• دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 13 اردیبهشت 1401
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

علت ترک خوردن رزین اپوکسی چیست؟

 

کفپوش های اپوکسی بسیار بادوام هستند، تمیز کردن و نگهداری آنها آسان است و علاوه بر این، با ظاهر بدون درز و قابلیت سفارشی سازی در رنگ های مختلف، عالی به نظر می رسند. با این حال، مشکلاتی مانند بریدگی یا ترک خوردن رزین اپوکسی ممکن است شما را آزار دهد.

نحوه تعمیر رزین ترک خورده، به نوع ترک بستگی دارد بنابراین، اگر با چنین مشکلی مواجه شدید باید علت آن را پیدا کنید. در ادامه مقاله به بررسی علل ترک خوردن کفپوش رزینی اپوکسی و جلوگیری از بروز این مشکل می پردازیم .



علل ترک خوردن کفپوش اپوکسی

  • وجود آب یا رطوبت می تواند باعث حباب زدن پوشش رزین موجود و جدا شدن پیوند از بستر شود. هنگامی که بار سنگینی روی سطح آسیب دیده کشیده شود یا قرار گیرد، حباب ایجاد شده می ترکد و ترک می خورد. وجود لرزش نیز می تواند باعث جدا شدن پوشش اپوکسی از بستر شود.
  • ضربه ناشی از سقوط اجسام و وارد آمدن فشار در یک نقطه می تواند باعث فرورفتگی یا کنده شدن سطح کفپوش شود.
  • ترک خوردن رزین اپوکسی گاهی اوقات از لایه زیرین (لایه بتنی) منشاء می گیرد. ترک های انقباضی در زیر لایه بتنی در طول فرآیند عمل آوری باعث کاهش حجم توده بتن به دلیل تبخیر آب موجود شده و منجر به ایجاد ترک در قسمت های ضعیف تر بتن می شود. این ترک ها به سطح بالایی (سطح اپوکسی) منتقل شده و سبب مشاهده ترک خوردگی روی سطح اپوکسی می گردند.

هنگامی که تشخیص دادیم علت اصلی ترک خوردن کفپوش اپوکسی، سطحی است یا از زیرلایه منشأ می گیرد، می توانیم روش تعمیر مناسب آن را اجرا کنیم.



روش تعمیر ترک در کفپوش اپوکسی

در تمام مراحل آماده سازی مکانیکی سطح، باید نسبت به مرتفع نمودن هرگونه شکستگی، ترک خوردگی و ... و هر نقصی که در سطح مشاهده می گردد، اقدام نمود. اولین قدم این است که هر گونه فضای توخالی اطراف ترک را شناسایی کرده و با قرار دادن یک نوار، آن ناحیه را جدا کنید. وجود گودی روی سطح را می توان با استفاده از ضربه زدن یک پتک یا هر ابزار دیگری مانند یک جسم فلزی یا فولادی به زمین تشخیص داد. صدای تولید شده از یک فضای توخالی با بستری که به طور کامل به سطح زمین چسبیده متفاوت است. در صورت وجود فضای خالی، نواحی آسیب دیده باید سابیده شده و به صورت موضعی ترمیم شوند.

اگر علت ترک خوردن رزین اپوکسی، سطحی (به عنوان مثال ترک در پوشش) باشد، ابتدا باید ذرات سست و پوشش آسیب دیده و دارای ترک ها و درزها را برداشت و سپس تست صدا را انجام داد. در مرحله بعد باید پوشش را با سمباده صاف کرده و سپس یک پرایمر و پوشش تکمیلی را روی آن اعمال کرد.

اگر علت ترک خوردن رزین اپوکسی، از بستر باشد، تمام قسمت های سست اطراف ترک ها باید حذف شده و برداشته شود و پس از آن تست صدا انجام شود. سپس ترک ها با مخلوطی از رزین اپوکسی و فیلرهای مناسب کاملا پر می گردد. پس از آن با پوشش تکمیلی اپوکسی نسبت به ترمیم سطح آسیب دیده اقدام می گردد.

یک راه حل مناسب، برای کمک به جلوگیری و یا کاهش ترک های مویرگی که در اثر انقباضات کوچک بوجود می آیند، استفاده از یک لایه مش ( توری فایبرگلاس) می باشد.

