کفپوش اپوکسی و پوشش اپوکسی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 19 بهمن 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش اپوکسی و پوشش اپوکسی

معرفی کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یا پلی اکساید که امروزه بسیار رایج و پرکاربرد هستند، از لحاظ شیمیایی یک بسپار ترموست می باشد که از رزین های اپوکسی با نحوه عملکرد متفاوت ساخته شده است. کفپوش اپوکسی یا به عبارتی کفپوش بدون درز نمونه ای از کفپوش های جدید می باشد که به صورت یک مایع یکپارچه و با ضخامتی حدود 1 تا 5 میلی متر بر روی کف های بتنی، سنگی، موازییکی، فلزی که هر کدام آماده سازی مخصوصی دارند، قابل اجرا می باشد.

کفپوش های اپوکسی در انواع رنگ و طرح به بازار ارائه می شود و دارای زیبایی بسیار بالایی هستند. از خصوصیات مهم این محصول که کاربری آن را توجیه می کند، دوام، ماندگاری و به طور کلی کیفیت بالای آن در شرایط نامناسب و سخت محیطی است به گونه ای که تا سالیان سال کاربری داشته و در مقابل ترددهای سنگین مقاومت دارد. گفتنی است که این نوع کفپوش ها در مواردی که کف سالن علاوه بر کیفیت و دوام بالا، به ظاهری زیبا نیاز داشته باشد نیز به کار گرفته می شوند.

 

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

کفپوش های اپوکسی بسیار با دوام هستند. به همین علت این نوع کفپوش ها جهت کفسازی سالن های صنایع سنگین، کفسازی کلیه انبارها و همچنین کفسازی سالن هایی که ترافیک سنگینی دارند، انتخاب مناسب تری می باشد. از طرفی کفپوش های پلی یورتان معمولا نرم تر و انعطاف پذیرتر از کفپوش اپوکسی هستند، که موجب می شود مقاومت این نوع کفپوش در مقابل خراش و ساییدگی بیشتر باشد، به طوری که حالت کشسانی آن ها، ضربات را جذب و دفع می نماید.

انعطاف پذیر بودن کفپوش های پلی یورتان این امکان را ایجاد می کنند تا در اتاق های انجماد و همچنین سردخانه ها که دمای هوا در آن ها حتی به 30- درجه سانتیگراد هم می رسد، انتخاب مناسب تری به عنوان کفپوش سردخانه باشد. علاوه بر آن کفپوش های پلی یورتان این توانایی را دارند که انتخاب مناسبی برای پارکینگ های چند منظوره و بزرگ باشد، به این دلیل که کفپوش های پلی یورتان در چنین سطحی هم به عنوان یک کفپوش نهایی و هم به عنوان یک پوشش ضد آب و ضد خش عمل کند.

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان با قرارگیری در برابر مواد شیمیایی خاص، رفتارهای مختلفی از خود بروز می دهند. به همین جهت شرکت های صنایع غذایی که شیر و سایر لبنیات را تولید می کنند، بهتر است که از کفپوش اپوکسی با فرمول خاص استفاده نمایند. همچنین در صنایعی مانند باتری سازی که با اسید سولفوریک سر و کار دارند، بهتر است که از همین نوع کفپوش اپوکسی استفاده نمایند.

 

کاربردهای کفپوش اپوکسی صنعتی

جهت استفاده در کف فضاهای صنعتی همچون کارخانه ها، انبارها.
صنایع دارویی، صنایع بهداشتی، بیمارستان ها، مراکز پزشکی.
صنایع غذایی.
صنایع الکترونیک.
پارکینگ ها

کفپوش اپوکسی از لحاظ صنعتی
انواع متفاوتی از پوشش های اپوکسی که برای اجرا قابل انتخاب می باشند، موجود است. حالا این سوال مطرح می شود که چگونه می توان مشخص کرد که کدام نوع از کفپوش های اپوکسی برای چه کاربری، مناسب تر است؟

کفپوش اپوکسی بیمارستان
این نوع از کفپوش های اپوکسی به دلیل خاصیت آنتی باکتریال خود، بیشتر در بیمارستان ها استفاده می شوند.

کفپوش اپوکسی پارکینگ
کفپوش اپوکسی که در پارکینگ ها استفاده می شود، از نظر نوع اجرا متفاوت است. چرا که در این مکان ها نیاز به کفپوشی است که مقاومت بیشتری در برابر فشار در ترافیک بالا و همچنین رفت و آمد داشته باشد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید
این نوع کفپوش بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که احتمال ریزش مواد اسیدی بر روی سطح زیاد است. اما همواره توصیه می گردد که در صورت ریزش هرگونه مواد اسیدی، قلیایی و ... بلافاصله سطح را تمییز نمایید.

کفپوش اپوکسی ضد جرقه ( آنتی الکترواستاتیک)
این نمونه از کفپوش اپوکسی، جریان الکتریسیته را از خود عبور می دهد و از تولید جرقه جلوگیری می کند به همین دلیل در انبار های مهمات و همچنین نگهداری مواد منفجره استفاده می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...