اجرای رنگ اپوکسی دیوار + قیمت و راهنمای خرید
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 16 بهمن 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

اجرای رنگ اپوکسی دیوار + قیمت و راهنمای خرید

در بسیاری از محیط‌های صنعتی، سازمانی و تجاری، نگهداری دیوارها می‌تواند فرآیندی پرهزینه و درگیر کننده باشد که راه حل آن رنگ اپوکسی دیوار است. پریدگی رنگ، آسیب آب، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و فرسودگی عمومی باعث ایجاد مشکل در نگهداری می‌شود.

اغلب اوقات، زمان صرف شده برای تعمیر دیوار منجر به اختلال در جریان کار می‌شود و می‌تواند اتاق‌ها را برای مدتی در مکان‌های تولیدی، تجاری یا اداری غیرقابل استفاده کند.

در حالی که اکثر مردم می‌دانند که پوشش‌های اپوکسی یک انتخاب عالی برای ایجاد کفپوش‌های بادوام و کم تعمیر و نگهداری هستند، بسیاری نمی‌دانند که رنگ اپوکسی به همان اندازه روی دیوارها یا سقف عمل می‌کند.

در این مقاله، به صورت اختصاصی درباره رنگ اپوکسی دیوار صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

 

راهنمای خرید رنگ اپوکسی و معرفی انواع آن

 

رنگ اپوکسی بیشتر به عنوان پوشش کف استفاده می‌شود که از رزین ترکیب شده با سخت کننده ساخته شده است. این پوشش، بادوام است و هنگام استفاده سفت و براق می‌شود. رنگ برای کسب نتیجه مطلوب‌تر اضافه می‌شود.
انواع رنگ اپوکسی با مقدار مواد جامد یا اپوکسی موجود در آن‌ها مشخص می‌شود که در انواع مختلف اپوکسی متفاوت خواهد بود.



رنگ اپوکسی بتن


در این روش پوشش به راحتی بر روی کف‌های بتنی جدید یا موجود اجرا می‌شود تا به یک کف صاف و بدون درز دست یابید. امروزه از پوشش‌های اپوکسی، علاوه بر داروسازی ها و یا صنایع غذایی، در ساختمان‌های اداری، پارکینگ ها، انبارها، آشپزخانه ها، سالن های غذاخوری و رستوران ها نیز استفاده می‌ شود.
تنوع رنگ اپوکسی دیوار این نوع روکش ها، بسیار بالا است و می توانید آنها را با توجه به سلیقه خودتان انتخاب کنید.

 

اجرای رنگ اپوکسی ضد الکتریسیته ساکن


این رنگ یا پوشش در کاربردهای تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این پوشش برای کار در جایی طراحی شده است که به محیطی عاری از الکتریسیته ساکن نیاز است، معمولاً در جاهایی که وسایل الکترونیکی حساس وجود دارد یا در تأسیساتی مانند کارخانه‌های تولید فناوری، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

 

کفپوش‌های اپوکسی بدون لغزش

معمولا از این رنگ اپوکسی رایج در مناطقی که رفت و آمد زیاد یا حرکت لیفتراک وجود دارد استفاده می‌کنند چون استحکام و دوام خوبی را ارائه می‌دهد.

برای تهیه اپوکسی ضد لغزش به ماده اولیه آن ماسه کوارتز اضافه می‌کنند و آن را روی کف برای دستیابی به مقاومت در برابر لغزش استفاده می‌کنند. سایز دانه بندی ذرات کوارتز، در میزان زبری سطح نهایی تاثیر گذار خواهد بود. علاوه بر این هر چقدر ذرات کوارتزی که انتخاب می نماییم بزرگتر باشد، به میزان مصرف مواد کفپوش نیز افزوده خواهد شد.
در اکثر پارکینگ ها برای اجرای کفپوش های اپوکسی یا پلی اورتان ضد لغزش از رنگ خاکستری تیره استفاده می کنند. رنگ های خاکستری تیره باعث کاهش بازتاب آلودگی های سطحی می گردند.

