گروت اپوکسی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 24 مهر 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

گروت اپوکسی

در دنیای امروز که صنعت ساخت و ساز دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شده است، ملات ها و بتن ها که از پرکاربردترین مواد در انجام و تکمیل پروژه های عمرانی بودند، پاسخگوی نیازهای موجود در پروژه های ساخت و ساز نیستند. برای نصب و راه اندازی ماشین آلات صنعتی و تجهیزات مدرن مهندسی نمی توان از ملات یا بتن بهره برد. هنگامی که پروژه های عمرانی در حال انجام هستند، عوامل بسیاری از جمله مقاومت فشاری، مقاومت خمشی و مقاومت کششی در فرایند پروژه و تکمیل سازه دخیل هستند. یکی از دلایل استفاده از گروت ها در این گونه سازه ها وارد شدن نیروهای بسیار زیاد به تکیه گاه است.

گروت ماده ای است که از ترکیب آب، سیمان، ماسه و دیگر مواد تولید می شود و در سال های اخیر در زمره محصولات پرکاربرد و استراتژیک در صنعت ساخت و ساز بوده است. عملکرد گروت مانند ملات است و برای پرکردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ کاربرد گسترده ای دارد. گروت در صنعت ساخت و ساز به عنوان یک ماده کاملا مستقل شناخته می شود که از آن به عنوان ماده ای برای تعمیر بتن هم استفاده می شود. گروت ها پودری شکل هستند و پس از ترکیب شدن با آب به شکل ملات سیال می شوند.

گروت ها دارای ویژگی های بسیار مثبت بسیار زیادی هستند که از جمله آنها می توان به افزایش حجم مناسب گروت ها اشاره کرد. افزایش حجم در گروت ها این اطمینان را به دست اندرکاران پروژه های ساخت و ساز می دهد که فضای گروت ریزی شده قطعا توانایی پرکردن تمام ترک ها و فضاهای خالی را دارد. خاصیت افزایش حجم موجود در گروت ها در ماسه و سیمان وجود ندارد. گروت منبسط شونده است و خاصیت غیر انقباضی دارد. مقاومت آن بیشتر از بتن معمولی است و همچنین قابلیت و توان کنترل بارهای دینامیکی را بیشتر از ملات مشابه دارد؛ به همین دلیل پرکننده خوبی برای زیر صفحات و بیس پلیت‌های ستون‌های فلزی، پمپ‌ها، جک‌ها، دستگاه‌های پرس، فن‌ها و روترهای سانتریفیوژ است.

طراحی گروت‌ها به نحوی است که می‌توانند نیروهای وارد را جذب کنند و آنها را به بخش زیر کار منتقل نکنند؛ بنابراین آن‌ها در مرحله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به مقاومت بالا، ترمیم ترک‌های عمیق و زیرسازی تجهیزات سنگین وجود دارد. برای نمونه در نصب انواع ماشین‌آلات نیروهای وارده از آنها توسط گروت به فونداسیون بتنی منتقل می‌شود. در هنگام ترمیم مساحت های زیاد یا عمیق، ترکیب گروت و ترمیم‌کننده الیاف‌دار از لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه است و آسیبی به عملیات ترمیم نمی‌زند. جهت کاهش احتمال خطا در تولید گروت و تسهیل اجرای عملیات گروت‌ریزی، این ماده به شکل بسته‌های خشک از پیش مخلوط شده تولید و عرضه می‌شوند و به‌آسانی و با اضافه کردن مقدار مشخصی آب آماده مصرف می‌شوند.


 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی چیست

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش آرملات

شرکت تولیدی صنعتی آرملات

رنگ اپوکسی


انواع گروت اپوکسی چیست؟



گروت سیمانی
گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی است و مقاومت بیشتری نسبت به بتن برخوردار است ، این نوع محصول از ماسه، سیمان و افزودنی های دیگر ساخته می شود، از گروت سیمانی برای پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ ساختمان، خرد شدن یا لابه لابه شدن مصالح استفاده می شود، یکی از مزایا این نوع ماده پر کردن فضاهای خالی ساختمان ها به صورت کامل است.


گروت پلیمری
گروت پلیمری از مواد پلیمری مانند رزین‌های پلیمری و مخلوط ماسه سیلیسی ساخته می‌شود و به دلیل اینکه در ساخت آن ماسه سیلیسی استفاده می‌شود باعث افزایش مقاومت و روان‌کنندگی آن می‌شود، این نوع محصول سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده است و در ساخت سازه به کار می‌رود.


