اجرای کفپوش آرملات
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 18 بهمن 1402
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

اجرای کفپوش آرملات


با توجه به اینکه روسازی های بتنی در ضخامت های حداقل اجرا می گردد لذا اطمینان از تحکیم و آمادگی بستر زیرین ضروری می باشد.

 

انواع بستر کفسازی

 

 1. بستر خاکی 

در رابطه با بستر خاکی موکدا توصیه میگردد زمین بستر با تراکم 98% آشتو کوبیده و تراکم لازم بدست آید.قبل از اجرای بتن ریزی نسبت به مرطوب نمودن کف اقدامات لازم انجام گیرد و در صورت ضرورت جهت جلوگیری از جذب آب بتن توسط بستر خاکی از بتن مگر یا نایلون بر روی کف استفاده شود.

 

2. سقف ها 

بهترین نوع سقف جهت اجرای آرملات دال بتنی می باشد . در رابطه با سقف های کامپوزیت که عمدتا با مشکل لرزش و خیز در تیرها مواجه هستند ، همانطور که در ACI302  اشاره گردیده بهتر است کارفرما در رابطه با ترک های ناشی از ضعف سازه توجیه گردیده و طراح تمهیدات لازم جهت کنترل لرزش سقف ، خیزتیر و بارمرده ناشی از وزن لایه بتن کف سازی را در نظر بگیرد. 

 

اجرای لایه بتن زیرین

طبق ACI302.1R برای اجرای آرملات روی کف بتنی که ممکن است خودرو روی آن حرکت کند به حداقل دال بتنی 10 سانتیمتر نیاز است. 
این لایه بتن با رعایت استاندارد ها و دانه بندی مناسب ( رده مقاومتی 30 مگا پاسکال و عیار حداقل 350 کیلوگرم بر مترمکعب) در کارخانه های بتن آماده، تولید و توسط میکسر به محل پروژه حمل میگردد. بتن داخل میکسر توسط افزودنی های مناسب به کیفیت مطلوب رسیده و به وسیله پمپ به پای کار انتقال می یابد و توسط اکیپ اجرایی به صورت لیزری یا شمشه کش  تسطیح ، ویبراسیون و آماده اجرای لایه آرملات میگردد.

  

 

 توجه 1 : بتن تولیدی توسط کارخانه باید با حداقل نسبت آب به سیمان (اسلامپ 6 الی 7) در محل پروژه تحویل گردیده و با افزودن فوق روان کننده آرموکسیلات این اسلامپ به 13 الی 14 رسیده و آماده اجرا گردد.
 توجه 2 : دقت گردد ویبراسیون شدید (ویبراتور شلنگی) بتن کفسازی در ضخامت های پایین به ویژه بر روی سقف عرشه باعث به هم خوردن دانه بندی بتن میگردد و بهتر است از ویبراتور های سطحی ( مجیک دستی یا شمشه- ماله برقی) استفاده گردد.

افزودنی ها  

  1. آرموکسیلات ( فوق روان کننده بر پایه کربوکسیلات)
  2. آرمو سنتتیک ( الیاف سنتتیک جایگزین میلگرد در سایز ماکرو)
  3.آرمو فایبر( الیاف PP در سایز میکرو)

 

 1.آرموکسیلات 

محصول آرموکسیلات از نسل سوم روان کننده های بتن بر پایه کربوکسیلات است که جهت کاربری در بتن های با مقاومت بالا طراحی گردیده و با ایجاد خاصیت دفع الکترواستاتیک بین ذرات سیمان سبب روانی آن می گردد.                                 
روش مصرف: ابتدا نوع مناسب از Armoxylate را به تناسب درجه حرارت و نوع بتن سازه مشخص نمائید. لطفا میزان مصرف را به دقت مطالعه نموده و در صورت امکان یک تست کارگاهی با مصالح خاص کارگاه انجام تا از میزان اسلامپ در حد نیاز اطمینان حاصل گردد . Armoxylate  مستقیما به دیگر اجزا بتن اضافه می‌شود.
میزان مصرف :   انواع Armoxylate بین 3/0 کیلوگرم الی 8/0 کیلوگرم به ازای 100 کیلوگرم سیمان می تواند مصرف شود که این محدوده نسبت به نوع بتن ، زمان مورد نیاز جهت حفظ روانی ، مقاومت مورد نیاز، دما و... میتواند متغیر باشد. در حالت کلی از فوق روان کننده تولیدی توسط شرکت آرملات به مقدار 1 الی 1.2 کیلوگرم به ازای هر مترمکعب بتن با عیار 350 استفاده میگردد.