 

پوشش‌های اپوکسی متالیک

 

جدیدترین نوع پوشش های تزئینی، اپوکسی متالیک است که ظاهر آن یک پتینه براق با جلوه سه بعدی خیره‌کننده است.
این پوشش‌ها که از اپوکسی ۱۰۰٪ جامد ساخته شده و با رنگدانه‌های فلزی ترکیب شده‌اند، خود تراز می‌شوند تا کفی بدون درز ایجاد کنند که با رنگ خاص خود به نقطه کانونی طرح‌های مسکونی یا تجاری تبدیل می‌شود. اینگونه پوشش ها بعنوان طرح های دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پوشش‌های اپوکسی صنعتی مقاوم در برابر مواد شیمیایی

 

تأسیسات صنعتی معمولاً به این اپوکسی تخصصی برای محافظت از سطوح کف و کارگران در برابر نشت مواد شیمیایی نیاز دارند.
این پوشش‌های اپوکسی مقاومت شیمیایی طولانی‌ مدت و ویژگی‌های‌ عدم لغزش را برای کارخانه‌های فرآوری مواد شیمیایی، کارخانه‌های کاغذ، آزمایشگاه‌های داروسازی، عملیات معدن و سایر تأسیسات صنعتی ارائه می‌کنند.

 

نحوه اجرای رنگ اپوکسی دیوار

برخی از دیوارها بصورت بتن ریزی و برخی دیگر بصورت سیمان کاری اجرا شده اند، در هر دو حالت قسمتهایی بصورت برجستگی و فرورفتگی در سطح دیوار وجود دارد. به منظور برطرف نمودن برجستگی‌های روی سطح، از روش ساب زدن بصورت دستی استفاده می‌کنیم.
پس ازاجرای ساب زنی دستی به منظور ایجاد چسبندگی مواد به سطح دیوار از یک لایه پرایمر اپوکسی استفاده می‌کنیم. اجرای این پرایمر معمولا توسط غلتک و یا بصورت پاششی(ایرلس) صورت می‌پذیرد.
زیرسازی و بتونه کاری با استفاده از رزین اپوکسی اجرا می‌گردد. این مرحله ممکن است در چند نوبت تکرار شود که کاملا به صافی سطح دیوار بستگی دارد.
مرحله نهایی اجرای رنگ اپوکسی روی دیوار می‌باشد که معمولا در دو یا سه نوبت رنگ آمیزی انجام می‌شود.
برای اجرای رنگ رویه دیوار می‌توان از غلتک و یا دستگاه رنگ پاش ایرلس استفاده کرد.


مراحل اجرای رنگ اپوکسی دیوار چیست؟


انواع دیگری از پوشش های اپوکسی نظیر رنگ اپوکسی دیوار و رنگ اپوکسی سقف نیز وجود دارد که می تواند با توجه به کاربر مورد نظرتان آنها را اجرا کنید

 

مرحله ۱. آماده‌سازی سطح قبل از اعمال رنگ اپوکسی دیوار

آماده‌سازی بستر برای اطمینان از چسبندگی پوشش به لایه زیرین ضروری است. در واقع، آماده‌سازی سطح مهم‌ترین مرحله برای پوشش دادن است.
بدون آماده‌سازی مناسب، پوشش ممکن است کارایی خود را از دست بدهد و تعمیر آن در نهایت هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت. بنابراین هرگز اهمیت آماده‌سازی سطح مناسب را دست کم نگیرید. علاوه بر این، سطح باید از هرگونه مواد شیمیایی یا روغنی که ممکن است مانع از چسبیدن اپوکسی به سطح زیرین شود، تمیز شود.
بطور کلی ماندگاری کفپوش یا رنگ اپوکسی و جدا نشدن آن از سطح زیرین، کاملا وابسته به عملیات زیرسازی می باشد.

 

مرحله ۲. جارو کردن و تمیز کردن کف

اکنون باید کف را تمیز کنید. قبل از اجرای هر نوع رنگ اپوکسی دیوار نباید گرد و غبار یا باقیمانده‌ای داشته باشید. در غیر این صورت ذرات مختلفی در داخل به دام می‌افتند و درنتیجه، چسبندگی به طور قابل توجهی ضعیف خواهد شد. هرچه گرد و غبار روی سطح کمتر باشد، به پرایمر کمتری نیاز خواهید داشت.

از جارو برقی صنعتی استفاده کنید که حتی ذرات ریز گرد و غبار را می‌گیرد و دارای فیلترهای مناسب است.

 

مرحله ۳. نحوه اعمال اپوکسی: کف را با یک پرایمر اپوکسی مناسب بپوشانید

اکنون باید سطحی ایجاد کنید که به اپوکسی اجازه دهد تا به خوبی با بستر شما بچسبد. به همین دلیل از پرایمر اپوکسی استفاده می‌کنیم.

بتونه کاری به کف شما عمر طولانی‌تری می‌بخشد و چسبندگی بهتری به زیرلایه می‌دهد. علاوه بر این، بستر را آب‌بندی می‌کند و خطر ایجاد حباب و گاز در پوشش نهایی اپوکسی شما را کاهش می‌دهد.

