معرفی اپوکسی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 2 اسفند 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی اپوکسی

اپوکسی در حقیقت یک بسپار ترموست می باشد که با نام پولی اپوکساید نیز شناخته می شود. گفتنی است که این ماده ترکیبی از واکنش رزین اپوکساید و سخت کننده پولی آمین یا پلی آمید می باشد.
اپوکسی یا پولی اپوکساید کاربردهای زیادی را دارند که مهم ترین آن ها در ادامه مطلب برای شما ذکر شده است:
· کفپوش اپوکسی
· رنگ اپوکسی
· چسب ها
· اف آر پی(FRP)

 

اپوکسی همچنین از خواص زیادی برخوردار می باشند و همین خواص است که باعث شده به کار گیری آن ها در علوم گوناگون، زیاد باشد.
مهمترین و اساسی ترین این خواص در ادامه نام برده شده است:
· چسبندگی
· خواص مکانیکی خوب و یا عالی
· مقاومت الکتریکی
· مقاومت شیمیایی و گرمایی

 

کاربرد اپوکسی در صنعت ساخت و ساز

یکی از کاربردهای اپوکسی که مهم ترین آن ها نیز به حساب می آید، صنعت ساخت و ساز است. در ادامه مطلب برخی از این کاربردها نام برده شده است:
· کفپوش های اپوکسی برای صنایع مختلف
· رنگ اپوکسی برای پوشش دیوارهای بتنی
· پوشش اپوکسی برای آب بندی مخازن بتنی
· بهره گیری از اپوکسی برای ساخت گروت های اپوکسی

لازم به ذکر است که کفپوش های اماکن صنعتی همچون کارخانه ها و ... با مواد خورنده مثل اسیدها، مواد قلیایی، یا روغن، و … در تماس می باشند به همین دلیل یکی از مناسب ترین گزینه ها برای این اماکن به کارگیری کفپوش های ساخته شده با اپوکسی می باشد. گفتنی است کفپوش های اپوکسی با خصوصیت آنتی باکتریال، بسیار مناسب اماکنی هستند که رعایت بهداشت و نظافت در آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد برای مثال بیمارستان ها می توانند از کفپوش اپوکسی ها استفاده کنند.
برای اتاق های عمل بیمارستان ها و اتاق برق هایی که وجود الکتریسیته ساکن ایجاد خطر می کند، از اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می گردد.

 

دلایل جدا شدن اپوکسی از سطوح

به احتمال زیاد برای شما هم اتفاق افتاده که پس از ژل شدن یا خشک شدن رزین اپوکسی روی سطوح، رزین خیلی راحت جدا شده در حالی که بایستی به حدی از استحکام رسیده باشد که از کنده نشدن رزین اپوکسی اطمینان صددرصدی حاصل گردیده باشد. مهم ترین عواملی که باعث کنده شدن اپوکسی از سطوح می شود در ادامه مطلب ذکر شده است:
· رعایت نشدن نسبت اختلاط صحیح بیشتر از نود درصد از مشکلاتی که حین کار با اپوکسی رخ می دهد به دلیل رعایت نکردن نسبت اختلاط می باشد، پس با رعایت این نکته خود را از رو به رو شدن با این مشکل رهایی بخشید. 

· آلودگی سطح موردنظر و هوای محیط

قبل از این که کار خود را اپوکسی آغاز کنید، سطح مورد نظر را از موادی همچون چربی، گرد و غبار و هرگونه آلودگی دیگر پاک کنید چرا که این موارد بر چسبیدن رزین اپوکسی به سطح بسیار تاثیر دارند. هوای محل مورد نظر نیز بایستی عاری از هر گونه گرد و غبار باشد. جهت پاک کردن سطح مورد نظر از وسایلی همچون محلول پاک کننده رزین اپوکسی (استون صنعتی) می توان کمک گرفت یا اگر به صورت سطحی است، با آب آن را تمیز کنید. همچنین پایین بودن دمای محیط اجرا، تاثیر زیادی بر نحوه خشک شدن و کاهش چسبندگی مواد اپوکسی دارد.

· صیقلی بودن سطح

چنانچه سطح شما از استیل یا سرامیک (بیشتر توسط کسانی که کفپوش اپوکسی سه بعدی استفاده می کنند) و مشابه آن، احتمال این که رزین اپوکسی به سطح بچسبد، کاهش پیدا می کند. جهت برطرف نمودن این مشکل بایستی روی سطح را قبل از اعمال کردن رزین خط و خش بیاندازید. اگر سطح کاملا صاف و بیش از حد صیقلی باشد، اپوکسی قادر نخواهد بود به درستی با آن پیوند برقرار کند و نیاز است که با سمباده روی آن خط و خش انداخته شود. برای سطوح فلزی می بلیست از پرایمرهای ویژه ایی استفاده نمود.

· وجود داشتن رطوبت پنهان

قبل از آغاز کار بایستی این اطمینان حاصل گردد که هیچ گونه رطوبتی روی سطح و یا داخل آن وجود نداشته باشد. چنانچه بستر کفپوش اپوکسی شما با بتن تازه پوشیده شده است بایستی حداقل یک ماه از ریختن بتن گذشته باشد (سپری شدن دوره کیوراسیون بتن) تا رطوبت آن به حداقل میزان رسیده باشد.

در مورد کارهای دکوراتیو که با رزین اپوکسی انجام می شود، مانند ساخت میزهای تزیینی، اگر از چوبی که استفاده می کنید رطوبت داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد کار نهایی دچار حباب خواهد شد پس سعی شود قبل از آغاز ساخت میز، چوب ها را با پرایمر اپوکسی مخصوص چوب پرایمر بزنید. بکارگیری دستگاه رطوبت سنج کمک زیادی به شما خواهد کرد. بدین ترتیب رطوبت سطح کار را اندازه گیری کنید تا از میزان رطوبت سطح مطمئن شوید. رطوبت بستر بتن برای کفپوش اپوکسی کمتر از 10 درصد و رطوبت بستر چوب کمتر از 20 درصد باشد. توصیه می شود در هوای بارانی و یا زمان هایی که رطوبت بالاست کار با اپوکسی را انجام ندهید.
عوامل بیان شده در بالا، از مهم ترین علل جدا شدن اپوکسی از سطح کار می باشد و رعایت این نکات موجب افزایش کیفیت کار شما به میزان قابل توجهی می شود و از بسیاری از هزینه های دیگر جهت ترمیم و ... جلوگیری می کنند.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...