کفپوش سمنت پلاست چیست؟ بررسی مزایا و معایب
  • دسته بندی : کفپوش
  • درتاریخ : 3 فروردین 1403
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش سمنت پلاست چیست؟ بررسی مزایا و معایب

در بازار سنگ‌ و موزاییک‌ معمولا اسم‌ های‌ زیادی‌ برای‌ یک‌ محصول‌ وجود دارد سمنت‌ پلاست‌ هم‌ یکی‌ این‌ محصولات‌ است‌، اسم‌ های‌ فراوانی‌ که‌ در صنعت‌ سنگ‌ و موزاییک‌ است‌ به‌ سادگی‌ باعث‌ سر در گمی‌ خریدار می‌ شود اگر تا به‌ حال‌ برای‌ خرید سنگ‌ تزیینی‌ ویا موزاییک‌ اقدام‌ کرده‌ باشید می‌ دانید که‌ انتخاب‌ آن‌ ساده‌ نیست‌ برای‌ اولین‌ بار به‌ طور شفاف‌ توضیح‌ می‌ دهیم‌ که‌ سمنت‌ پلاست‌ چیست‌ و برای‌ انتخاب‌ سنگ‌ تا آخر این‌ مقاله‌ با ما باشید.

 

چرایی کفپوش سمنت پلاست

کفپوش سمنت پلاست، به عنوان یک راه حل کاربردی و مقرون به صرفه در صنعت ساختمان، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، توانسته است جایگزینی موثر برای کفپوش‌های سنتی مانند سرامیک یا سنگ مصنوعی باشد. از جمله ویژگی‌های برجسته کفپوش سمنت پلاست می‌توان به وزن سبک، مقاومت در برابر فشار و سایش، چسبندگی بالا، مقاومت در برابر آب، ظاهر زیبا و خاصیت ضد باکتریال اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده است که کفپوش سمنت پلاست به عنوان یک گزینه مناسب در انواع پروژه‌های ساختمانی مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از کفپوش سمنت پلاست در فضاهای مختلف ساختمانی مانند فضاهای داخلی و خارجی، نما، پارکینگ‌ها، فضاهای تجاری، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها، به عنوان یک گزینه مطلوب برای افرادی است که به دنبال یک راه حل کارآمد، مقاوم و زیبا برای پوشاندن کف‌های ساختمان خود هستند. این کفپوش به دلیل ویژگی‌هایش که شامل مقاومت بالا در برابر فشار، سایش و عوامل محیطی مختلف می‌شود، به عنوان یک گزینه مناسب برای پروژه‌های ساختمانی با هزینه قابل قبول و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

با توجه به توانایی کفپوش سمنت پلاست در مقاومت در برابر آب، ضدباکتریال بودن و امکانات تمیزکاری آسان، این کفپوش به عنوان یک گزینه مناسب برای استفاده در فضاهایی که نیاز به شستشو و بهداشت دارند، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی به دلیل وزن سبک خود، نصب و نقل و انتقال آن نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است.

 

