کاربرد کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 4 آبان 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کاربرد کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی

در انتخاب کفپوش برای صنایع دارویی، فقط زیبایی، درخشندگی و شکیل بودن مهم نیست. چرایی این مسئله نیاز به توضیح ندارد. مراکز و صنایع دارویی نیاز به محیطی پاک و عاری از هر نوع آلودگی دارند. مشکل این است که امکان تمیز کردن لحظه به لحظه این محیط ها وجود ندارد. به همین علت، عمده کارخانجات بزرگ و صنایع دارویی در حال حاضر از کفپوش اپوکسی یا پلیمری استفاده می کنند.

کفپوش اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک مایع دوجزیی است که می توان از آن برای ایجاد پوشش بر یک کف قدیمی و در معرض فرسودگی، و یا ایجاد یک کف مستقل، استفاده کرد و به این ترتیب، کف باداوم و کاربردی را حاصل کرد. کفپوش های اپوکسی از درخشندگی و زیبایی و در عین حال دوام عالی برخوردار هستند. بزرگترین مزیت این کفپوش ها، مقاومت بالای آنها در مقابل انواع مایعات است. در واقع همین ویژگی است که آنها را به گزینه ای عالی برای استفاده در صنایع دارویی مبدل می سازد، چرا که به این واسطه هرگونه باکتری و آلودگی حاصل از ریزش مایعات، قابل دفع است.
بدون هیچ تردیدی، کاربرد کفپوش اپوکسی برای صنایع دارویی و به طورکلی محیط های پزشکی و بیمارستانی، متعدد و متنوع است. راهروی بیمارستان ها، اتاق بیماران، اتاق های عمل و به طور کلی تمام بخش های درمانی و دارویی که نیاز به بالاترین حد پاکیزگی دارند، نقاطی هستند که استفاده از کفپوش اپوکسی برای آنها ضروری و مهم است.

مزایای کفپوش اپوکسی

 

مقاومت بالا در برابر مایعات و سیالات
استفاده از مایعات (سفیدکنندها، شوینده ها، مایعات دارویی و دیگر مواد شیمیایی)، در صنایع دارویی معمول است. مشخص است که در این محیط ها ریختن یا نشت مایعات روی کف اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل، تمیزکاری کف یک فرآیند دائمی است و در نتیجه نیاز به یک کفپوش مقاوم، یک اصل در این میان است.
پیش از این در صنایع دارویی یا درمانی از کفپوش های بتنی براق هم استفاده می شد. اما مشکل کفپوش های بتنی، منفذ دار بودن آنهاست که کار تمیزکاری آنها را سخت می کند. همین امر باعث می شد که کفپوش های بتنی، مقاومت و ماندگاری بالایی هم نداشته باشند و پس از مدتی آثار فرسایش در آنها ظاهر شود، و هر چه فرسایش در این سطوح بیشتر می شد، امکان آلودگی آنها هم بیشتر می شد. در هر حال محیط صنایع تولیدکننده دارو به طور دائمی در معرض سیالات فرسایشی و شیمیایی قرار دارند و نیاز به یک کفپوش یکپارچه در این میان وجود دارد. از مهمترین ویژگی های کفپوش اپوکسی، ایجاد همین یکپارچگی است.

پیشنهاد نویسنده: مزایا و معایب کفپوش اپوکسی

مقاومت بالا در برابر جرم و باکتری
دلیل دیگر کاربرد کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی، نفوذناپذیری جرم و باکتری در شاکله آن است. به همین دلیل هم در محیط های بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که با کوچک ترین تمیزکاری، سطح آن از آلودگی پاک می شود. با توجه به حساسیتی که در ارتباط با پاکیزگی محل تولید در صنایع دارویی وجود دارد، استفاده ازاین کفپوش ها به امری ناگزیر در این صنایع مبدل شده است.

