معرفی انواع پوشش داخلی مخازن و رنگهای مناسب برای آنها
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 10 اسفند 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی انواع پوشش داخلی مخازن و رنگهای مناسب برای آنها

مخازن به دو دسته، مخازن نگهداری و مخازن حمل تقسیم می شوند. هر مخزن از مواد مختلفی همچون آهن سیاه، گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد، کامپوزیت (FRP)، استیل و بتن تولید می گردند؛ همچنین این مخازن با توجه به نوع سیال موجود در آنها و در امتداد افزایش طول عمر بهره برداریشان، از مواد گوناگونی استفاده می شود.

انواع پوشش داخلی مخازن کدام است؟


پوشش مخازن یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه مخازن می باشد؛ چرا که مخازن به دو دسته مخازن حمل و مخازن نگهداری تقسیم می شوند.

پوشش داخلی مخازن بتنی

مخازن بتنی، ارزانترین مخازن نگهداری هستند و برای ساخت مخازنی با حجم های بالا مناسب هستند و توصیه می گردند. در صورت انتخاب عیار بتن مناسب، آب بندی مناسب و طرح سازه ای منابع، مشکلی برای مخزن ساخته شده در مدت زمان کاربری پیش نمی آید. اگر بخواهیم به طور کلی و خلاصه پوشش داخلی بتنی را معرفی کنیم، ترموست یا ترمو پلاستیک گزینه های بسیار مناسبی برای پوشش داخلی مخازن می باشند.


پوشش مخازن آب
آب بعد از هوا یکی از مهمترین سیال های کره خاکی زمین می باشد. اکسیژن موجود در ساختار آب و عناصر محول در آب می توانند به سطح مخازن بتن یا فلز وارد شده و در طول زمان باعث پوکی و خوردگی در مخازن شود. منابع یا همان مخازن نگهداری توسط پوشش مخازن ترموست و ترمو پلاستیک قابلیت پوشش دارند.

پوشش مخازن ضد اسید
در مخازن نگهداری از اسید بر اساس دما، جنس اسید، غلظت اسید و همنین تنش های حرارتی یا مکانیکی که به مخزن وارد می شود، ممکن است از انواع مختلف مواد پوشش ضد اسید استفاده می شود. برای پوشش مخزن ضد اسید می توان رابر لاینینگ، پوششاپوکسی، فیلینگ لاینینگ، پوشش فایبر کلاس ضد اسید، پوشش اتیلنی، پوشش رزینی، پوشش تفلن، پوشش پرو پیلن، PVDF و... استفاده نمود.

پوشش داخلی مخازن سوخت
همانطور که می دانید مخازن سوخت یکی از حساس ترین مخازن نگهداری می باشند. این مخازن در حجم ها و سایز های مختلف تولید می شوند. همچنین جنس این مخازن بیشتر از فلز هستند؛ پوشش مخازن سوخت را هم می توان با استفاده از مواد کامپوزیت ساخت. پوشش بیشتر مخازن از رزین های اپوکسی یا اپوکسی وینیل استر ساخته می شوند.

کاربرد رنگ مخازن و معرفی انواع آن
بحث فرسودگی و خوردگی مخازن، همیشه در صنایع پتروشیمی و نفت قابل توجه و حائز اهمیت بوده است. در واقع فرسودگی و خوردگی در قسمت های مختلف مثل لوله ها و اتصالات، مخازن حمل و نگهداری انواع مواد شیمیایی، برج های خنک کننده و... می تواند خسارت های جدی و ناهنجاری را به بار بیاورد. برای همین انتخاب رنگ مناسب جهت پوشش داخلی مخازن می تواند پوشش مناسبی برای این تاسیسات ایجاد کرده و از خوردگی و فرسودگی زود هنگام آن ها جلوگیری کند.

رنگ کردن مخازن باعث عمر بیشتر آن ها شده و از خوردگی و فرسودگی آن ها جلوگیری می کند. امکان خرید انواع رنگ و پوشش داخلی آن از سایت آرملات وجود دارد.

برای پوشش دهی مخازن، از رنگ های مختلف و متعددی استفاده می شود که می توان به چند از مهمترین آن ها اشاره کرد:

رنگ پلی اورتان
رنگ پلی اورتان از دو جز تشکیل می شود. این رنگ از دو ماده تشکیل شده است که لازم است قبل از رنگ آمیزی مخزن، با یکدیگر ترکیب شوند.

رنگ پرایمر اپوکسی زینک ریچ به عنوان پوشش داخلی مخازن
این رنگ هم مانند رنگ پلی اورتان دو جزئی است و بر پایه رزین‌های اپوکسی- پلی امید دارای پودر روی خالص جهت حفاظت از تاسیسات در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جا که پودر روی 90 درصد در قسمت خشک آن قرار دارد، پرایمر اپوکسی زینک ریچ نیز به روش کاتدیک از سطوح فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کند.


مطالعات بیشتر:

چرا باید سطوح بتنی را پوشش داد؟
آب بندی مخازن بتنی با پوشش های مناسب

کفپوش اپوکسی صنعتی

 

 
رنگ اپوکسی در مخازن آب آشامیدنی


رنگ اپوکسی دو جزئی که در مخازن آب آشامیدنی استفاده می شود و در برابر آب و عوامل خورنده کاملا مقاوم و محکم است. از این رنگ می توان به عنوان لایه آستری، میانی و نهایی استفاده سود.

رنگ اپوکسی برای پوشش داخلی مخازن سوخت


رنگ اپوکسی مخازن سوخت در برابر مواد شیمیایی، حلال ها و مواد نفتی کاملا مقاوم است و چسبندگی و دوام بسیار بالایی دارد. از این رنگ به عنوان لایه آستری یا لایه نهایی در مخازنی که برای صنعت شیمیایی هستند، بیشتر استفاده می شود.

رنگ اپوکسی گلس فلیک


در کنار رنگ اپوکسی که برای مخازن سوخت استفاده می شود، رنگ اپوکسی گلس فلیک به صورت کاملا تخصصی برای رنگ آمیزی خطوط لوله و مخازن استفاده شده و بر پایه رزین اپوکسی است. همچنین این رنگ دو جزئی است و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی دارد.

رنگ داخل مخزن آب


همانطور که در بالا به آن اشاره شد رنگ اپوکسی برای آب مخازن آب بسیار مناسب است. رنگ اپوکسی جامد بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین است. رنگ اپوکسی از چسبندگی بالایی برای سطح های فلزی، مخازن بتنی و ... بهره مند است. استفاده از پگمنت های غیر سمی، این نوع را رنگ را رنگی مناسب برای پوشش رنگی مخازن آب آشامیدنی تبدیل می کند.

مراحل پوشش دهی مخزن


اجرای دقیق مراحل پوشش دهی داخلی مخزن در دوام و طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد و به همین دلیل است که توصیه می شود پوش دهی مخازن حتما توسط کارشناسان و متخصصین حرفه ای انجام گیرد.

مراحل اجرای پوشش داخل مخازن عبارتند از:

اجرای سند بلاست فشار قوی
تمیز کردن سطح مخزن از هر نوع آلودگی مانند گرد و خاک، گریس و روغن
اجرای لایه پرایمر
اجرای لایه میانی با پوشش مدنظر
استفاده از توری های فایبرگلاس. (در مخازن بتنی)
اجرای لایه نهایی متناسب با ضخامت میکرونی استاندارد
برای اجرای پوشش داخلی مخازن می توانید با کارشناسان و متخصصین حرفه ای شرکت تولیدی صنعتی آرملات تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...