مرحله ۴. تمام ترک ها، سوراخ‌ها و غیره را با بتونه اپوکسی دیوار پر کنید

قبل از شروع پوشش، باید تمام سوراخ ها، فرورفتگی‌ها و ترک‌های کف و یا دیوار را از بین ببرید.

اگر سوراخ‌های بزرگ و عمیقی بر روی سطح وجود دارد، بهتر است این سوراخ‌ها را از قبل با ملات سیمان سریع خشک ‌شونده پر کنید. دقت داشته باشید که برای اجرای مواد اپوکسی، حتما سطح مورد نظر باید خشک باشد. بنابراین چنانچه قسمت هایی با ملات سیمانی ترمیم شده باشد، قبل از اجرای پوشش اپوکسی، حتما از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
برای ترک‌ها و سوراخ‌های کوچک‌تر، می‌توانید آن‌ها را با بتونه اپوکسی، پر نمایید.

مرحله ۵. اجرای اولین لایه رنگ اپوکسی

پس از شروع مراحل اولیه اجرای رنگ اپوکسی، اگر تمام مراحل قبلی را به درستی انجام داده باشید، در نهایت آماده اعمال اولین لایه هستید.

لایه اول اغلب به عنوان ابزاری برای کمک به نمایان شدن مشکلات احتمالی کمک می کند. در صورت نیاز باید سطح لایه اول را قبل از اجرای لایه های بعدی آماده کنید.

مرحله ۶. سنباده و پر کردن نهایی قبل از اعمال رنگ نهایی کف اپوکسی

پس از گذشت ۱۶-۲۴ ساعت، اولین لایه باید به اندازه کافی خشک شده باشد، بنابراین می‌توانید سراغ اجرای مرحله بعدی بروید.

ممکن است پس از استفاده از اولین لایه، متوجه مشکلات مختلفی مانند ترک‌ها و سوراخ‌های جدید شوید. همچنین گاهی گرد و غبار ممکن است در اولین لایه به دام افتاده باشد.



مقاله مرتبط:

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 




اگر اولین لایه را با سنباده به شدت بسایید، ممکن است خطوط بسیاری روی سطح دیوار قابل مشاهده باشد. برای از بین بردن علائمی که در لایه نهایی قابل مشاهده است، باید این مناطق را به آرامی سنباده بزنید.

سپس از جاروبرقی برای جمع آوری گرد و غبار استفاده کنید. اغلب، می‌توانید از رقیق کننده برای پاک کردن ریزگردهای باقی مانده استفاده کنید.

 

مرحله ۷. لایه نهایی را اعمال کنید تا اجرای رنگ اپوکسی دیوار کامل شود

اگر فرآیند کفپوش اپوکسی را در این مقاله دنبال کرده اید، لایه نهایی باید ساده‌ترین مرحله باشد. قبل از شروع، مطمئن شوید که کل منطقه تمیز است.

از غلتک با کیفیت بالا استفاده کنید. برخی از افراد دوست دارند محصول را پهن کنند و سپس از غلتک برای به دست آوردن سطحی یکنواخت استفاده کنند.

اگر کار را با یک سطح دارای مشکل شروع کرده اید، ممکن است در واقع نیاز به استفاده از یک لایه سوم اضافی داشته باشید تا سطح عالی به نظر برسد.

 

قیمت رنگ اپوکسی دیوار

قیمت می‌تواند به عوامل متعددی وابسته باشد مانند: نوع رنگ، زبری سطح دیوار، ابعاد استفاده شده و غیره.

هزینه اجرا نیز بسته به نوع اپوکسی مورد استفاده برحسب هر متر مربع تعیین می شود.

اپوکسی برپایه حلال که برای ایجاد پوشش بر روی دیوار استفاده می گردد، می‌تواند دو تا سه برابر کمتر از اپوکسی ۱۰۰٪ جامد قیمت داشته باشد. اپوکسی جامد انتخابی مناسب برای کفپوش‌هایی با دوام و نگهداری کمتر است.

سخن پایانی
پس از خواندن این مطلب، باید نکات و ترفندهایی را برای اجرای رنگ اپوکسی دیوار خود داشته باشید. توصیه می‌شود تمام نکات ایمنی همراه با محصول خود را بخوانید تا مطمئن شوید که کار را ایمن انجام می دهید. همچنین، شما می‌توانید جهت خریداری کردن رنگ اپوکسی و یا مشاوره درباره اعمال کردن آن با ما در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید 4
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...