کفپوش ضد اسید چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 16 آذر 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش ضد اسید چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟

کفپوش های ضد اسید یکی از انواع کفپوش هایی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار دارد. کفپوش، پوششی بهداشتی و یا زینتی است که به صورت پیش ساخته و یا بصورت اجرا در محل بوده و در محوطه، کف و سایر بخش مخصوصا در بناهای سرپوشیده کاربرد دارد. شاید شما هم بخواهید بدانید کاربرد کفپوش چیست اسیدی چیست و چه انواعی دارد.

بیشترین کاربرد کفپوش در صنعت کفسازی است با این حال در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد. کفپوش ضد اسید نوعی از کفپوش با شرایط ویژه است که در ادامه شما را بیشتر با آن آشنا می کنیم.


کفپوش ضد اسید چیست؟


کفپوش به دلیل تخلخلی که دارند راحتی مواد مختلف مانند مواد اسیدی را از خود عبور می دهند. این در حالی است که در صنایعی که از مواد شیمیایی و اسیدها استفاده می شود باید از کفپوش های مخصوص استفاده گردد. بهترین گزینه کفپوش های اپوکسی و کفپوش های پلی اورتان هستند. زیرا با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها و همچنین قابلیت افزودن برخی مواد خاص به ساختار و فرمولاسیون این کفپوش ها، می توان خاصیت و ویژگی ضد اسیدی آنها را افزایش داد.

کفپوش ضد اسید از مواد اولیه آنتی اسید مانند نوولاک، هاردنر سیکلو آلیفاتیک و یا مواد افزودنی دیگر هستند. این کفپوش ها نوعی از کفپوش هستند که در مقابل مواد جاذب و اسیدی مقاوم بوده و از ورود این مواد به داخل بافت خود و در نتیجه پایین تر خودداری می کند. این کفپوش ها به صورت یکپارچه بوده و نظافت آن ها بسیار آسان است.


استفاده از کفپوش های ضد اسید علاوه بر این که از مشکلات احتمالی جلوگیری می کند از منظر اقتصادی نیز به صرفه است. بر اساس الزامات ایمنی در کارخانه هایی که با مواد شیمیایی و اسیدی سر و کار دارند حتما باید از این گونه کفپوش ها استفاده گردد.


انواع کفپوش ضد اسید



کفپوش های ضد اسید به دو صورت اپوکسی و پلی یورتان قابل کاربرد هستند. در واقع نوع کفپوش با توجه به اسیدها، نوع مواد شیمیایی و نوع فعالیت کارخانه تعیین می شود. دو نمونه از مهم ترین کفپوش های ضد اسید را در ادامه برای شما معرفی می کنیم. کفپوش های ضد اسید فنلیک، نوولاک، متیل متاکریلات جزء کفپوش های متداول محسوب می شوند. در برخی موارد استفاده از کاشی های ضد اسید نیز، بعنوان یک گزینه مناسب مورد استفاده قرار می گیرند.


1: کفپوش اپوکسی ضد اسید نوولاک
اپوکسی ضد اسید نوولاک یکی از انواع کفپوشی است که امروزه بسیار کاربرد دارد.این کفپوش بر پایه هاردنر سیکلو آلیفاتیک پلی آمین بوده و از هیچ نوع رقیق کننده ای در آن استفاده نشده است. در نتیجه ساختار پلیمری محصول پس از واکنش نیز ثابت می ماند و خصوصیات شیمیایی آن نیز کاهش پیدا نمی کند.

از کفپوش نوولاک معمولا در لایه پایانی و نهایی کفپوش های رزینی استفاده می شود. این عمل منجر به افزایش مقاومت کفپوش در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مختلف می گردد. از مزایای این نوع کفپوش می توان زمان اجرای کوتاه، ویسکوزیته پایین، کیوراسیون بسیار سریع و اجرای آسان اشاره کرد.


2: روکش نهایی متیل متاکریلات ضد اسید
روکش نهایی متیل متاکریلات ضد اسید نوعی دیگر از کفپوش های ضد اسید است که بر پایه نوعی رزین به نام متیل متاکریلات ساخته شده است. این نوع روکش مقاومت بسیار خوبی در برابر انواع مواد اسیدی دارد. از مزایای این نوع روکش اسیدی می توان به ویسکوزیته پایین، مدت زمان اجرای کم، نبود حلال در فرمولاسیون آن و قابلیت اجرای آسان و کیوراسیون سریع اشاره نمود.


