مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 6 شهریور 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

اگر قصد خرید کفپوش پلیمری را دارید حتما به این فکر کرده اید که کدام ماده برای پوشش کف بهتر است. هم کفپوش پلی یورتان و هم کفپوش اپوکسی سطح زیر خود را از لکه و آلودگی، آسیب فیزیکی و شیمیایی و فرسایش محافظت می کنند. هر دو به راحتی تمیز می شوند و بسیار با دوام هستند.

 

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

یک تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان در قیمت آن ها است. کفپوش های اپوکسی از کفپوش های پلی یورتان ارزان تر هستند.
با در نظر گرفتن اینکه هر میلیمتر اجرای کفپوش اپوکسی در حدود 1.5 کیلوگرم ماده می خواهد. اما پوشش پلی اورتان را می توان با مقدار مواد کمتری انجام داد، قیمت تمام شده هر نوع کفپوش با توجه به نوع مواد و ضخامت اجرایی، متفاوت و متغیر خواهد بود.
بنابراین با توجه به نوع کاربری، می بایست مناسب ترین نوع کفپوش را انتخاب نمود.
تولید کفپوش پلی یورتان به مراتب سخت تر از کفپوش های اپوکسی است. کفپوش های پلی یورتان در هنگام میکس مواد در سرعت های بالا بسیار حباب زده و دچار مشکل می شود که این موضوع در اپوکسی اتفاق نمی افتد.
تولید کفپوش های پلی یورتان در سیستم های خلا و یا در دوره های پایین میکسینگ انجام می شود که در حالت دوم سرعت تولید بسیار کاهش می یابد.
کفپوش های پلی یورتان به دلیل انعطاف پذیری بالا در مکان هایی که احتمال لرزش و تنش های سازه ایی وجود دارد(مانند پارکینگ های طبقاتی) مد نظر قرار می گیرد تا اگر بتن و زیر آن دچار ترک خوردگی شد، کفپوش رویه مقاومت کرده و ظاهر خود را حفظ نماید.
به علت وجود رطوبت در بتن تازه، باید توجه داشت که اجرای هر نوع کفپوش اپوکسی یا پلی اورتان بعد از سپری شدن دوره کیوراسیون 28 روزه بتن انجام شود. وجود رطوبت در بتن سبب جداشدگی کفپوش می گردد.

 

فواید کفپوش پلی یورتان

پلی یورتان به مانند اپوکسی یک پلیمر ترموست محسوب می شود و مقاومت بالایی دارد. از میان فرمولاسیون های موجود، پلی یورتان آلیفاتیک مناسب ترین نوع جهت پوشش کف می باشد.
پلی یورتان آلیفاتیک منعطف تر از اپوکسی است و در نتیجه مقاومت بسیار بهتری در برابر خش پذیری دارد و در جذب ضربه بهتر عمل می کند و کمتر ساییده می شود.
یکی از برتری های پلی یورتان نسبت به اپوکسی، مقاوم بودن در برابر اشعه uv است یعنی اگر پلی یورتان به صورت بلند مدت در برابر آفتاب باشد زرد نمی شود و نوسانات دمایی را بهتر تحمل می کند.
کفپوش پلی اورتان را می توان با ضخامت کمتری نسبت به اپوکسی اجرا نمود. بنابراین نازک بودن پوشش همیشه به معنی ضعیف بودن آن نیست.
در زمینه ی شیمیایی می توان گفت کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی در یک تراز هستند چون هر کدام در برابر مواد مختلف رفتار متفاوتی ارائه می دهند. اپوکسی در برابر اسید سولفوریک مقاوم تر است ولی از طرفی پلی یورتان خواص بهتری در مواجهه با اسید لاکتیک دارد به این علت بیشتر در کارخانه های تولید محصولات لبنی از پلی یورتان استفاده می کنند. اما برای صنایع باتری سازی، کفپوش اپوکسی مقاومت مناسب تری دارد.

