بهترین کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی چیست؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 25 دی 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بهترین کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی چیست؟

مناسب ترین کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی در انواع گوناگونی هستند که هرکدام دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلفی هستند. هر کفپوش طبق محیطی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد انتخاب می شوند.

 

 

کفپوش‌های مناسب برای صنایع غذایی

کفپوش صنعتی
کفپوش ضد اسید
کفپوش آنتی باکتریال
کفپوش آنتی استاتیک
انتخاب کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی باید طبق کار یا خدماتی که در آن محل صورت می ‌پذیرد انجام گرفته و به درستی اجرا شود. پروژه‌های زیادی در تمام کشور از آشپزخانه های تجاری گرفته تا کارخانجات تولیدی نیاز به استفاده از کفپوش های مناسب دارند و با توجه به این تقاضای بالا، انواع زیادی کفپوش های صنعتی به صورت رولی و ریختنی از جنس های مختلف تولید شده که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:
اپوکسی
پلی اورتان
MMA 
کفپوش وینیل استر
کفپوش سیمانی

 

کفپوشهای آنتی باکتریال

کفپوش آنتی باکتریال کفپوشی است که با حفظ کلیه خواص بهداشتی و آنتی باکتریال برای محیط های ایزوله و بهداشتی و با داشتن مجوزات بهداشت و GMP مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنایع حساس از جمله صنایع غذایی، نوشیدنی، داروسازی و لوازم بهداشتی به عنوان کفپوش ضد میکروبی قابل استفاده هستند. این کفپوش ها به صورت یکپارچه بوده و بدون درز می باشند.

همچنین بخوانید: کف سازی صنایع نگاه ویژه می طلبد

کفپوش های آنتی باکتریال بصورت یکپارچه روی سطح اجرا شده و دارای میزان چسبندگی بالایی هستند و به راحتی روی سطوح بتنی می‌چسبند.

مواد به کار فته در کفپوش های آنتی باکتریال

مواد ویژه ای در این کفپوش ها بکار رفته است و معمولا از جنس کفپوش اپوکسی هستند. این مدل کفپوش ها مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی دارند و همین ویژگی باعث شده که امروزه در تمامی کشورها مورد استفاده قرار بگیرند و در محیط هایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه های طبی، مراکز درمانی و دندانپزشکی ها نیز کاربرد داشته باشند.


مزایای کفپوش آنتی باکتریال برای صنایع غذایی و نوشیدنی

کفپوش های آنتی باکتریال از رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم هایی مانند: قارچ ها، کپک ها و باکتری ها در سطح جلوگیری می کنند.
به دلیل نداشتن درز و یکپارچه بودن، این نوع کفپوش ها مانع ورود و تکثیر حشرات موذی می‌شوند.

ویژگی های کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی

 

از ویژگی های کفپوش های صنایع غذایی و نوشیدنی می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم

یکپارچگی و عدم وجود درز
اجرای سریع و آسان
چسبندگی فوق العاده به سطوح بتنی
مقاومت مکانیکی بسیار بالا
افزایش مقاومت شیمیایی در برابر اسیدها، قلیاها و حلال ها
افزایش عمر بتن
تنوع رنگ و طرح های گوناگون
نفوذ ناپذیری در برابر مایعات
سهولت در شستشو
مقاومت سایشی بسیار بالا
قابلیت ترمیم آسان
ایجاد پوششی عاری از گرد و غبار
قابلیت خط کشی بر روی سطح به منظور جانمایی دستگاهها و تجهیزات، مشخص شدن مسیرهای تردد، ایجاد علایم راهنما و یا هشدار دهنده و ...

 

چه کفپوشی برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی مناسب تر است؟

استفاده از کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی باید مقاومت بالایی داشته باشند زیرا ممکن است مواد غذایی روی آنها بریزد.
همانطور که می‌دانید مواد غذایی هم دارای خواص اسیدی و یا قلیایی هستند. این مواد اسیدی یا قلیایی برای بدن ما ضرری ندارند اما هنگامی که روی کفپوش ها بریزد واکنش شیمیایی انجام می‌دهد و باعث می شود که کفپوش خراب شود.
استفاده از کفپوش ها باید زیر نظر کارشناسان باشد. کارشناس با تجربه ابتدا محیط یک کارخانه را بررسی می‌کند و سپس طبق محیط مورد نظر کفپوش مناسب را انتخاب می کند.
در محیط های صنایع غذایی که کوچکترین میکروب می‌تواند به راحتی رشد کند مدام از مواد شوینده قوی استفاده می کنند. به همین دلیل باید کفپوشی مورد استفاده قرار گیرد که در برابر شوینده ها از مقاومت بالای بر خوردار باشد و مثل کفپوش های آنتی باکتریال دارای طول عمر زیاد باشد.