سمنت‌ پلاست‌ چیست‌

سمنت‌ پلاست‌ همان‌ سنگ‌ مصنوعی‌ پلیمری‌ است‌ و مردم‌ فکر می‌ کنند که‌ سمنت‌ پلاست‌ و سنگ‌ مصنوعی‌ پلیمری‌ دو سنگ‌ متفاوت‌ هستند.در مواجهه‌ با کلمه‌ موزاییک‌ بتنی‌ پلیمری‌ یا سنگ‌ مصنوعی‌ پلیمری‌ شاید افراد نمی‌ دانند که‌ این‌ موارد دقیقا چه‌ هستند ولی‌ می‌ توانند حدس‌ بزنند اول‌ باید متوجه‌ شویم‌ که‌ سمنت‌ پلاست‌ از دو بخش‌ cement و plast تشکیل‌ شده‌ سمنت‌ ترجمه‌ دقیق‌ آن‌ سیمان‌ است‌ پلاست‌ دقیقا همان‌ نیم‌ کلمه‌ ای‌ است‌ که‌ در کلمه‌ پلاستیک‌ به‌ چشم‌ می‌ خورد پلاست‌ به‌ دو منظور به‌ طور هم‌ زمان‌ اشاره‌ دارد پلاستیک‌ طی‌ یک‌ فرآیند پلیمری‌ سنتزی‌ پلیمری‌ شدن‌ مصنوعی‌ ) تولید می‌ شود و سمنت‌ پلاست‌ در لغت‌ سیمانی‌ است‌ که‌ طی‌ یک‌ فرآیند شبیه‌ با پلاستیک‌ یعنی‌ پلیمری‌ شدن‌ سنتزی‌ که‌ یک‌ پلیمری‌ شدن‌ کنترل‌ شده‌ و غیر طبیعی‌ است‌ تولید می‌ شود.

 

نصب سمنت پلاست

یکی از اصلی ترین مزیت های سمنت پلاست این است که به سادگی قابل نصب هستند. بیشتر مواقع برای اجرای این نماها، از دوغاب سیمان یا چسب های مختلف استفاده می شود. به همین دلیل ازلحاظ قیمت فرق چندانی با دیگر مصالح ندارند و باید برایشان سیمان تهیه کنید. نکته اینجاست که سنگ های طبیعی به خاطر اینکه پایه ای رسوبی و آهکی دارند، به سختی می چسبند و حسابی دردسر درست می کنند. همچنین باید بدانید که ضریب انبساط سنگ با مصالحی که آن ها را چسبانده است متفاوت هست. به همین دلیل ممکن است برخی مواقع سنگ ها از بدنه جداشده و دچار خرابی شوند. به همین خاطر برای نصب آن ها از فرآیند استوپ کردن استفاده می شود.اما در مورد سنگ های پلاست چنین معضلی وجود نخواهد داشت. در حقیقت برای نصب سنگ های مصنوعی سمنت پلاست نیازی به اسکوپ نیست.

 

سمنت‌ پلاست‌ چطور ساخته‌ می‌ شود

 

اگر کسی‌ بخواهد از سیمان‌ خالی‌ بدون‌ اضافه‌ کردن‌ هر  افزودنی ‌ خاصی‌ موزاییک‌ بسازد از نظر استقامت‌ چیز خاصی‌ نیست‌ ، اوایل‌ قرن‌ نوزدهم‌ یک‌ معمار ایتالیایی‌ به‌ اسم‌ ژوزف‌ اسپین‌ متوجه‌ شد که‌ با کمی‌ تغییر در سیمان‌ می‌ توان‌ قوی‌ تر از آنچه‌ هست‌ درست‌ کرد اسپین‌ در واقعه‌ یک‌ فرمول‌ ساده‌ برای‌ پلیمریزه‌ کردن‌ سیمان‌ پرتلند که‌ هم‌ مورد بحث‌ ما است‌ پیدا کرده‌ بود بتن‌ پرتلند طی‌ فرآیند پلیمریزاسیون‌ تبدیل‌ به‌ همان‌ چیزی‌ می‌ شود که‌ آن‌ را به‌ نام‌ سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ می‌ شناسیم‌ و در ادامه‌ توضیح‌ مختصری‌ در مورد ساخت‌ سمنت‌ پلاست‌ می‌ دهیم‌.

