اجرای کفپوش اپوکسی روی سرامیک
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 14 دی 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

اجرای کفپوش اپوکسی روی سرامیک

بطور کلی، اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سرامیک توصیه نمی گردد. زیرا روی سطح سرامیک موادی وجود دارد که مانع چسبندگی مناسب مواد اپوکسی می گردد.
کفپوش های اپوکسی قابل اجرا بر روی سطوح مختلفی مانند بتن، سنگ، موزاییک و ... می باشند. اجرای این نوع کفپوش ها بر روی هر سطحی دارای معایب و مزایای مختص به خود می باشد و هر فرد می بایست قبل از انجام کار با آن ها آشنایی داشته باشد تا با اطلاعات کامل، روش موردنظر خود را برگزیند. با این وجود بهترین چسبندگی بین اپوکسی و سطح بتنی پدید می آید.
کفپوش های اپوکسی که یک ماده پلیمری می باشند، دارای خصوصیاتی هستند که می توانند از سطح زیرین خود کاملا محافظت کنند و باعث عدم سایش و فرسایش آن ها تا مدت های طولانی شوند. این نوع کفپوش ها دارای مقاومت شیمیایی و همچنین مکانیکی بالایی بوده که باعث می شود هم عواملی چون اسید، قلیا و ... روی آن ها اثر منفی نگذارد و هم این که توانایی تحمل وزن زیادی را داشته باشند.
کفپوش های اپوکسی با این که از لحاظ هزینه، قیمت بالاتری را نسبت به دیگر کفپوش های موجود در بازار دارند اما باید گفت که به دلیل مزایای بیش از اندازه خود، همچون کیفیت، ماندگاری بالاتر، زیبایی و ... به صرفه تر از دیگر کفپوش ها به حساب می آیند.

 

اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سطوح مختلف

همان طور که پیش تر بیان شد خوشبختانه کفپوش های اپوکسی توانایی نصب بر روی انواع سطوح را دارند و شما می توانید با توجه به نیاز خود از آن ها برای محیط های مختلف استفاده نمایید و زیبایی فضای پیرامون خود را دو چندان کنید. لازم به ذکر است هر چه سطح زیرین این کفپوش ها سخت تر و مسطح تر باشد به همان میزان کارایی کفپوش افزایش پیدا می کند.
شما می توانید کفپوش های اپوکسی را بر روی سطوحی همچون بتن، سنگ، موزاییک، فلز اجرا نمایید اما هر کدام کارایی مشابهی را برای شما نخواهند داشت، برای مثال اجرای کفپوش اپوکسی بر روی فلز به ندرت پیشنهاد می شود چرا که کفپوش اپوکسی به دلیل انعطاف پذیری کمتر از فلز معمولا مطلوب و بهینه نمی باشد. از آنجا که انقباض و انبساط فلز با رزین اپوکسی یکسان نیست، کفپوش اپوکسی پس از اجرا بر روی سطح فلزی، به مرور زمان دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود.
اما در برخی موارد می توان از پوشش اپوکسی بر روی سطح فلزی استفاده نمود. بطور مثال در بعضی از سوله های صنعتی کانال هایی در کف سالن وجود دارد که بر روی آنها دریچه های فلزی قرار داده شده. در اینگونه موارد رنگ آمیزی دریچه ها به کف اصلی سالن مرتبط نیست و در صورت آسیب دیدگی نیز به راحتی قابل ترمیم هستند و مشکل جدی را بوجود نمی آورد. همچنین در برخی موارد از رنگ های حلال دار اپوکسی می توان برای پوشش دهی بر روی فلزات استفاده نمود. برای این منظور حتما باید زیرسازی و آماده سازی ویژه ایی بر روی سطح فلز انجام شود. چنانچه قصد اجرای این کفپوش اپوکسی را بر روی سنگ مرمر یا گرانیت دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که سطح رویه سنگ را باید به خوبی مضرس کنید و حین شروع کار هیچ گونه آلودگی بر روی آن قرار نداشته باشد.

 

اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سرامیک

اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سرامیک همواره از سوی کارشناسان این حوزه پیشنهاد داده نمی شود چرا که سطح سرامیک دارای لایه ای می باشد که مانع چسبندگی مواد اپوکسی می گردد. بنابراین چنانچه در مواردی مجبور به این کار باشید، حتما باید لایه سطحی سرامیک بصورت کامل برداشته شده و سطح کار کاملا مضرس شود. علیرغم این آماده سازی ها، بصورت کلی باید در نظر داشته باشید که کلیه سطوحی که یکپارچه نیستند( سنگ، موزاییک و ...) از نظر تحمل بار ترافیکی همانند بتن عمل نکرده و مقاومت های لازم را ندارند.

به این مطلب امتیاز دهید 4
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...