عمر مفید کفپوش اپوکسی چند سال است؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 26 تیر 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

عمر مفید کفپوش اپوکسی چند سال است؟

کفپوش اپوکسی یا کفپوش رزینی دارای مقاومت بالا، تنوع رنگ زیاد و قیمت مناسب می باشد که برای کفسازی داروسازی ها، صنایع غذایی، پارکینگ مجتمع های تجاری و.. مناسب می باشد و اگر مراقبت های لازم را برای آن انجام دهید، عمر مفید کفپوش اپوکسی بسیار بالا است.

 

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی که به آن کفپوش رزینی یا پلیمری هم می گویند یک کفپوش پایه رزینی بوده که از دو جزء اصلی رزین و هاردنر تشکیل می شود به این صورت که رزین و هاردنر را به مقدار مشخصی با هم ترکیب می کنند، سپس روی سطوح صاف اجرا می کنند و طی واکنش های شیمیایی که بین اجزا صورت می گیرد، کفپوش سخت و مقاومی را به وجود می آورند.

 

ضخامت کفپوش اپوکسی

ضخامت این کفپوش بستگی به کاربری آن دارد. معمولا بین 2 تا 3 میلی متر ضخامت دارد اما این ضخامت را می توان برای سطوح مختلف کمتر یا بیشتر کرد. صافی و یا زبری بستر اصلی(بتن) تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف مواد اپوکسی و ضخامت نهایی کفپوش اپوکسی دارد.

کفپوش اپوکسی چند سال دوام دارد؟

عمر مفید کفپوش اپوکسی به این بستگی دارد که در چه فضایی مورد استفاده قرار گرفته است. عمر مفید این کفپوش ها به نسبت سایر کفپوش ها بیشتر است. به عنوان مثال کفپوش هایی که در مکان های شلوغ و پرتردد مانند پارکینگ های مجتمع‌های تجاری، رستوران ها و…مورد استفاده قرار می گیرند بین 2 الی 3 سال عمر مفید دارند که با مراقبت صحیح و تمیز کردن مرتب آن می توان بر عمر مفید آن افزود اما ممکن است بعد از این مدت به ترمیم و بازبینی نیاز داشته باشند.
در واقع دوام کفپوش اپوکسی کاملا به نحوه بهره برداری و مراقبت از کفپوش بستگی دارد. عمر مفید کفپوش اپوکسی در محیط هایی که تردد کمتر است و با مواد خورنده کمتر در ارتباط هستند مانند کفپوش آشپزخانه یا حمام ها، ده سال تخمین زده اند زیرا با ترافیک و تردد زیاد در ارتباط نیستند.

 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

کفپوش صنایع دارویی

کفپوش سالن تولید

کفپوش صنایع غذایی

کفپوش ضد اسید

کفپوش پارکینگ طبقاتی

 

راهکارهایی برای افزایش عمر مفید کفپوش اپوکسی

اگر مواد خورنده، آلودگی یا روغن ماشین مدت زمان طولانی روی کفپوش اپوکسی بماند و آن را به وسیله تی تمیز نکرد به کفپوش آسیب می زند پس با تمیز کردن حداقل هفته ای یکبار آلودگی ها را از روی کفپوش ها پاک کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید.
هيچوقت از مواد شوینده قوی مانند وایتکس که دارای ترکیباتی هستند که سبب خوردگی کفپوش ها می شود استفاده نکنید همچنین مواد اسیدی را برای تمیز کردن به کار نبرید. می توان آن را به وسیله آب و تی تمیز کرد یا با ترکیب آب و آمونیاک ( دو سوم آب) چربی های سطوح را از بین برد.
آسیب ها و اشکالات کفپوش را قبل از آنکه به مشکل جدی تبدیل شود و نیاز به ترمیم داشته باشد برطرف کنید. برخی موارد در مکان هایی که با وسایل نقلیه سنگین در ارتباط هستند دچار ترک می شوند پس به محض دیدن ترک آن را برطرف کنید تا از هزينه هاي احتمالی جلوگیری کرده و بر طول عمر آن بیفزایید.
افراد متخصص نقش بسیار مهمی در اجرای کفپوش اپوکسی دارند پس اجرای آن را به افرادی که تخصص کافی دارند بسپارید تا عمر مفید کفپوش اپوکسی نیز افزایش پیدا کند.

