نکات مهم رزین کاری
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 15 بهمن 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نکات مهم رزین کاری

برخلاف حالت اولیه خود به محض آن که مخلوط و ترکیب شد، حالت مایع خود را از دست داده و حالتی جامد و شیشه ای شکل را به خود می گیرد. گاهی اوقات ممکن است که فرآیند خشک و سفت شدن این ماده از چند ساعت تا حتی چند روز طول بکشد که این مورد کاملا به نوع رزین و هاردنر مربوطه و عوامل محیطی مانند دما بستگی دارد.

سفت شدن ترکیب این دو جز به این صورت است که در ابتدا حالتی ژله ای را به خود می گیرد سپس به مرور سفت می شود که این مرحله نیز (ژله ای شدن و سفت شدن ترکیب) وابسته به نوع رزین آن است.

 

نکات کار با رزین

ترکیب رزین و هاردنر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل توصیه می شود برای اندازه گیری مقادیر آنها حتما از ترازوی دیجیتال استفاده کنید.
سرعت همزن نیز مورد دیگری است باید مورد توجه قرار گیرد، توصیه می شود از همزن با دور کند برای همزدن مواد استفاده نمایید چرا که در غیر این صورت باعث ایجاد حباب های زیادی در سطح مواد می شود. گفتنی است مواد را باید آن قدر هم بزنید تا مایعی صاف و به صورت یکدست حاصل شود.
چنانچه قصد دارید از قالب استفاده نمایید حتما بایستی قالب را تمیز کرده به طوری که هیچ گونه گرد و غباری بر روی آن وجود نداشته باشد.
اگر می خواهید ترکیب را با چوب هم بزنید بهتر است از چوب خشک که دارای هیچ گونه رطوبتی نیست، استفاده کنید.

 

کاربردهای رزین

رزین اپوکسی را بیشتر از همه در کفپوش های اپوکسی استفاده می کنند که آن ها نیز مصارف صنعتی بیشتری دارند. از جمله مواردی که استفاده کفپوش اپوکسی توصیه می گردد، می توان به چند نمونه اشاره کرد:
کفپوش اپوکسی صنعتی برای کارخانجات کاربرد دارد که از مقاومت مکانیکی و شیمیایی خیلی بالا برخوردار هستند و کاملا مناسب برای این محیط ها هستند و باعث افزایش ایمنی در حین کار خواهند شد.
کفپوش اپوکسی از نوع آنتی استاتیک کانداکتیو به منظور هدایت نمودن الکتریسیته ساکن قابل استفاده در تمامی مراکز نظامی، اتاق های برق، اتاق عمل بیمارستان ها و محل هایی که نباید الکتریسیته ساکن بوجود آید.
کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال برای مکان هایی که به آلودگی حساس هستند و نظافت در آن ها باید در سطح بالایی رعایت شود از جمله صنایع دارویی، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی و ...
کفپوش های سه بعدی که نسل جدیدی از کفپوش های اپوکسی هستند و مورد استفاده اشخاصی است که قصد دارند تغییری خارق العاده در محیط خانه خود ایجاد کنند.

 

 

پیشنهاد سردبیر

چگونه رزین اپوکسی را صیقلی کنیم؟

علت ترک خوردن رزین اپوکسی چیست

 

انواع رزین

رزین ها در انواع و اقسام وجود دارد و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا هستند. به طور کلی رزین هایی که کفسازی مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از: رزین های بدون حلال و رزین های حلال دار.
رزین های بدون حلال دارای مقاومت های مکانیکی مناسبی هستند که به همین دلیل در ساخت کفپوش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. رزین های حلال دار اکثرا برای سطوحی که نیازی به تحمل بار ترافیکی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند. مانند پوشش اپوکسی دیوار
رزین اپوکسی به علت شفافیت هم برای مصارف صنعتی و هم برای ساخت وسایل تزیینی به کار گرفته می شوند. در مورد استفاده از رزین ها برای ساخت و تولید کفپوش صنعتی باید در نظر داشت که این نوع رزین از ویسکوزیته بسیار بالایی برخوردار است و برای کاهش ویسکوزیته، به هنگام تولید کفپوش اپوکسی، از رزین های رقیق کننده مناسب استفاده می گردد.

رزین اپوکسی یک نوع ماده ای شیمیایی است که جزء فرآورده های نفتی به حساب می آید. در حالت معمول از دو جزء اصلی تشکیل شده است (جزء اولیه و هاردنر) که تا قبل از مخلوط شدن، حالتی مایع و چسبنده را دارا است. این دو جز به صورت کاملا شفاف و بدون رنگ می باشند و تا بعد از ترکیب شدن نیز هنوز حالت شفاف و بدون رنگ خود را داراست.
به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...