صنایع بتنی  |  آنچه را درمورد صنایع بتنی می‌دانیم لیکن...!
  • دسته بندی : اخبار شرکت
  • درتاریخ : 16 بهمن 1402
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

صنایع بتنی | آنچه را درمورد صنایع بتنی می‌دانیم لیکن...!

صنایع بتنی   

 افرایش قیمت مصالح ساختمانی در زمینه های مختلف وخصوصا" آن دسته مصالح که امکان صادرات وتبادل وجوه آن با ارزهائی چون دلار و یورو همانند انواع تولیدات قیر از یکسو و متقابلا" رکود ساخت و سازها و همراه آن تولید اضافه بر مصرف سیمان درکشور تعطیلی چند کارخانه تولید سیمان را موجب شد.

 افزایش نرخ حمل و نقل انگیزه دیگری در عدم تقاضا و خرید سیمان ازطرف کشورهای همسایه و توقف بیشتر تولید سیمان در ایران گردید ...
 نتیجه :  کمبود قیر و افزایش قیمت ها .... رکود سیمان و تقلیل خریدار

 نگرش سازندگان و تولید کنندگان به صنایع بتنی در زمینه ها و ابعاد گسترده از جمله بتن ریزی فونداسیون ها، روکش های بتنی جایگزین آسفالت ، کف سازی بتن ،  کف سازی و کفپوش بتنی ، قطعات بتنی پیاده روها ، بتن ریزی در پارکینگ ها ، بتن اپرون در       فرودگاه و آشیانه ها ، بتن های ویژه در سکوهای مترو و تراورس های ریل راه آهن شهری و برون شهری ، بتن مقاوم در برابر سایش در باراندازها و اسکله های بارگیری فراورده های پیش ساخته و یا درمحل پروژه با بتن و یاترکیبات بتن ، ملات و سیمان افزایش   یافت. قریب 220 سال از ابداع و یا اختراع سیمان توسط آقای Joseph Speedin انگلیسی تبار سپری شده و هنوز محققین و کارشناسان صنعت سیمان مشغول و در تکاپوی بهینه سازی و تکمیل این کالای اساسی در سازه و صتعت ساختمان و کاربری آن در   تولید بتن و سازه های بتنی هستند.

 نگرانی هائی ازجمله  در تولید این نوع محصولات : مقاومت فشاری ، خمشی ، کششی و سایش بود که درصد قابل توجهی از آن با بکارگیری میلگرد فولادی (آرماتور) . مواد شیمیائی ساختمان ( افزودنی های بتن) و الیاف های پلی پرو پیلن و ماکرو سنتیتیک   مرتفع گردید.

 

ویژگی کفسازی بتنی

 کفسازی‌های بتنی ویژگی ها و مزایایی را به‌ همراه آورد که سابقا از کاستی‌های تولیدات ساخته شده با قیر بود، از جمله

    - پایداری و استقامت قابل توجه این نوع پوشش های بتنی ، سیمانی در تغییرات دمای فصلی و سیکل شبانه روزی در مقایسه با آسفالت .
    - مقاومت دربرابر حفظ خوردگی و نفوذ مواد همچون نفت ، گازوئیل ، بنزین ، روغن ها و انواع مواد هیدرو کربنی نسبت به کف‌سازی‌های انجام شده با قیر و یا ترکیبات مشابه .
    - ضعف پوشش های آسفالتی و یا دیگر ترکیبات ساخته شده با مواد پتروشیمی در برابر حریق در مقایسه آن با مقاومت فوق العاده پوشش بتنی و آرملات حتی بیش از 600 درجه سانتیگراد .
    -مقاومت سایشی بسیار بالا و چندین برابری اینگونه کفسازی بتنی و سیمانی  نسبت به روش های قبلی همانند موزائیک و غیره .
    - کاهش هزینه‌های ساخت و اجرا و قیمت تمام شده به نسبت طول عمر مفید.

 

مزایای کفسازی و روکش‌های بتنی نسبت به قیر

 

     کف‌سازی و روکش‌های بتنی مزایایی را به ارمغان آورده‌اند که تولیدات ساخته شده با قیر فاقد این کیفیت‌ها بوده‌اند. در ادامه به این مزایای استفاده از فرآورده‌های بتنی اشاره می‌گردد. 

    - تولید لوله های آبرسانی و فاضلاب با کیفیت مطلوب در مقایسه با لوله های فولادی  و زنگ زدگی های ناشی از آن .

    - ساخت و ساز سکوهای بتنی جهت اسخراج و یا صادرات در دریا ها و اقیانوس ها وتسهیلات اجرائی آن.

    - ایجاد منابع ذخیره آب بتنی ، فاضلاب ،  جهت دیگر مایعات  در صنایع لبنی ،  شویندها ، تصفیه خانه های بتنی ، سردخانه ها و کلاری فایرها.

