آب بندی مخازن بتنی با پوشش های مناسب
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 13 آذر 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

آب بندی مخازن بتنی با پوشش های مناسب

 

آب بندی مخازن بتنی با پوشش های مناسب، یکی از مهمترین اقداماتی است که به منظور جلوگیری از نشتی مخازن انجام می گیرد. معمولاً جهت آب بندی هر نوع مخزنی از تانکرهای آب گرفته تا مخازن بتنی از موادی برپایه رزین اپوکسی استفاده می شود که به نام پوشش شناخته می شوند. آب بندی مخازن بتنی حداقل به دو لایه نیاز دارد تا سطوح ترک خورده یا قسمت هایی که درز یا نشتی دارند با پوشش های تقویت کننده مثل اپوکسی یا پلی اورتان، کاملا آب بندی شوند.

 


منظور از آب بندی مخازن بتنی چیست؟



آب بندی مخازن بتنی، فرآیندی مشابه آب بندی یک استخر شنا است که نشتی دارد. ابتدا ترک های اصلی پوشش داده می شوند، سپس سطح به طور کامل آب بندی می شود. آب بندی مخازن باید توسط پوششی انجام گیرد که برای موادی که قرار است در مخزن ذخیره سازی شود، ایمن باشد و در اثر سایش، دمای بالا یا هر شرایطی که مخزن ممکن است تحت آن قرار بگیرد، آسیب نبیند.


با فناوری های جدیدی که در سال های گذشته توسعه یافته، پوشش های بادوام و مقاومی مانند اپوکسی و پلی یورتان تولید شده که استفاده از آنها ساده تر، مقرون به صرفه تر و موثرتر شده و می توانند به طور کامل از مخازن محافظت کرده و جلوی نشتی آنها را بگیرند.

 

 

قالب بندی مخازن بتنی چگونه انجام می شود؟



اولین قدم برای آب بندی مخازن بتنی، تعیین منافذی است که از آنها نشتی وجود دارد. معمولاً این کار توسط مهندسان مشاور یا شرکت های ارائه دهنده خدمات تست بتن انجام می شود. یکی از مشکلات رایج مخازن بتنی این است که ترک های مویی در بدنه آنها ایجاد می شوند که موجب می شود آب به داخل بتن نفوذ کرده و سبب سست شدن آن شود. اگر این نفوذ ادامه پیدا کند، باعث زنگ زدگی میلگردها می گردد.. این واکنش شیمیایی حجم میلگرد را به میزان قابل توجهی و با قدرت فوق العاده ای افزایش می دهد، تا جاییکه ترک بیشتری در بتن ایجاد می شود. اگر نشتی بتن بسیار شدید باشد، بتن باید برداشته شود، میلگردها تمیز شوند و سپس مخزن بازسازی شود. و در انتها لایه محافظی از مواد آب بند کننده مانند اپوکسی بر روی دیواره بتنی اجرا گردد.

بهترین روش این است که قبل از بهره برداری از مخازن ذخیره آب، نسبت به آب بندی آن اقدام گردد. و برای این کار از مواد پوششی مانند اپوکسی که معمولا مایع هستند استفاده می شود تا روی سطح بتن پاشیده شوند. این محصولات در واقع با ایجاد یک لایه بسیار مقاوم از دیواره های بتنی محافظت می کنند.

 


بهترین مواد جهت آب بندی مخازن بتنی کدام است؟



اپوکسی ها، اکریلیک ها، پلی اورتان ها و دوغاب های سیمانی همگی به عنوان پوشش مخازن استفاده می شوند اما اپوکسی و پلی یورتان، پوشش های مقاوم تر و متداول تری برای آب بندی مخازن بتنی هستند.

پوشش‌های پلی یورتان حفاظت بیشتری برای سازه های فلزی نیز فراهم می کنند، به همین علت معمولا مخازن فلزی با یک پوشش پلی اورتان مستقیم روی فلز رنگ می شود که مقرون به صرفه، بادوام، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و دارای عمر طولانی مدت است.