 

سیمان‌ پرتلند چیست‌

این‌ محصول‌ سیمان‌ حاصل‌ ترکیب‌ شدن‌ ملات‌ یا بتن‌ مختلف‌ است‌ همان‌ سیمانی‌ که‌ برای‌ موزاییک‌ کردن‌ یک‌ جا و زیرسازی‌ کاشی‌ کاری‌ از آن‌ استفاده‌ می‌ کنیم‌ همان‌ سیمان‌ پرتلند است‌ سیمان‌ پرتلند در پنج‌ تی مختلف‌ است‌ و لی‌ سیمانی‌ که‌ می‌ بینید همین‌ سیمان‌ پرتلند معمولی‌ نیست‌ سیمان‌ پرتلند از سیمان‌ معمولی‌ قوی‌ تر است‌ و سیمان‌ پرتلند طی‌ فرآیند پلیمریزاسیون‌ تبدیل‌ به‌ سمنت‌ پلاست‌ می‌ شود و سمنت‌ پلاست‌ از سیمان‌ پرتلند استحکام‌ بیشتری‌ دارد و به‌ توضیح‌ فرآیند پلیمریزاسیون‌ خواهیم‌ پرداخت‌.

 

پلیمریزاسیون‌ یا پلیمری‌ شدن‌ چیست‌؟

پلیمریزاسیون‌ فرآیند پلیمری‌ شدن‌ یک‌ ماده‌ است‌ این‌ فرایند می‌ تواند به‌ صورت‌ شیمیائی‌ یا طبیعی‌ رخ‌ دهد در پروتئین‌ و سلولز ما نمونه‌ هایی‌ از پلیمریزاسیون‌ طبیعی‌ را می‌ بینیم‌ و در پلیمریزاسیون‌ سنتزی‌ یا غیر طبیعی‌ ما شاهد هستیم‌ که‌ یک‌ ماده‌ مجبور به‌ پلیمری‌ شدن‌ می‌ شود نمونه‌ هایی‌ در تولید پلاستیک‌ و چسب‌ می‌ توان‌ دید پلیمری‌ شدن‌ بی‌ شباهت‌ به‌ یک‌ تقسیم‌ سلول‌ افزایشی‌ همانند آنچه‌ در بدن‌ انسان‌ و حیوانات‌ رخ‌ می‌ دهد نیست‌ در اینجا یک‌ مولکول‌ به‌ دو مولکول‌ تبدیل‌ می‌ شود و استقامت‌ و وزن‌ ماده‌ همزمان‌ با این‌ افزایش‌ بالا می‌ رود.

 

انواع پلیمری‌ شدن‌

پلیمری‌ شدن‌ به‌ دو شکل‌ مرحله‌ ای‌ و زنجیره‌ ای‌ ممکن‌ است‌ پلیمریزاسیون‌ تحت‌ هر کدام‌ از این‌ دو روش‌ اتفاق‌ بیفتد و ویژگی‌ های‌ متفاوتی‌ را ارائه‌ خواهد داد در این‌ حالت‌ بیشترین‌ تفاوت‌ در سرعت‌ و وزنی‌ است‌ که‌ به‌ خود می‌ گیرند سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ طی‌ چنین‌ فرآیند ساخته‌ می‌ شود مونو مر های‌ تشکیل‌ دهنده‌ سیمان‌ پرتلند در واکنش‌ به‌ آب‌ بزرگ‌ تر و بزرگ‌ تر می‌ شود تا آنجایی‌ که‌ تبدیل‌ به‌ پلیمر شده‌ و استقامتی‌ چند برابر پیدا می‌ کنند.

 

سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ چرا ساخته‌ شد؟

سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ چرا ساخته‌ شد سنگ‌ های‌ طبیعی‌ زیبایی‌ زیادی‌ دارند این‌ زیبایی‌ خالی‌ از ایراد نیست‌ سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ به‌ طور کل‌ و سمنت‌ پلاست‌ موزاییک‌ پلیمری‌ ) به‌ طور خاص‌ طراحی‌ شده‌ اند تا مشکلات‌ سنگ‌ های‌ طبیعی‌ را بر طرف‌ کنند در واقع‌ سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ پلیمری‌ و سمنت‌ پلاست‌ برای‌ ارائه‌ خدمات‌ بیشتر ساخته‌ شدند اولین‌ مسئله‌ تفاوت‌ و مزینی‌ است‌ که‌ سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ پلیمری‌ و سمنت‌ پلاست‌ در مقایسه‌ با سنگ‌ های‌ طبیعی‌ ارائه‌ می‌ دهند و مسئله‌ دوم‌ تفاوت‌ هایی‌ که‌ بین‌ خود سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ وجود دارد اگر بخواهیم‌ بدانیم‌ سمنت‌ پلاست‌ چه‌ نوع‌ سنگی‌ است‌ و چه‌ امکاناتی‌ را ارائه‌ می‌ دهد اول‌ باید مزیت‌ که‌ نسبت‌ به‌ سنگ‌ طبیعی‌ دارد بشناسیم‌ و بعد تفاوتش‌ را با سایر سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ را بدانیم‌ و اگر مزیت‌ سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ نسبت‌ به‌ سنگ‌ طبیعی‌ و شناختن‌ تفاوتش‌ با سایر سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ داشتن‌ یک‌ انتخاب‌ درست‌ و متناسب‌ با شرایط‌ ممکن‌ نیست‌.

 

تفاوت‌ های‌ سمنت‌ پلاست‌ با سنگ‌

طبیعی‌ قیمت‌ ارزان‌ تر

هر چند در صد استفاده‌ از سنگ‌ طبیعی‌ در یک‌ موزاییک‌ یا دیوارپوش‌ پایین‌ تر باشد قیمت‌ آن‌ هم‌ پایین‌ تر است‌ سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ نسبت‌ به‌ سنگ‌ طبیعی‌ از لحا  قیمت‌ خیلی‌ به‌ صرفه‌ تر است‌

چسبندگی‌ بالاتر

علاوه‌ بر پایین‌ آوردن‌ قیمت‌ سمنت‌ پلاست‌ یا متریال‌ تشکیل‌ دهنده‌ آن‌ بهتر از سنگ‌ های‌ طبیعی‌ به‌ ملاط‌ و چسب‌ می‌ چسبند و هم‌ نصب‌ کردن‌ را آسان‌ تر می‌ کند و ایمنی‌ این‌ سنگ‌ ها بالاتر است‌ به‌ این‌ دلیل‌ سمنت‌ پلاست‌ توانایی‌ نصب‌ شدن‌ در نمای‌ ساختمان‌ را دارد

وزن‌

پلیمریزاسیون‌ با بالا بردن‌ استقامت‌ از وزن‌ نهایی‌ محصول‌ می‌ کاهد و سنگ‌ های‌ مصنوعی‌ سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ وزن‌ بسیار کمتری‌ نسبت‌ به‌ سنگ‌ طبیعی‌ دارند و به‌ دلیل‌ وزن‌ کمتری‌ که‌ دارند ایمنی‌ بالایی‌ در هنگام‌ نصب‌ شدن‌ در نمای‌ ساختمان‌ تضمین‌ می‌ کنند

استقامت‌

سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ به‌ دلیل‌ قرارگرفتن‌ در فرآیند پلیمریزاسیون‌ استقامت‌ بسیار بالایی‌ را ارائه‌ می‌ دهد چون‌ ذرات‌ تشکیل‌ دهنده‌ سمنت‌ پلاست‌ خیلی‌ منسجم‌ هستند و این‌ موضوع‌ باعث‌ استقامت‌ خیلی‌ بالای‌ آن‌ می‌ شود چون‌ بافت‌ منسجمی‌ دارد از نفوذ آب‌ باران‌ و برف‌ در امان‌ است‌ ولی‌ آب‌ در سنگهای‌ طبیعی‌ نفوذ می‌ کند و باعث‌ کپک‌ و خوردگی‌ می‌شود اما سمنت‌ پلاست‌ و موزاییک‌ پلیمری‌ از آنها مصون‌ است‌. سنگ‌ های‌ طبیعی‌ و بعضی‌ سنگ‌ ها ی‌ مصنوعی‌ ظاهر محدود کننده‌ ای‌ دارند و این‌ ایراد در سنگ‌ سمنت‌ پلاست‌ نیست‌ چونکه‌ موزاییک‌ پلیمری‌ در رنگهای‌ مختلف‌ تولید می‌ شود و برای‌ سفارش‌ رنگ‌ دلخواهی‌ را می‌ توانید انتخاب‌ کنید نصب‌ سنگ‌ های‌ سمنت‌ پلاست‌ نصب‌ آنها بی‌ دردسر است‌ و هر بنایی‌ می‌ تواند آنرا نصب‌ کند که‌ باعث‌ هزینه‌ پایین‌ می‌ شود

