کف سازی با بتن سخت ملاتی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 30 خرداد 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کف سازی با بتن سخت ملاتی

کف سازی با بتن سخت ملاتی نوعی لایه سخت است که برخی آن را با نام کف سازی آرملات (به نام اولین و معتبرترین شرکت تولید کننده آن محصول) نیز می شناسند و به عنوان یکی از انواع کف سازی استاندارد معمولا در مراکز صنعتی اجرا می شود.
کف سازی با بتن سخت ملاتی با استفاده از درصد بسیار بالایی از سیمان و همچنین سنگ دانه های پلیمری و معدنی اجرا می شود و در واقع آخرین لایه ای است که بر روی بتن تازه اجرا می گردد که ما آن را می بینیم.
هاردنر سخت کننده بتن دارای مقاومت و سختی بالایی است و به دلیل مقاومت در برابر سایش و فشار توانسته جایگاه ویژه ای در کف سازی و خصوصا کف سازی مراکز صنعتی پیدا کند. همچنین کف سازی با بتن سخت ملاتی دارای مزیت اقتصادی است زیرا هزینه های مربوط به مرمت و نگهداری را کاهش داده است.

 

کف سازی با بتن سخت ملاتی رنگی

یکی از محاسن بتن ملاتی این است که می توان آن را به رنگ های مختلف و متنوع اجرا کرد. در واقع آرملات رنگی از آب، سیمان، سیلیس و پودرهای رنگی تشکیل شده است.
همزمان با بتن ریزی بر روی آن اجرا می شود. رنگ به کار رفته در آرملات به هیچ وجه در خصوصیات مقاومتی و سختی آن تاثیری ندارد و می توان با ایجاد رنگ های زیبا دکوراسیون محیط را زیبایی چند برابر بخشید.

 

اجرای کف سازی با بتن سخت ملاتی و نکات ضروری آن

کفپوش بتنی از یک رویه تشکیل شده است که شامل یک بخش بتن مسلح زیرین و یک بخش بتن سخت ملاتی بر روی آن است، بتن ملاتی بر روی بتن تازه زیرین انجام می شود. در صورتی که بتن زیرین قدیمی باشد لازم است لایه ای بتن به ضخامت حداقل 7 سانتی متر بر روی آن اجرا گردد و بعد از گذشت حدودا 4 ساعت (باتوجه به دمای هوا)، اجرای آرملات بر روی آن صورت گیرد.
بیشترین کاربرد کف سازی با بتن سخت ملاتی در محیط های صنعتی است که ترافیک شدید و همچنین استفاده از ماشین آلات سنگین در آن ها زیاد باشد.
مزیت دیگر کف سازی با بتن سخت ملاتی این است که می توان از اشکال و قالب بندی های هندسی اجرا نمود. بنابراین این نوع کف سازی می تواند در جهت افزایش زیبایی و هماهنگی دکوراسیون داخلی نیز مفید باشد.
بر اساس توصیه ACI درزهای انقباضی در کف پوشی آرملات مانند دال بتنی است و معمولا به محدوده 24 تا 36 برابر ضخامت بتن محدود می گردد. همچنین درزهای کاترزنی حدودا 3 متر است. همچنین آیین نامه آمریکا نسبت طول به عرض را حداکثر به 1.25 و همچنین آیین نامه بتن آمریکا آن را به 1.5 محدود کرده است.
توصیه می شود پانل های کف سازی با بتن سخت ملاتی به صورت مربعی اجرا شوند و ضخامت آرملات به 10 تا 25 میلی متر محدود شود.

 

 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

کفپوش صنایع دارویی

کفپوش سالن تولید

کفپوش صنایع غذایی

کفپوش ضد اسید

کفپوش پارکینگ طبقاتی

 

مزایای استفاده از بتن سخت ملاتی در کف سازی

استفاده از آرملات در کف سازی بسیار رایج شده است. ویژگی های این نوع کفپوش سبب گردیده مورد توجه عده بسیاری از مجریان کف سازی صنعتی و مهندسان قرار بگیرد. از جمله مزایای استفاده از آرملات در کفپوشی می توان به موارد زیر استفاده کرد.
دارا بودن مقاومت بالا در برابر سایش
داشتن مقاومت بسیار زیاد در برابر ضربه
افزایش مقاومت سطح بتن
افزایش مقاومت کششی کف
افزایش مقاومت بتن در برابر بلایای طبیعی نظیر زلزله
افزایش مقاومت در برابر آتش سوزی
جلوگیری از ایجاد ترک در بتن
داشتن صرفه اقتصادی
حفاظت در برابر سرما و یخبندان
مقاومت بالا در برابر لغزش
اجرای سریع و آسان
ایجاد سطحی صاف و صیقلی
امکان پارتیشن بندی رنگ ها در کف برای زیبایی هر چه بیشتر کفپوش
عدم نیاز به لایه های نهایی بر روی بتن نظیر سرامیک، موزائیک و ...
افزایش سهولت تمیزکاری نسبت به سایر سطوح بتنی
جذب آب بسیار پایین در سطح و در نتیجه جلوگیری از نفوذ آب به لایه های زیرین

 

کاربرد آرملات در کف سازی

از جمله مکان هایی که می توان از کف سازی آرملات استفاده کرد می توان به موارد زیر اشاره نمود.
کارخانه ها
کارگاه ها
صنایع نفت
محیط های دفاعی
فرودگاه ها
مراکز صنعتی با ترافیک سنگین
نیروگاه ها

سخن آخر
کف سازی با بتن سخت ملاتی یکی از انواع کف سازی است که به دلیل داشتن مقاومت و سختی بالا در مراکز شلوغ و پرترافیک صنعتی بسیار پرکاربرد است. استفاده از این نوع کفپوش دارای صرفه اقتصادی بوده و همچنین در حفظ زیبایی محیط نیز بسیار تاثیر گذار است.

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...