میزان مصرف الیاف در بتن
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 16 مرداد 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

میزان مصرف الیاف در بتن

بتن الیافی موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم و شرح دهیم که میزان مصرف الیاف در بتن به چه مواردی وابسته است. می توان این گونه بیان کرد که بتن الیافی همان بتن تشکیل شده از سیمان هیدرولیکی، آب، شن و ماسه و الیاف مجزا است. گفتنی است که بتن الیافی مانند دیگر بتن های معمولی، دارای پوزولان ها و سایر مواد مضاف می باشد.

بتن الیافی در اشکال و سایزهای متنوع در بازار موجود است و عموما جنس آن ها از موادی مثل شیشه، فولاد، خمیر و ... می باشد، با این حال الیاف فولادی بیشتر از سایر مواد در اعضای سازه ای و غیر سازه ای الیاف کاربرد دارد و بیشترین استفاده را دارند.
بتن های معمولی ترک های مویین زیادی را دارا هستند و به علت توسعه سریع ترک های مویین حاصل از تنش های اعمال شده، از مقاومت کششی بسیار کمی برخوردار است که این خود یکی از معایب بتن های معمولی به حساب می آید.
ابتدا افراد بر این باور بودند که با بکارگیری الیاف در فواصل نزدیک به هم، مانع از توسعه ترک های مویین می شوند و این که با این روش می توانند کاری کنند که مقاومت های کششی بتن را به میزان چشمگیری افزایش می دهند.
اما این یک باور اشتباه بود چرا که طبق مطالعات آزمایشگاهی به دست آمده به این موضوع پی بردند که بکار بردن الیاف با حجم های مختلف در بتن موجب افزایش مقاومت آنها، به میزان زیاد نمی شوند.
با این حساب پژوهشگران پی بردند که علی رغم آن که مقاومت نهایی کششی به میزان زیادی افزایش نمی یابد اما مزیت های دیگری را دارد از جمله این که کرنش کششی در حین گسیختگی افزایش پیدامی کند. بر این اساس می توان این گونه برداشت کرد که در بتن الیافی در مقایسه با بتن ساده سخت هستند و در برابر ضربات از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

 

عوامل موثر در تعیین میزان مصرف الیاف در بتن الیافی

نوع الیافی که قصد استفاده از آن را دارید
نوع کاربری سطح موردنظر
میزان و شدت بار وارد شده به سطح نهایی در زمان کاربری از سطحی که کفسازی شده است
عیاری که بتن آماده مصرفی داراست
زیر سازی سطح آماده بتن ریزی از لحاظ مش بندی و همچنین آرماتوربندی چه نوعی است
میزان ضخامت بتن ریزی (به منظور کفسازی)
میزان بار دینامیکی که بر سطح کفسازی شده وارد می شود
میزان کیفیت سطح موردنظر
نوع الیاف و تاثیر آن در میزان مصرف الیاف در بتن الیافی
همان طور که پیش تر نیز بیان کردیم، نوع الیاف اولین موردی است که در میزان مصرف الیاف در بین الیافی باید مورد توجه قرار گیرد.
نوع الیاف مصرفی از آن جهت اهمیت دارد که هر نوع الیاف اعم از الیاف سنتتیک، الیاف شیشه ای، الیاف سینوسی، الیاف پلی پروپیلن، الیاف تویست، پلیمری، الیاف فلزی و دیگر الیاف های موجود در بازار از مشخصات رفتاری و فیزیکی ویژه ای برخوردار هستند که بی شک در افزایش مقاومت خمشی، فشاری و ارتعاشی دارای خواص منحصر به فردی می باشند.

 

 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

کفپوش صنایع دارویی

کفپوش سالن تولید

کفپوش صنایع غذایی

کفپوش ضد اسید

کفپوش پارکینگ طبقاتی

 

کیفیت سطح موجود و تاثیر آن در میزان مصرف الیاف در بتن الیافی

مورد دیگری که در میزان مصرف الیاف در بتن الیافی موثر است، کیفیت سطح می باشد. کیفیت سطح موجود در انتخاب نوع الیاف و همچنین میزان مصرف آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال برای بتن ریزی و کفسازی صنعتی بر روی سطح خاکی که دارای زیرسازی بتن مگر و آرماتوربندی و ... نمی باشد، نمی توان فقط از الیاف پلی پرو پیلن به کار برد و این یک امر طبیعی است که به منظور جبران زیرسازی انجام نشده از الیاف های سنتتیک و پلیمری به مقدار تعیین شده استفاده شود.
لازم به ذکر است که میزان الیاف به کار رفته در بتنی که برای کوبیده شدن روی سطح خاک اجرا می شود با میزان الیافی بتنی که قرار است بر روی سطحی با ارماتوربندی قوی اجرا گردد، متفاوت است.
ضخامت بتن ریزی و تاثیر آن در میزان مصرف الیاف در بتن الیافی

ضخامت بتن ریزی نیز مورد مهم دیگری است که در میزان مصرف الیاف در بتن الیافی تاثیرگذار است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال میزان مصرف الیافی که به منظور بتن ریزی با ضخامت 8 سانتی متر استفاده می شود، متفاوت از میزان مصرف الیافی است که در بتن ریزی با ضخامت 15 سانتی متر استفاده می شود.
چنان چه برای سطحی که بر روی آن باید چیزی در حدود 10-12 سانتی متر بتن ریزی انجام گردد به علت محدودیت ارتفاع و یا شرایط ویژه و یا هر موضوع دیگری، ضخامت بتن ریزی به 6 تا 8 سانتی متر کاهش پیدا کند، جهت جبران کسری ضخامت و همچنین افزایش و بالا بردن مقاومت لایه نازک تر بتن، باید حتما از الیاف بیشتری در هر مترمکعب بتن استفاده شود.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...