کاربردهای کفپوش ضد اسید


کفپوش ضد اسید به واسطه ویژگی هایی که دارد یکی از کفپوش های صنعتی بسیار پرکاربرد می باشد. از این نوع کفپوش ها می توان برای هر جایی که امکان نشت مواد شیمیایی وجود دارد استفاده کرد. برای تمام صنایع و کارخانجاتی که با اسید سر و کار دارند بهتر است از این نوع کفپوش استفاده شود. لازم است قبل از اجرای کفپوش نوع مواد شیمیایی و اسیدی شناسایی شود تا بتوان از کفپوش های مناسب استفاده نمود. برخی از کاربردهای کفپوش ضد اسید عبارت اند از:

1. صنایع نظامی مرتبط با مواد شیمیایی
2. صنایع نفت
3. صنایع تولید مواد شیمیایی
4. کارخانجات فرآوری انواع کود شیمیایی و ...
5. صنایع آبکاری
6. محل های ذخیره مواد شیمیایی
7. محل های انجام مراحل شارژ باتری
8. کارخانجات تولید مواد غذایی ، لبنی و نوشیدنی ها
9. صنایع مس و ...



قیمت کفپوش اپوکسی ضد اسید


یکی از بهترین کفپوش ها، کفپوش ضد اسید است. قیمت این کفپوش برای مشتریان اهمیت دارد. قیمت این نوع کفپوش به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت اند از:

1. نوع مواد اولیه: مواد اولیه ای که در ساخت کفپوش به کار می روند اهمیت بسیار زیادی دارند. برای مثال مواد اولیه خارجی قیمت بیشتری دارند.
2. جنس و کیفیت فعلی سطوح و نوع زیر سازی اجرایی در قیمت بسیار اثرگذار است. میزان تخلخل و نفوذپذیری مواد زیرین می تواند در کاهش و افزایش قیمت تاثیر داشته باشد. وجود رطوبت، آلودگی، تخلخل، آسیب فیزیکی و ... از دیگر موارد دخیل در این زمینه هستند.
3. ضخامت کفپوش که به عوامل مختلفی مانند استحکام سازه، میزان استحکام و زیرسازی بستگی دارد.
4. متراژ اجرا یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت کفپوش ضد اسید است. با افزایش متراژ عواملی مانند مدت زمان اجرا افزایش می یابد و هزینه های ایاب و ذهاب، دستمزدها و ... بیشتر می شوند که با تقسیم جمع هزینه های اجرایی بر متراژ کار، قیمت اجرا پایین می آید. از طرف دیگر هر چقدر متراژ کار پایین باشد، قیمت اجرا افزایش خواهد یافت.
5. شرایط محل مانند دما، رطوبت، زمان مفید، نوع تهویه و ... از عوامل موثر دیگر در قیمت اجرای کفپوش است.
خرید کفپوش ضد اسید
هنگامی که قصد دارید از هر نوع کفپوشی استفاده کنید، بهتر است از قبل نسبت به نوع کفپوشی که با نوع فعالیت کاری شما متناسب است، آگاهی کامل بدست آورید. در این خصوص کارشناسان فنی ما آماده پاسخگویی به شما هستند.


پیشنهاد سردبیر
کفپوش اپوکسی 

رنگ اپوکسی

اپوکسی معمولاً چقدر ضخیم است؟

نکات مهم رزین کاری

انواع کفپوش اپوکسی 

کفپوش آرملات

شرکت تولیدی صنعتی آرملات


از آنجا که انواع مختلفی از اسید ها وجود دارند که هرکدام تاثیرات خاصی را بر روی کفپوش های متفاوت می گذارند، بهتر است که پس از مشاوره با کارشناسان ما، نسبت به انتخاب مناسب ترین گزینه اقدام نمایید. علیرغم تمامی توضیحات ارایه شده و مقاومت های ضد اسیدی ذکر شده برای انواع کفپوش ها، همواره بهترین روش نگهداری از کفپوش، تمیز نمودن سطح کفپوش بلافاصله پس از تماس با هرگونه مواد شیمیایی است. توجه داشته باشید که آزمایشاتی که برای سنجش مقاومت شیمیایی کفپوش ها انجام میگیرد، همیشه در شرایط یکنواخت آزمایشگاهی است و ممکن است با شرایط محیط کارخانه بسیار متفاوت باشد.

سخن آخر

کفپوش های ضد اسیدی یکی از کفپوش هایی است که با استفاده از تکنولوژی های به روز ساخته شده است و توانسته بسیاری از مشکلات مانند نفوذ مواد شیمیایی و اسیدی و تخریب سطح را جبران نماید. این کفپوش کاربرد گسترده ای دارد و می توان گفت یکی از تحولات عظیم در صنعت کفپوش است. در این مقاله شما را با این نوع کفپوش آشنا کردیم. در صورتی که کار شما با مواد شیمیایی و اسیدی است استفاده از این نوع کفپوش هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اقتصادی و حرفه ای می تواند گزینه بسیار ایده آلی باشد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...