انواع کفپوش اپوکسی

1. آنتی باکتریال
این نوع کفپوش، ضد باکتری بوده و مناسب واحدهای صنعتی می باشد.
2. آنتی استاتیک
در محیط های صنعتی وظيفه محافظت از تجهیزات الکترونیکی حساس و همچنین پرسنل و اپراتور ها را در برابر تخلیه الکتریسیته برعهده دارد. همینطور در محیط هایی که از الکتریسیته و برق استفاده می کنند به وسیله نوارهای مسی، الکتریسیته ساکن را برای تخلیه به سمت زمین هدایت می کنند.
3. ضد اسید
این کفپوش ها، برای کف سازی آزمایشگاه ها و مکان هایی که با مواد شیمیایی و اسیدی سروکار دارند، مناسب می باشند و عمر مفید بالایی دارند.
4. صنعتی
مقاومت مکانیکی و فشاری بالا سبب شده به عنوان کفپوش صنعتی با عمر مفید بالا به کار برده شوند.
5. پارکینگی
یکپارچه و بدون درز بودن آن سبب شده بتوان علائم و خطوط ترافیکی را بر روی آن اجرا نمود. همچنین برای رمپ پارکینگ ها از نوع ضد لغزش (Anti Slip) استفاده می گردد.
6. سه بعدی
کفپوش سه بعدی، با کمک گرفتن از پرینت و چاپ سه بعدی، نمای زیبایی به کف آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی، لابی هتل ها یا مراکز تجاری و… می دهد.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

مقاومت بالا: در برابر فشار مقاوم بوده و به سطح بتن بهترین چسبندگی را دارد. این کفپوش تا دمای حدود 80 درجه سانتی‌گراد مقاومت دارد و عمر مفید آن نیز بسیار بالا است.
قیمت مناسب: با توجه به سطح جذاب و رنگی آن، همچنین لک پذیری کمتر آن هزینه کمتری نسبت به سایر کفپوش ها دارد.
تنوع رنگ: تنوع رنگی بالایی دارد و می توان به صورت شطرنجی و یا هر طرح دیگری اجرا نمود.
آنتی باکتریال بودن: یکپارچه و بدون درز بوده، در نتیجه غیر قابل نفوذ می باشد و در برابر رشد باکتری و میکروب ها و... مقاومت دارد که سبب می شود بهداشتی باشد و به عنوان بهترین کفپوش با عمر مفید بالا در بیمارستان ها و داروسازی ها به کار برده شود.
عایق مناسب در برابر جریان الکتریسیته: به عنوان عایق سبب حفظ جان افرادی که دائماً با برق در ارتباط هستند؛ می شود.
قابلیت تمیز شدن آسان: یکپارچه بودن و غیرقابل نفوذ بودن آن در برابر آلودگی ها موجب می شود به راحتی با تی تمیز شود البته در متراژهای بالا به وسیله دستگاه های شستشوی ماشینی این کار انجام می گیرد.

 

معایب کفپوش اپوکسی

عدم چسبندگی: کفپوش اپوکسی چسبندگی لازم نسبت به سطوح مرطوب و آلوده شده به روغن‌ را ندارد به همین دلیل در مکان هایی که بتن ریزی انجام می شود، حداقل 28 روز نیاز است تا رطوبت بتن ریزی از بین برود پس از آن قابلیت اجرا دارد. همچنین در صورت تمیز نکردن، امکان نفوذ روغن و آلودگی ها وجود دارد و چسبندگی کم شده و باید زیرسازی مجدد انجام گیرد.
مقاوم نبودن در برابر اشعه UV خورشید: این کفپوش در برابر نور خورشید ابتدا تغییر رنگ داده و به مرور لایه لایه از بین رفته و به اصطلاح گچی می شود به همین دلیل برای مکان های روباز مناسب نمی باشد البتهمی توان از لایه رویه پلی یورتان استفاده نمود و مقاومت آن را افزایش داد.
زمان طولانی برای اجرا: به دلیل لایه لایه بودن، اجرای آن زمان زیادی نیاز دارد به طوری که برای کمترین متراژ حدود 3 تا 4 روز زمان می خواهد.
لغزنده بودن: در حالت معمولی با خیس شدن حالت لغزنده داشته که می توان با روش های مختلف اجرایی از جمله سیلیس پاشی این لغزندگی را کاهش داد.

به این مطلب امتیاز دهید 3
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...