مقاومت‌ آب‌ و هوایی‌

این‌ سنگ‌ در منفی‌ ٠  درجه‌ دوام‌ می‌ آورد و سالهای‌ زیادی‌ برای‌ شما کار می‌ کند هم‌ برای‌ مناطق‌ کویری‌ و هم‌ سردسیری‌ بسیار مناسب‌ است‌ و کیفیت‌ بالایی‌ دارد و طول‌ عمر زیادی‌ دارد.

 

فرق سمنت‌ پلاست‌ باکاشی‌

سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ مقاومت‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ کاشی‌ دارد و سطح‌ آن‌ اصطکاک‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ کاشی‌ ایجاد می‌ کند و لیزی‌ آن‌ کم‌ تر است‌.

 

فرق سمنت‌ پلاست‌  با مرمر گرانیت‌ مصنوعی‌

سمنت‌ پلاست‌ یا موزاییک‌ پلیمری‌ با سنگ‌ مرمر گرانیت‌ مصنوعی‌ شباهت‌ زیادی‌ دارد هر دو نوع‌ از آب‌ خوردگی‌ مصون‌ هستند و در سرد سیر دوام‌ دارند از نظر قیمت‌ و قدرت‌ باهم‌ فرق‌ دارند سنگ‌ مرمر گرانیت‌ مقاومت‌ بیشتری‌ در برابر سائیدگی‌ و خوردگی‌ داشته‌ و قیمت‌ آن‌ از سمنت‌ پلاست‌ بالا تر است‌ و وزن‌ آن‌ هم‌ سنگین‌ تر و بیش‌ تر در سینگ‌ ظرفشویی‌ و آشپزخانه‌ استفاده‌ می‌ شود.

 

ویژگی های اصلی سمنت پلاست چیست؟

موزاییک پلیمری سمنت پلاست با ویژگی‌های بی‌وزنی، چسبندگی بالا، زیبایی ظاهری و خاصیت ضد باکتریال، به عنوان یک جایگزین با کیفیت و ارزان‌تر در مقایسه با سایر مواد ساختمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، برای بهره‌برداری بهینه از این محصول، نیاز به دقت در مخلوط‌کردن مواد و اجتناب از خطاهای انسانی، مهم است.روش تولید سمنت پلاست شامل مخلوط‌کردن رنگ دانه ماسه و شن، همراه با رزین، است. سپس این مخلوط در قالب‌های مختلف قرار می‌گیرد تا پس از تثبیت، محصول نهایی در دسترس قرار گیرد. محصولات تولید شده باید استانداردهای مشخصی از نظر جذب آب، مقاومت فشاری، مقاومت سایشی و مقاومت حرارتی را رعایت کنند.استفاده از سمنت پلاست در کف و نما، به دلیل چسبندگی و استحکام بالا، مناسب بوده و در مناطقی که با شرایط مختلف اقلیمی مواجه هستند، مورد توجه است. با این حال، برای دست‌یابی به نتایج مطلوب، استفاده از موزاییک‌های با استانداردهای کیفی مورد نظر، حیاتی است و از رنگ‌های مقاوم در برابر نور، باران و مواد اسیدی باید استفاده شود.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...