 


آب بندی مخازن بتنی با اپوکسی ها


اپوکسی، پوشش متداولی برای فضای داخلی مخازن بتنی است چون مقاومت شیمیایی بسیار خوبی دارد و به راحتی اعمال می شود. البته برای آب بندی با اپوکسی، نیاز به آماده سازی سطح وجود دارد. ابتدا باید از خشک بودن سطح مخزن اطمینان حاصل شود. سپس با استفاده از مواد اپوکسی عملیات زیرسازی انجام شود. بدین ترتیب که برای تقویت و محافظت از دیواره های بتنی داخل مخزن از توری های فایبرگلاس استفاده می شود و در انتها از پوشش اپوکسی بعنوان لایه نهایی، استفاده گردد.

اپوکسی های برپایه آب، به راحتی مخزن را در برابر خوردگی محافظت می کنند. آنها در برابر محیط اسیدی، قلیایی و رطوبت مقاوم هستند و می توانند در برابر سایش شدید نیز مقاومت کنند. انواع بسیار کمی از پوشش‌ها وجود دارند که می‌توانند تمامی الزامات و نیازهای محافظت درازمدت در برابر خوردگی مخازن بتنی را برآورده کنند، از بین این پوشش های محدود، اپوکسی‌ها بهترین گزینه برای آب بندی مخازن بتنی هستند.

یکی از معایب پوشش های مبتنی بر اپوکسی این است که نمی توان آنها را روی بتن مرطوب اعمال کرد. به عنوان مثال، مخازنی که اخیراً تخلیه شده اند امکان آب بندی با اپوکسی ندارند، بلکه سطح آنها باید کاملا خشک شود تا کار انجام شود. اگر میزان رطوبت سطح مخزن، بیشتر از چهار درصد باشد، رطوبت موجود در منافذ بتن می‌تواند مانع از چسبیدن اپوکسی به بتن شود. به همین ترتیب، اعمال پوشش اپوکسی روی بتن جدید تا حداقل 28 روز پس از تخلیه آن، توصیه نمی شود تا بتن فرصت هیدراته شدن و از دست دادن رطوبت را داشته باشد.

گاهی اوقات، برنامه های ساخت و ساز و تعمیر زمان کافی برای این اتفاق نمی دهد. و همچنین نوع آب ذخیره شده در مخزن از حساسیت بالایی برخوردار نیست. در این موارد می توان از آب بند کننده های پایه سیمانی به عنوان یک لایه محافظ بر روی دیواره های بتنی داخل مخزن استفاده نمود. این لایه می تواند علاوه بر حل مشکل رطوبت، ترک ها و سوراخ های لانه زنبوری و منافذ سطح بتن را نیز پر کند.

 


همچنین بخوانید:

انواع کفپوش بتنی

چرا باید سطوح بتنی را پوشش داد؟

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش آرملات

 


اگر آبی که ذخیره سازی می شود برای مصارف شرب و یا تجهیزات حساس در نظر گرفته شده باشد، می بایست با استفاده از اپوکسی آنتی باکتریال پوشش دهی گردد.


آب بندی مخازن بتنی با پلی یورتان ها



پلی اورتان ها برای اولین بار در دهه 1970 به عنوان پوشش مخزن محبوبیت یافتند. آنها بسیار متنوع هستند و بسته به فرمولاسیون می توانند سخت و سفت یا نرم و انعطاف پذیر باشند. آنها در برابر سایش و ضربه مقاومت می کنند و طی چند سال گذشته، به دلیل سرعت، تطبیق پذیری و زمان خشک شدن سریع، جایگاه ویژه ای برای آب بندی مخازت بتنی بدست اورده اند.

پوشش‌ها و آسترهای پیشرفته پلی اوره یک عایق رطوبتی قوی و انعطاف‌پذیر ارائه می‌کنند که ترک‌های بزرگ را از بین می‌برد. این پوشش ضد آب که با اسپری اعمال می شود، یک لایه محافظ بدون درز، ضد آب و مقاوم ایجاد می کند که نشتی را متوقف کرده و یکپارچگی کل ساختار ذخیره سازی را تقویت می کند. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که چندین دهه در برابر چرخه یخ-ذوب و تغییرات گسترده دما و رطوبت مقاومت کند. این نوع پوشش به دلیل قیمت بسیار بالایی که دارد، فقط در موارد مناطق حساس و موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

 


نتیجه

 


آب بندی مخازن بتنی را می توان با پوشش های متداولی نظیر اپوکسی و پلی یورتان انجام داد، اما این کار نیاز به اعمال دقیق پوشش ها و توجه به ایمنی و شرایط خاص اجرای هرکدام از آنها دارد.

 

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...