 

2. الیاف آرمو سنتتیک 

 دال بتنی کفسازی جهت افزایش مقاومت کششی و خمشی و همچنین کنترل جمع شدگی و حرکت ناشی از انقباض و انبساط حرارتی میتواند توسط آرماتور و یا الیاف در سایز ماکرو تقویت گردد که در زیر به مزایای الیاف نسبت به آرماتور می‌پردازیم

 

alyaf

 

مزایای استفاده از الیاف آرموسنتتیک (جایگزین میلگرد)

1. الیاف آرموسنتتیک دارای مقاومت کششی 650 مگپاسکال حدودا دوبرابر مقاومت کششی میلگرد می باشد .
2. استفاده از الیاف آرموسنتتیک باعث  تقویت بتن به صورت یکنواخت و در سه بعد می گردد. 
3. مصرف الیاف آرموسنتتیک مطابق با استانداردهای بین المللی ASTM D7508 –ASTM C1116 می باشد.
4. دارای خواص کنترل جمع شدگی که از انقباض و Shrinkage بتن و ترک تاحد بسیار زیادی جلوگیری می کند.
5. دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی ، زنگ زدگی و اسیدها.
6. افزایش سرعت و کیفیت در اجرا.
7. هزینه بسیار پایین تر نسبت به اجرای آرماتور.
8. حمل ، انبار و جابجایی آسان نسبت به آرماتور.
9. افزایش ایمنی و کاهش حوادث ناشی از اجرای آرماتوربندی.

 

معایب روش آرماتوربندی

1. به دلیل عدم تراز بودن کف های سازه ای  امکان عدم قرارگیری آرماتور در محل طراحی شده (3/1 بالایی ضخامت دال ) و به تبع آن عدم تأمین کاور بتن بسیار بالاست. 
2. عدم امکان جاروکش کردن کف قبل از اجرای بتن ریزی در روش آرماتورگذاری.
3. تراکم میلگرد در نواحی اورلب و امکان ایجاد تخلخل در این نواحی، عدم اجرای صحیح و منظم میلگرد و شکستن اسپیسر ها در زمان اجرا.
مراجع تایید الیاف آرموسنتتیک :
1. برای دال های بتنی روی زمین ، مطابق دستورالعمل و راهنمای انجمن بتن آمریکا(ACI360R-10) و طبق بند       3-2-2 ، جایگزین میلگرد و مش حرارتی ، الیاف فولادی و الیاف ماکروسنتتیک می باشد. 
2. مطابق استاندارد انجمن استاندارد های ملی آمریکا   (ANSI-SDI-C2011) وطبق بند a.13  سه روش برای کنترل ترک های ناشی از افت حرارت و جمع شدگی به صورت زیر مطرح شده است:
A. میلگردهای مسلح کننده و مش های حرارتی
B. الیاف فولادی
C. الیاف ماکروسنتتیک

 

میزان و روش مصرف :الیاف آرموسنتتیک را می‌بایست به میزان 1.8 الی 2 کیلوگرم بابت هر مترمکعب بتن با عیار 350در داخل میکسر به بتن اضافه نمود. در صورت استفاده از بتن آماده، می‌توان الیاف را به تدریج داخل تراک میکسر ریخت. اختلاط باید در دور تند تا زمانی ادامه داشته باشد که از پخش یکنواخت الیاف در داخل بتن اطمینان حاصل نمود (10 الی 12 دقیقه).