گروت اپوکسی
گروت اپوکسی یکی از مقاوم‌ترین انواع گروت می‌باشد این محصول یک ترکیب 2 جزئی و 3 جزئی است قیمت این محصول در بازار نسبت به نوع‌های دیگر گروت بیشتر است و به دلیل استحکام بالا اغلب برای نصب دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود.


گروت آماده منبسط شونده
این ملات گروت از مقاومت و پایداری بالایی برخوردار است و سفت نمی‌شوند این نوع محصول برای پرکردن فضاهای خالی، ترک‌خوردگی، زیرسازی فولادی، اجرای فونداسیون ماشین‌آلات سنگین می‌توان استفاده کرد.


گروت اپوکسی سه‌جزئی
گروت اپوکسی سه‌جزئی محصولی بدون حلال بر پایه رزین‌های اپوکسی به همراه مصالح معدنی با دانه‌بندی دقیق و وزن متعارف است که برای گروت ریزی در گستره وسیعی از کارهای ساختمانی که انتظار تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی مدنظر است، بکار می‌رود. این گروت مصالحی با مقاومت زیاد و با دانه‌بندی مناسب است که ویسکوزیته بالایی هم دارد.

گروت اپوکسی به‌صورت سه‌جزئی و فرموله شده تهیه، تولید و عرضه می‌شود. گروت اپوکسی سه‌جزئی اصلی‌ترین حالت تهیه این نوع ملات می‌باشد و پس از ترکیب اجزا، آماده مصرف خواهد شد. گروت اپوکسی یکی از انواع متداول گروت می‌باشد که در پایه خود، سیلیس دانه بندی شده نیز دارد.

این ماده که از اختلاط رزین اپوکسی و هاردنر با نوع ویژه‌ای از سنگ‌دانه‌های پر مقاومت به دست می‌آید پس از اختلاط کامل ۳ جزء، مخلوط حالت فیزیکی سیال غلیظ و خودتراز پیدا می‌کند که پس از سخت شدن به جامدی پر مقاومت تبدیل می‌گردد. واکنش اجزاء سازنده گروت اپوکسی از نوع گرمازاست و هوای گرم باعث تسریع زمان‌گیرش و حصول مقاومت شده و هوای سرد زمان‌گیرش و روند حصول مقاومت را به تأخیر می‌اندازد. بهترین دما برای اجرای گروت اپوکسی بین 1۵+ الی ۲۵+ درجه سانتیگراد است. سیستم طراحی این ماده به فرمی است که پس از اختلاط کامل ۳ جزء حدود ۲۰ دقیقه زمان برای اجرا وجود دارد و بعد از آن فرآیند ژل شدن و روند حصول مقاومت آغاز می‌گردد.


قیمت گروت اپوکسی

گروت اپوکسی نوعی ملات می‌باشد که سبب چسبندگی مناسب در پرکردن و چسباندن برخی تجهیزات به کار می‌رود. قیمت گروت اپوکسی موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

انواع مختلف گروت، گروت سیمانی، گروت منبسط شونده، گروت اپوکسی (دوجزئی) و گروت اپوکسی (سه‌جزئی) می‌باشد. ضخامت گروت اپوکسی، معمولا 10 تا 80 سانتیمتر می باشد.

مواد تشکیل‌دهنده گروت اپوکسی، روان‌کننده و ماده سخت‌کننده و ... می‌باشد. این مواد نسبت به گروت سیمانی گران‌قیمت‌تر و در نتیجه قیمت گروت اپوکسی بالاتر از سایر گروت ها است.

گروت اپوکسی کارایی و چسبندگی بالایی دارد. نیاز به پرایمر نیست. مقاومت شیمیایی بالا دارد و فاقد جمع‌شدگی است.

در چند سال اخیر قیمت موادی مانند گروت اپوکسی افزایش چندین درصدی داشته است.

دمای کاری گروت، بارهای مکانیکی موجود بر روی گروت و فرمولاسیون گروت روی مقدار خزش گروت اپوکسی مؤثر است.

قیمت نهایی اجرایی گروت اپوکسی به مقدار و حجم درزها و عمقی که می‌خواهد با گروت اپوکسی پر شود بستگی دارد. در نتیجه قبل از خرید و اجرای گروت اپوکسی باید محاسبات لازم صورت گیرد. همچنین از افراد کارشناس در این زمینه باید مشورت گرفته شود. به این دلیل که تمامی جوانب در نظر گرفته شود و در عین برطرف‌کردن خلأها، از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...