 

پیشنهاد سردبیر

کفپوش اپوکسی صنعتی

اپوکسی چیست

کفپوش آرملات

عمر مفید کفپوش اپوکسی

رنگ اپوکسی صنعتی

 

فواید کفپوش اپوکسی

 

اپوکسی یک پلیمر ترموست است که می تواند به عنوان پوشش کف استفاده شود

کفپوش اپوکسی100%جامد است. بدین معنی که در ساختار آن از حلا استفاده نشده و وقتی که جز اصلی با جز دوم (هاردنر) مخلوط می گردد و کاملا میکس می شود، کاهش وزن نخواهد داشت. برای مثال اگر در یک ظرف، یک 1000گرم از جز A کفپوش اپوکسی را با 200 گرم هاردنر مربوطه مخلوط کنیم، پس از خشک شدن، وزن کفپوشی که حالا بصورت جامد درآمده، 1200 گرم خواهد بود.
(این نوع از اپوکسی در ابتدا ویسکوزیته کمی دارد و بعد از ترکیب با جز دوم سخت می گردد. برای این نوع کفپوش اپوکسی نیازی به استفاده از حلال نداریم)
اپوکسی ها چسبندگی بالایی دارند و از اپوکسی برای بازسازی سطح بتن های فرسوده استفاده می کنند و حتی قابلیت ترمیم ترک و حفره بتن را دارد. کفپوش های اپوکسی در برابر سایش تایر اتومبیل مقاوم هستند.
مقاومت شیمیایی کفپوش اپوکسی در برابر برخی از مواد مانند اسید سولفوریک خوب است که آن را تبدیل به گزینه مناسبی در صنایع نساجی، باتری سازی وعیره می کند.
اصلی ترین ضعف اپوکسی حساسیتشان نسبت به تابش مستقیم آفتاب است. کفپوش های اپوکسی در برابر تابش نور خورشید زرد می شوند پس هیچوقت نباید از آن ها در محیط های رو باز استفاده کرد.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

 

طول عمر و دوام کفپوش اپوکسی: در برابر فشار بسیار مقاوم هستند. این نوع از کفپوش ها بهترین چسبندگی به بتن را دارند و نسبت به سایر رنگ ها و کفپوش ها دوام و طول عمر بهتری دارند.

تنوع رنگ بندی و طراحی در کفپوش اپوکسی: اپوکسی ها محدودیتی در تنوع رنگ بندی ندارند و می توان بصورت خط کشی یا شطرنجی با استفاده از چند فام مختلف آن را اجرا نمود. مانند پارکینگ ها که خطوط و علایم راهنمایی و یا محل توقف اتومبیل ها را با رنگهای متفاوت اجرا می کنند. یا در کارخانجات مختلف که محل استقرار ماشین آلات و یا محدوده های خاص را با رنگ های متضاد، مشخص می کنند.

قابلیت تمیز شدن بسیار آسان: این نوع از کفپوش ها به دلیل اینکه سطحی کاملا صاف دارند و بدون درز هستند و غیر قابل نفوذ بودن در برابر آلودگی ها، با یک تی نم دار به راحتی تمیز می شوند.

مقاومت شیمیایی و حرارتی مناسب کفپوش اپوکسی: این کفپوش ها در برابر روغن ها و اسید های ضعیف مقاوم هستند و تا دمای حدود 80 درجه سانتی گراد نیز مقاوم می باشند.

آنتی باکتریال و غیر قابل نفوذ بودن کفپوش اپوکسی: کفپوش های اپوکسی کاملا یک پارچه، بدون درز و غیر قابل نفوذ هستند و در برابر رشد باکتری و میکروب و .... روی سطح نیز مقاوم اند و این امر باعث شده که این کفپوش کاملا بهداشتی، جز بهترین پوشش ها در داروسازی ها و بیمارستان ها به شمار بیاید.

کلام آخر

کفپوش های اپوکسی و کفپوش های پلی اورتان، هر دو از مقاومت بالایی برخوردارند کفپوش های اپوکسی از پلی یورتان تقریبا ارزان تر است کفپوش های پلی یورتان در مواجه با نور مستقیم خورشید مقاوم است زرد نمی شود اما اپوکسی این طور نیست و در برابر تابش نور مستقیم آفتاب زرد می شود.
مهمترین نکته نگهداری و مراقبت و جلوگیری از آسیب رسیدن به سطح کفپوش می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...