3 . الیاف آرموفایبر

این محصول تولید شده از محصولات پتروشیمی پلی پروپیلن با اشکال الیاف بریده شده در طولهای 6 و 12 میلیمتری که به منظور افزایش مقاومت‌های خمشی ، کششی و همینطور جلوگیری از ترک خوردگی ، در خود جمع‌شدگی و همچنین ایجاد بافت درونی ملات ، بتن و گچ به هنگام ساخت افزوده می‌گردد.

 الیاف

میزان و روش مصرف : آرموفایبر را می‌توان به میزان 0.5 الی 1 کیلوگرم بابت هر مترمکعب بتن با عیار 350 در داخل میکسر اضافه نمود. تنها لازم است عمل ترکیب به مدت 1 دقیقه به ازای هر مترمکعب بتن ادامه یابد تا الیاف بطور کامل در تمام نقاط پلاستر و یا بتن پراکنده گردد. 

 

اجرای لایه آرملات 

پس از ريختن بتن در محل موردنظر، تراز و شمشه نمودن سطح بتن زیرین به صورت اره کشی  به‌نحوی انجام می‌گردد   
 که سطح تمام‌شده  به اندازه ضخامت لایه آرملات پایین تر از سطح تمام‌شده نهایی کف‌سازی باشد.        
سپس با گیرش اولیه بتن (سطح بتن به قدری سخت شده باشد که بتواند وزن آدمی را پذیرا باشد ولی جای عاج کفش روی بتن باقی بماند) لایه آرملات اجرا می گردد. مخلوط آرملات در داخل خلاطه های کوچک و بزرگ با آب اختلاط یافته و به ضخامت مورد نیاز بر روی بتن تازه ریخته شده اجرا میگردد.

مقدار آب مورد نیاز برای اختلاط با آرملات به مقدار حدود 38 درصد وزن سیمان مورد استفاده در داخل آرملات میباشد. در حالت کلی برای یک خلاطه 300 لیتری با افزودن 4 کیسه 50 کیلوگرمی آرملات :
200 کیلوگرم = وزن آرملات 
کیلوگرم 60 = 0.3*200 = وزن سیمان
کیلوگرم 23 الی 22.5 ≈ 0.38*60 = وزن آب
 پس از آماده‌سازی، انتقال و اجرای لایه آرملات بر روی بتن تازه و شمشه کشی و گذشت زمان گیرش اولیه ، ماله پروانه ای با سینی جهت تسطیح سطح نهایی کار اجرا و پس از گذشت زمان مورد¬نیاز، ماله پروانه¬ای جهت پرداخت نهایی در چندین مرحله متوالی بر روی سطح کار اعمال می¬گردد.


عملیات برش و کاتر زنی

پس از اتمام عمليات بتن ریزی ، به منظور کنترل ترک‌هاى احتمالی ناشی از انقباض و انبساط حرارتی در سطح، بسته به شرایط دمایی محیط  حداکثر 24 تا 48 ساعت بعد از بتن ریزی ،محل اضلاع اسلب‌ها  كه در نقشه مشخص گرديده به وسیله دستگاه  كاتر (cutter) با عرض 3 تا 5 میلی‌متر و با عمق 3/1 ضخامت دال  برش داده خواهد شد. لازم به ذكر است كه اين عمليات برای اجراي درزهاي اجرايي پس از گذشت مدتی از اتمام کار برحسب فصول كار و دماى محيط انجام خواهد شد.

 

 

cut surface

 

عملیات کیورینگ 

براي حصول اطمينان از شرايط لازم براي حداكثر فرآيند هيدراتاسيون، حفظ رطوبت موجود در بتن بسيار ضروري است. لذا محافظت و عمل‌آوري بتن بايد بلافاصله بعد از تراكم و پرداخت (زمانی که با ریختن آب روی بتن دچار سیمان شستگی نشود) شروع گردد.
 آب مورد استفاده برای عمل آوری بتن باید تمیز و عاری از هرگونه مواد شیمیایی و مضر باشد بهتر است از آب آشامیدنی برای این منظور استفاده گردد.
زمان عمل آوری بتن با رویه آرملات با توجه به نوع سیمان مورد استفاده باید حداقل 11 روز ادامه داشته باشد.


                                                
به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...