معرفی انواع پوشش ‌های ضد حریق و کاربرد‌های آن
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 23 فروردین 1401
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی انواع پوشش ‌های ضد حریق و کاربرد‌های آن

به طور کلی خسارات مالی و جانی ناشی از حادثه‌های آتش سوزی، در گذشته برای همه مردم بسیار نگران کننده بوده به طوری از ذهن‌های ما پاک نمی شوند. وقتی به طور قطع راهی برای کاهش خسارت‌های این چنینی وجود دارد، بر هر فردی واجب می‌باشد تا از آن‌ها استفاده نماید. 


پوشش ضد حریق چیست

به نوع پوششی که توانایی این را داشته باشد که شرایطی را برای جلوگیری از نفوذ حریق به بافت فلز آهن فراهم آورد، پوشش ضد حریق می گویند. پوشش‌های ضد حریق بر روی سازه موجب مقاومت ستون‌ها و جلوگیری از بالا رفتن دما می‌شوند. محافظت از بناها در مواقع حریق بستگی به نوع حریق، نوع کاربری و مسافت ایستگاه آتش نشانی دارد.



انواع پوشش ضد حریق

پوشش‌های ضد حریق به دو دسته معدنی و غیر معدنی تقسیم می شوند:


پوشش ضد حریق بر اساس معدنی

همان گونه که از نام این پوشش مشخص است، از مواد معدنی مانند گچ، سیمان، فسفر، بور، ورمیکولیت و دیگر مواد فیلر، کف کننده و … در ساختن آن استفاده شده است. پوشش‌های ضد حریق پایه گچ و پایه سیمان معمولا بر روی سازه‌های فلزی و پوشش‌های ضد حریق پایه فسفر و بور بر روی سطح چوبی اجرا می شود.


پوشش پایه سیمانی

این پوشش به رنگ خاکستری کمرنگ و سفید بوده، بطور معمول برای محافظت سازه های فلزی و بتنیاز آتش به طور یک لایه چند میلیمتری بر روی سطوح به صورت پاششی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا دمای بیشتر از ۴۵۰ درجه را تحمل می کند.

 

قابلیت های پوشش پایه سیمانی

مقاوم بودن در برابر ضربه
مقاوم بودن در برابر رطوبت
ساپورت گیری راحت
زیبا سازی با پوشش سنگ و دیگر مصالح

 

 

پوشش ضد حریق پایه گچی

این نوع پوشش شباهت زیادی به پوشش سیمانی دارد و مانند آن به روش پاششی با استفاده از نازل ها روی سازه‌های فلزی اسپری می‌شوند. پوشش‌های گچی در هنگام مقابله با حریق منبسط شده و از گرم شدن سازه پیشگیری می‌کند.


قابلیت های پوشش پایه گچی

بسیار سبک می باشند، حتی سبک‌تر از آب
بر روی سازه ها بار اضافه ایجاد نمی کنند
پوشش ضد حریق پایه فسفر
پژوهش‌های بسیاری در مورد پوشش‌های ضد حریق دارای نیتروژن و اسید فسفریک انجام شده، که اثبات می کند پوشش‌های حاوی اسید فسفریک با غلظت مناسب برای مواجهه با شعله‌های حریق و بالا رفتن حرارت سازه‌های چوبی بسیار کاربردی می‌باشند. و روش اجرای آنها با پوشش‌های بوریک که اسپری هستند متفاوت می باشد.

 

پوشش ضد حریق پایه بور

این نوع پوشش دارای اسید فولیک یا بورات است که محلول در آب می‌باشد و در برابر شعله‌های حریق از مصالح ساختمانی مانند چوب و فراورده‌های چوبی حفاظت می‌کند. همچنین مقاومت پوشش ضد حریق پایه بور در مقابل حرارت از ۳۷۷ تا ۵۲۷ درجه است که به غلظت بور استفاده شده در آن بستگی دارد. برای ساخت پارکت و کفپوش وینیل ضد آتش،‌ ضد آفتاب از پوشش‌ها و ضد پرتو فرابنفش و مواد حاوی ترکیبات بور استفاده می شود.

 

قیمت پوشش ضد حریق

زمانی که میخواهیم در ساختمانی از پوشش ضد حریق استفاده کنیم  برای برآورد قیمت نیازمند نقشه ساختمانی آن ساختمان می‌باشیم. به دلیل اینکه که در طبقات پایین از تیرآهن‌های قوی‌تر و ضخیم‌تری استفاده می‌شود ( که این امر باعث می‌شود مواد کمتری برای پوشش دهی ضد حریق مصرف شود که خود باعث کاهش هزینه و قیمت پوشش ضد حریق برای آن می‌شود) ولی در طبقات بالاتر که از تیر آهن های باریک تری استفاده شده، مواد بیشتری برای پوشش ضد حریق استفاده می‌گردد، این خود باعث تفاوت هایی در قیمت این نوع پوشش خواهد شد. 