کفپوش های صنعتی

کفپوش های صنعتی از پایه پلیمری تولید شده ‌اند و دارای تمامی خواص کفپوش های اپوکسی هستند و از تنوع رنگ و برخی دیگر ویژگی ها برخوردارند.

این کفپوش ها به دو صورت جزئی تهیه می‌شوند به بازار عرضه می گردند و در زمان مصرف بر اساس طرحی که دارند انتخاب شده و طبق مشخصات مندرج روی بسته بندی با یکدیگر مخلوط شده و بر روی سطح استفاده می شوند.

این کفپوش ها دارای مقاومت مکانیکی و مقاومت شیمیایی بالا هستند و مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای صنایع گوناگون مانند: کارخانجات صنعتی، صنایع خودروسازی و قطعه سازی، صنایع هواپیمایی و نظامی، پارکینگ های طبقاتی، سوله های مواد غذایی، انبار های نوشیدنی، صنایع دارویی و محیط هایی که تردد با وزن و فشار بالا هستند است.

آیا کفپوش های سه بعدی برای صنایع غذایی و نوشیدنی مناسب است؟

کفپوش های سه بعدی از جدیدترین و به روزترین انواع کفپوش به شمار می آید که محصولی از هنر و صنعت است و در سال های اخیر بسیار قابل توجه و مورد علاقه بوده است و به صورت بسیار گسترده در بازار عرضه شده است. این نوع کفپوش ها بیشتر در فضا و مکان های کم تردد قابل استفاده است.
کفپوش های سه بعدی بعد از اینکه آماده شدند با تسطیح سطح اولیه و اعمال لایه پرایمر، با طرح دلخواه که پوششی ضد آب و ضد اسید چاپی است نصب می شوند و در آخر از رزین استفاده می کنند که دارای شفافیت و مقاومت خش پذیری بالا است که روی آن اجرا می‌شود.
کفپوش های سه بعدی را به این دلیل مورد استفاده قرار می‌دهند که دارای ویژگی هایی مثل زیبایی، یکپارچگی، چسبندگی بالا به سطح زیرین، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر نفوذ آب و آنتی باکتریال هستند.
این کفپوش ها برای محیط هایی مثل هتل ها، سالن های اجتماعات، رستوران ها، دفاتر اداری و منازل مسکونی انتخاب می شوند و قابل استفاده هستند.

همچنین بخوانید:کاربرد کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی

لایه نهایی روی این کفپوش ها، رزین اپوکسی با ضخامت کم است. بنابراین برای مکان های صنعتی مناسب نیست.

 

کفپوش های آنتی استاتیک

کفپوش های آنتی استاتیک در سطوحی به کار می روند که نیازمند هدایت الکتریسیته ساکن به شبکه چاه ارت هستند. این انتقال توسط شبکه ای از نوار مسی به همراه پرایمر آنتی استاتیک و لایه رویه آن آنتی استاتیک صورت می پذیرد.
این کفپوش ها دارای خواص ضد الکتریسیته ساکن هستند و از همین رو در محیط هایی که امکان انفجار، و اشتعال وجود دارد کاربرد دارند و همین طور در محیط هایی که احتمال اختلال در سیستم های الکترونیکی و سرورها، و ایجاد جرقه های احتمالی وجود دارد از این نوع کفپوش استفاده می کنند زیرا تردد و سایش همیشه بر روی این کفپوش ها وجود دارد.
از این کفپوش در تمامی محیط ها استفاده می شود تا باعث حذف الکتریسیته ساکن شوند. همچنین از کفپوش آنتی استاتیک در صنایع گوناگونی استفاده می کنند.

 

از جمله
صنایع الکترونیک
صنایع نظامی
سالن های مخابراتی
کارگاههای تعمیراتی لوازم الکترونیک
انبارهایی که محل نگهداری مواد شیمیایی هستند
اتاق های برق
اتاق عمل بیمارستان ها
بطور کلی در هر محیطی که وجود جرقه می تواند باعث انفجار، حریق و یا از کار افتادن لوازم و تجهیزات شود، استفاده از کفپوش آنتی استاتیک ضروری است.

 

جمع بندی

اجرای کفپوش صنایع غذایی و نوشیدنی به اندازه نوع کفپوشی که انتخاب می کنید مهم است. در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید و نصب انواع کفپوش می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...