دوام و ماندگاری بالا
ماندگاری و دوام در اجزای هر سازه ای، مهم و لازم است، ولی برای صنایع دارویی که به طور طبیعی اشتغال دائمی دارند لازم تر و ضروری تر است. کفپوش اپوکسی یک کفپوش مقاوم است که موارد مربوط به نگهداری و مراقبت از آن هم بسیار محدود می باشد.
در میان تمام کفپوش های مورد استفاده در صنایع دارویی یا پزشکی، کفپوش اپوکسی بیشترین میزان مقاومت و ماندگاری را نشان داده است. حتی اگر کفپوش اصلی، کفپوشی دیگر است با استفاده از کفپوش اپوکسی می توان، داوم و ماندگاری آن را تثبیت کرد و این اتفاقی است که در چند سال اخیر معمول شده است، یعنی استفاده از کفپوش اپوکسی بر روی لایه زیرین.

نصب آسان
دیگر مزیت ویژه کفپوش اپوکسی، مدت زمان کوتاه نصب آن در مقایسه با دیگر انواع کفپوش هاست. برای نصب دیگر انواع کفپوش ها، لازم است که مرکز صنایع دارویی یا پزشکی مورد بحث، هفته ها و حتی ماه ها کار خود را متوقف کنند. این در حالی است که آماده سازی و اجرای این کفپوش چند روز بیشتر زمان نمی برد. از این گذشته، پس از اجرا، موارد مربوط به نظافت و نگهداری آن چندان سخت نمی باشد.

( البته نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی بسیار بسیار ضروری است.)

قیمت مناسب
با وجود تمام مزایای کفپوش اپوکسی که آن را تبدیل به گزینه ای لازم در صنایع دارویی و بخش های درمانی و پزشکی می سازد، قیمت آن هم در مقایسه با دیگر انواع کفپوش ها بالا نیست. مشخص است که وقتی مزایای یک محصول با قیمت مناسب همراه باشد، تقاضا برای آن در بازار بالا برود.

همچنین بخوانید:انواع کفپوش بیمارستانی کدام است؟ + مزایا و معایب

بالا بردن بهره وری
دیگر کاربرد کفپوش اپوکسی، کاهش اصطحکاک سطح برای وسائل نقلیه است. همچنین جابه جایی مواد روی کف با کمترین آسیب روی آن و با سرعت بالا قابل انجام است. این مسئله بویژه در صنایع دارویی، که نیاز دائمی به انتقال اقلام، بسته ها و چرخ دستی وجود دارد می تواند تا حد زیادی باعث تسهیل و تسریع جریان کار و فعالیت شود.

آسیب پائین
کفپوش اپوکسی به خاطر ساختار و شاکله ویژه خود، در مقابل آسیب، خراش و ضربه تا میزان خیلی زیادی مقاوم است. به همین دلیل نیاز به تعمیرات جزئی یا کلی در مورد آنها اغلب وجود ندارد. همین مسئله نیاز به تعویض یا تعمیرات را هم در مورد آن به حداقل می رساند.


نتیجه گیری

با وجود آنکه مدت زمان زیادی از ورود و استفاده کفپوش اپوکسی نگذشته، در حوزه های مختلف، استفاده از آن معمول و مرسوم شده است. یکپارچگی، مدرن بودن ظاهر، سهولت اجرا و برخی موارد کاربردی ویژه، این کفپوش ها را به گزینه ای ناگزیر در صنایع مختلف تبدیل کرده است.
یکی از ویژگی های خاص این کفپوش ها، امکان تمیزکاری آسان و یکپارچگی سطح است که آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در محیط هایی تبدیل می کند که نیاز به پاکیزگی در آن ها یک اولویت است.
با توجه به اهمیت پاکیزگی در صنایع دارویی، استفاده از یک کفپوش یکپارچه با نیاز حداقلی به تمیزکاری و دوام بالا، چیزی نیست که این صنایع از آن به سادگی بگذرند. کفپوش اپوکسی، راه حل نهایی تمام مشکلات پاکیزگی است که صنایع دارویی و پزشکی با آن درگیر هستند.

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...