 

پیشنهاد نویسنده:

علت باد کردن کفپوش اپوکسی چیست؟و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

کفپوش رزینی

 

اگر علت ترک خوردن رزین اپوکسی، دینامیکی باشد که از بستر بتنی ناشی می‌شود (یعنی پوسته از بستر بتنی جدا شده باشد)، می توان تمام تکه های ضعیف و شکننده را از ترک‌ها و درزها پاک کرد و سپس ترمیم موضعی را انجام داد. در صورت لزوم، ترک ها را با ابزار برش بزرگ کنید و با جاروبرقی تمیز کنید. در نهایت می توان درز را با میله های فولادی تقویت کرد تا عرض انقباض یا انبساط آنها کاهش یابد. میله های فولادی در دهانه قرار می گیرند و با رزین اپوکسی مایع برای بستن ترک ها پر می شوند. پس از آن، سطح باید صاف شود.


اگر سطح نیاز به تقویت بیشتری داشته باشد، می توان از یک توری الیافی مانند توری فایبرگلاس استفاده کرد. سپس سطح را با استفاده از یک پرایمر و مواد زیرسازی اپوکسی مناسب پر کرده و تسطیح می کنند تا کف صاف به نظر برسد. پس از آن سنباده زدن و سپس اعمال یک پوشش تکمیلی انجام می شود. برای سوراخ ها و لبه های اتصالی که ضخامت بیشتری دارند، می توان آنها را با ملات های اپوکسی سنگین مانند گروت اپوکسی با حداقل ضخامت 5 میلی متر ترمیم یا وصله کرد.



ترک خوردن اپوکسی به علت گرم شدن بیش از حد

شایع‌ترین دلیل ترک خوردن اپوکسی این است که رزین در حین پخت بیش از حد داغ می‌شود که در نتیجه سریع‌تر و ناهموارتر خشک می شود. تغییرات و تفاوت دما در طول ریزش باعث انبساط و انقباض شده که به نوبه خود باعث ترک خوردن آن نواحی می شود.


دلیل گرم شدن بیش از حد رزین چیست؟

هنگامی که رزین پایه با عامل پخت مخلوط می شود، یک واکنش گرمازا ایجاد شده و به شدت گرم می شود. برخی از اپوکسی ها برای تحمل چنین گرمایی بهینه شده اند اما اکثر آنها در صورتی که لایه ضخیمی روی سطح ریخته شود، به طور تصاعدی گرم می شوند و در نتیجه ترک ها بوجود می آیند.

پیشنهاد نویسنده: لاک اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

در ادامه درباره چگونگی تعمیر و ترمیم و راه های بهبود وضعیت آن در آینده صحبت خواهیم کرد.



چطور از ترک خوردن رزین اپوکسی جلوگیری کنیم؟

ریختن نازک تر، لایه های بیشتر

یکی از علل ترک خوردن رزین اپوکسی این است که ارتفاع لایه ای که پس از ریختن رزین بوجود می آید بیشتر از مقدار استاندارد باشد. اگر برای اینکه کار سریعتر انجام شود نخواهید به دفعات لایه ها را روی هم بریزید و سعی کنید با یک بار ریختن رزین، کف را بپوشانید، احتمال ترک خوردن آن در آینده وجود دارد.


کنترل دمای رزین اپوکسی

اگرچه کنترل این کار سخت‌ است، زیرا وقتی تعداد دفعات ریزش بیشتر شود، رزین خیلی داغ شده و باید به آن زمان بدهید تا سرد شده و دمای آن کاهش یابد. داغ شدن بیشتر موجب طولانی‌تر شدن زمان خشک شدن می‌شود، اما باید این مدت زمان را در نظر بگیرید که به کاهش مشکل گرمای بیش از حد لایه کمک می‌کند.


رزین اپوکسی را روی قالب فلزی بریزید

این مورد برای استفاده از رزین اپوکسی بعنوان ساخت قطعات صدق می کند. کاری که معمولاً در عملیات های مقیاس کوچک برای جلوگیری از ترک خوردن رزین اپوکسی انجام می شود، ریختن روی یک قالب آلومینیومی یا فولادی است. فلز متراکم به جذب گرما کمک می کند، برخلاف قالب های چوبی یا پلاستیکی که به خوبی انتقال حرارت را انجام نمی دهند.



جمع بندی

در این مقاله با روش هایی برای جلوگیری از ترک خوردن رزین اپوکسی آشنا شدید اما توجه به این نکته مهم است که اجرای کفپوش های اپوکسی باید توسط افراد متخصص و حرفه ای انجام شود تا مشکلاتی نظیر ترک خوردن در آینده بوجود نیاید. اگر قصد اجرای پوشش کف با مواد اپوکسی را دارید می توانید با متخصصین حرفه ای ما تماس بگیرید.

 

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...