با عنایت به میزان متراژ، نوع کاربری، رنگ، محاسبه ضخامت‌ها بر اساس استاندارد سازمان آتش نشاتی ،فصل انجام کار و موارد دیگر تقویم، برآورد مبلغ دقیق و اعلام قیمت در این صفحه عملی نیست. لیکن کارشناسان شرکت کلینیک ساختمانی ایران پاسخگوی مبلغ با توجه به مقتضیات پرونده شما می‌باشند.


پیشنهاد نویسنده:

معرفی انواع پوشش داخلی مخازن و رنگهای مناسب برای آنها
چرا باید سطوح بتنی را پوشش داد


پوشش های ضد حریق غیر معدنی

این پوشش‌ها معمولا به صورت ترکیبات نانو، رنگ‌های پلیمری و ژل‌های ضد آتش هستند که به علت هزینه بیشتر تولید آن‌ها از قیمت بیشتری نسبت به انواع معدنی برخوردار می باشند.

 

رنگ ضد حریق

این رنگ‌ها معمولا به صورت یک لایه نازک روی سازه‌های غیر فلزی و فلزی اجرا می شوند و در مقابله با دمای بالا متورم می شوند و ساختاری زغالی پیدا می کنند. که این به علت انتقال حرارت به لایه‌های زیرین جلوگیری کرده و زمان تخریب را به عقب می اندازد.رنگ ضد حریق از قیمت بیشتری نسبت به پوشش‌های سیمانی و گچی دارد و به همین دلیل در بخش خارجی و در معرض دید بنا‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و مانعی برای زیبایی ساختمان‌ها نیستند.

 

قابلیت های رنگ ضد حریق

دارای ضخامت بالایی هستند
دارای ظاهر زیبا و دکوراتیو می باشند.


پوشش ضد حریق نانو کامپوزیت

پوشش‌های نانو کامپوزیت را می توان به روشی به جزء پوشش‌های پایه معدنی دسته بندی کرد ولی به دلیل اندازه ذرات میکردن آن‌ها در این دسته اضافه شده اند. این پوشش در واقعیت از ذرات کانی رسی مونت موریلونیت که خاصیت تورم زیادی دارد تهیه شده و به دلیل فرآیند تولید هزینه بر آن، قیمت تمام شده آن بسیار بالا بوده و در مواردی که هیچ یک از پوشش‌های دیگر عملکرد مناسبی نداشته و یا امکان اجرای آن‌ها وجود نداشته، از آن‌ها استفاده می شود.

 

بوردهای ضد حریق

این نوع پوشش در واقع ساختاری مشابه به داکت‌های کابل برق دارند و بالاترین قیمت نوع فایرپروف به محسوب می‌شوند و این بورد‌ها در اندازه‌ ۱۰ تا ۲۵ میلی‌متری بر روی سطح‌ها نصب می شوند. می توانیم بگوییم بورد‌ها را آسان‌ترین عایق قابل اجرا بر روی سطح‌‌ها هستند.

 

مزایای استفاده از پوشش ضد حریق

به راحتی قابل اجرا می باشد
در برابر حریق نسوز است
در برابر شرایط محیطی و جوی مختلف مقاوم است و به آسانی تعمیر می شود
به علت سبک بودن بار اضافی به ساختمان وارد نمی کند
زمان آتش سوزی کارایی خود را حفظ خواهد کرد
دارای مزیت حفظ چسبندگی با فلز
در مقابل حریق گاز سمی از خود منتشر نخواهد کرد
فرصت نجات افراد در داخل ساختمان بیشتر از ساختمان بدون این عایق می باشد
عدم رشد هرگونه باکتری و قارچ و… بر روی اسکلت

 

کلام آخر
اجرای پوشش‌های ضد حریق در بنا‌ها موجب جلوگیری از افزایش دما در مواقع آتش سوزی می شود. پوشش ضد حریق با به عقب انداختن حریق، شرایط را برای فرار افراد در زمان آتش سوزی فراهم می کند. شرکت آرملات با ارائه پوشش های ضد حریق توانسته خدمت شایسته ای برای اجتماع انجام دهد. در صورت داشتن هر سوال و یا اطلاع از سفارش، می توانید با کارشناسان شرکت تولیدی صنعتی آرملات ارتباط داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...