کف سازی فرودگاه ها
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 5 اردیبهشت 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کف سازی فرودگاه ها

شاید بتوان گفت که کف سازی فرودگاه و باند فرود هواپیماها یکی از موارد بسیار مهمی است که در هنگام ساخت فرودگاه ها باید به آن توجه کرد. مسلما چنین کاری نیازمند مهارت و دانش بسیار بالایی است و هر کسی نمی تواند به راحتی چنین کاری را انجام دهد؛ اما اگر تمایل دارید تا نسبت به کف سازی فرودگاه که شامل کف سازی سالن، کف سازی برج مراقبت و از همه مهم تر کف سازی باند فرود می شود اطلاعات بیشتری را کسب کنید، کافی است تا ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

کف باند فرودگاه

همان طور که می دانید استاندارد بودن باند پرواز و فرود هواپیما مهم ترین و حیاتی ترین تاثیر را در سلامت هواپیما و مسافران آن دارد، زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل در این باند، هواپیما دچار سانحه می شود.

برای کف سازی فرودگاه در قسمت باند از چند ماده مختلف شامل آسفالت یا بتن و یا ترکیبی از هر دوی این مواد استفاده می کنند. استفاده از بتن غالبا در کفپوش این قسمت بیشتر است، زیرا بتن سخت می تواند تحمل فشار ناگهانی که در اثر عبور سریع هواپیما رخ می دهد و همچنین وزن بسیار زیاد هواپیما را تحمل کند.

برای آن که بتوان کفپوش بتنی باند فرودگاه را ساخت باید ابتدا آن را زیرسازی اصولی کرد، پس از انجام زیرسازی های لازم، لایه نازکی از بتن را روی زیرسازی ها می ریزند. مرحله بعدی آرماتور بندی بر روی این لایه نازک بتنی است. پس از اتمام آرماتور بندی نیز نوبت به مرحله نهایی یعنی بتن سخت می رسد که بر روی تمام مواد قبلی قرار می گیرد.

گاهی اوقات ساخت کفپوش فرودگاه در قسمت باند به همین جا ختم نمی شود، به طور مثال در باندهای فرودگاه های نظامی و یا فرودگاه هایی که تردد زیادی دارند، باید پس از مرحله بتن سخت از مخلوط شن بادامی و ماسه مخصوص به همراه سیمان و در برخی موارد ضدیخ به منظور جلوگیری از یخ زدن باند هم استفاده کرد.

گاهی اوقات شاید گمان کنید که باند فرودگاه در واقع همان ساختاری را دارد که خیابان ها و جاده های بین شهری دارند؛ اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

دلیل این موضوع آن است که آسفالت و ساختاری که در خیابان ها مشاهده می کنید در واقع ترکیبی از بتن سخت به همراه شن و ماسه و همچنین قیر است؛ این در حالی است که در ساختار کفپوش باند فرودگاه ها غالبا از سیمان در عوض قیر استفاده می کنند.

عدم استفاده از قیر در باندهای فرودگاه ها بیشتر به این دلیل است که در فصل گرما قیر حالت نرم پیدا می کنند و از آنجایی که هواپیما وزن بسیار زیادی دارد این امکان وجود دارد که چرخ های هواپیما داخل کف باند فرو رود و بلند شدن هواپیما را با مشکل روبرو سازد.

 

 

پیشنهاد سردبیر

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش آرملات

 

کف سازی فرودگاه در قسمت پارکینگ

قسمت پارکینگ فرودگاه به همراه قسمت جلویی سالن انتظار نیز باید دارای دارای کفپوش مناسبی باشد. در این قسمت معمولا به علت تردد بسیار زیاد تاکسی ها و به منظور زیبا سازی هرچه بیشتر، می توان از کفپوش های اپوکسی یا پلی یورتان استفاده می کنند که می توان بر روی کفپوش ها مسیر حرکت تاکسی ها، خودروهای شخصی، محل پارک تاکسی ها و...را مشخص کرد.

 

سخن پایانی

همان طور که گفته شد در کف سازی فرودگاه ها معمولا از چند لایه بتن به همراه سیمان و شن و ماسه های بادومی استفاده می کنند تا از هرگونه بروز خطا در باند فرودگاه و هرگونه شکستگی، نشست باند، یخ زدگی و ترک خوردگی جلوگیری کنند.

کف سالن های فرودگاه معمولا از سرامیک و سنگ ساخته می شود و ارتباط چندانی با کف سازی های بیرونی و مهم تر فرودگاه ندارد. استفاده از کف سازی پلی یورتان و یا اپوکسی می تواند در فرودگاه هایی که به تازگی ساخته می شوند و یا در دست تعمیر هستند نیز دیده شود که برای فضاهایی همچون پارکینگ فرودگاه استفاده می شود.

به طور کل دانش کف سازی فرودگاه دانش بسیار دقیق و پیچیده ای است که هر شرکت و هر مهندسی قادر به ارائه و اجرای آن نیست.

به این مطلب امتیاز دهید 3
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...