنوعی در تست رطوبت، عملکرد بهتری نسبت به کفپوش چوبی جامد دارد. اما در کفپوش لمینت از یک هسته فیبری استفاده می شود که در تماس با آب، متورم شده و تاول می‌زند.

هر گونه رطوبتی که از درزهای کف لمینت عبور کند می‌تواند آن را خراب کند. حتی کفپوش لمینتی که به عنوان ضد آب فروخته می‌شود، معمولاً با این احتیاط همراه است که ریختن و پاشیده شدن آب روی آن باید فوراً پاک شود و این نوع کفپوش جزوه دسته کفپوش ضد آب و رطوبت نیست.

 

 

سخن پایانی

وقتی نوبت به یافتن بهترین کفپوش ضد رطوبت برای خانه و محیط های مرطوب می‌رسد، بهترین کار این است که با یک متخصص در زمینه انواع پوشش های موجود مشورت کنید. شما باید اولویت های خود را در نظر گرفته و مطمئن شوید که کفپوش انتخاب شده در برابر آب به اندازه نیاز شما، مقاوم است. شما می‌توانید جهت مشاوره و خرید کفپوش ضد آب به سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...