 

  از کلمه افزودنی چه میدانیم ؟

   قریب 220 سال از ابداع و یا اختراع سیمان توسط آقای Joseph Speedin انگلیسی تبار سپری شده و هنوز محققین و کارشناسان صنعت سیمان مشغول و در تکاپوی بهینه سازی و تکمیل این کالای اساسی در سازه و صتعت ساختمان و کاربری آن در تولید بتن و سازه های بتنی هستند..
باعنایت به اینکه هرسازه و ساختمان  ویژگی خاص و نیازهای خود را طلب میکند و از طرفی مکان و یا محل استقرار هر پروژه بنا بر موقعیت آب و هوا ویا ماهیت سازه ای همچون سد، پل، برج و آسمان خراش و یا یک سازه صنعتی تفاوت ها و پایداری های متفاوت خود را نیاز دارد لذا :
تولید یک نوع سیمان که بتواند همه خواسته ها، نیازها و ویژگی های مورد نیاز طراحان تمامی سازه های بتنی را یکجا پاسخگو باشد امکان پذیر نیست .. همچنین این خصوصیات در فن آوری برای یک بتن و یا ملات تازه و یا سخت شده و مصرف دریک بتن فونداسیون و یا تیر (دال) بسیار فاحش و تفاوت اساسی دارد. بدون تردید راهکارهای صرفه جوئی جهت تولید این سازه های بتنی و سیمانی در مصارف متفاوت اعم از کالا ، انرژی ،ابزار و ادوات ، مالی و اقتصادی و نیروی انسانی خود میتواند نقش بسزائی داشته باشد. متاسفانه کلمه افزودنی و یا  مواد افزودنی  در فرهنگ ایران و کاربری آن در صنایع غذائی و نوشیدنی مفهوم و جلوه مطلوب ندارد ... درحالیکه در صنعت بتن و سازه های بتنی به‌ مفهوم  لازمه و تکمیل کننده و مطرح و در پژوهشگاه ها و سازمان های تحقیقاتی به عنوان یک شاخصه و رکن اصلی و اساسی در تولید بتن اعلام و توصیه شده است. 
   با روایتی از مرحوم استاد عالیقدر و پدر بتن ایران (دکتر مهدی قالیبافیان)
   او می گفت  از هرکس پرسش کنید ترکیبات بتن از چیست ؟
   پاسخ خواهد داد : بتن ترکیبی از سیمان ، ماسه ، شن و آب ...
   و من هم معتقدم سیمان، ماسه، شن، آب  +  کمی هم شعور
   و در اینجا باید اذعان داریم منظور از (کمی هم شعور) شناخت بهتر مصالح تشکیل دهنده و سنجش صحیح در میزان ( طرح اختلاط) و مکمل آن همان مواد افزودنی و بهینه ساز بتن، سیمان و ملات است.
   در سال 1944انستیتو آمریکائی A.C.I. (American Concrete Institute) با انتشارمقالاتی وبا شماره جزوات 212 الزام مواد مضاف و افزودنی بتن را در تولیدات و انواع کاربری بتن توصیه و الزام آور دانسته است .
   انواع این نوع مواد مورد نیاز سیمان جهت روان ملات ویا گروت (GROUT)  ملات و یا ملات درشت دانه <شفته> (SCREED & MORTAR ) و یابتن (CONCRETE) عبارتند از روان کنندها ، فوق روان کننده ها ، ابر روان کننده ها بر

   پایه‌های : پلی کربوکسیلات، پلی نفتالین سولفونات (.P.N.S) ، ملامین سولفونات و لیگنو سولفونات و در ویژگی های نرمال ، زودگیر و دیر گیر ...
   اقسام دیگر این افزودنی های بتن و سیمان چون ماده گروت Grout در نوع انبساطی و حجیم شونده ، نوع ثابت و بدون جمع شدگی  (Non shrink) ... واترپروف سیمان ، ملات و بتن ... آب بندی و آب بندکننده ها بصورت ترکیب با بتن و یا پوشش دهنده       مواد ترمیم بتن (Cosmetic)، انواع چسب بتن پلیمری ، اکریلیکی ،  استایرن بوتادین ، Epoxy و یا درز گیرهای پلی یوریتان 2Compound , پودر و ژل میکروسیلیس عایق های رطوبتی پلیمری مصارف در حمام و سرویس ها ، چسب کاشی و درز بندها    مواد هوازا A.E.A و کاربری در ممانعت از  یخ زدگی های بعدی (ضدیخ) و دوام بتن .. مواد اپوکسی کف سازی و نفوذگر های لیتیومی است . 
 

 شرکت تولیدی و صنعتی آرملات  امادگی خود را جهت مشاوره و بازدید کارگاهی رایگان برای مهندسین مشاور و شرکت های ساختمانی و صاحبان پروژه ها اعلام میدارد.



 

 

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...