بتن ریزی کف با ماله پروانه ای
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 14 دی 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بتن ریزی کف با ماله پروانه ای

برای صاف کردن بتن بر روی سطح های مورد نیاز باید از ابزار های استفاده کنیم که بتوانند آن را به خوبی صاف نمایند. کاربردی ترین وسایل برای صاف کردن بتن ریزی ماله پروانه ای است.

بتن ریزی یکی از مراحل اصلی در پروژه‌های عمرانی به حساب می‌آید که برای قسمت های مختلف یک سازه مانند زیرسازی و غیره از آن استفاده می کنند. این مرحله دارای حساسیت و اهمیت بسیار بالایی است چون به طور مستقیم با دوام و طول عمر سازه ارتباط دارد و اگر در بتن ریزی بی احتیاطی و سهل انگاری شود مقاومت سازه و ساختمان کم می شود و باعث ریزش و تخریب ساختمان و سازه می شود و ممکن است خسارات جانی و مالی زیادی را به بار بیاورد.


افرادی که عملیات ساخت و ساز را انجام می دهند باید تمامی ابزارآلات مورد نیاز را داشته باشند تا بتوانند به موقع از آن ها استفاده کنند. ماله پروانه ایی یکی از به روزترین تجهیزات و تخصصی ترین دستگاه هایی است که برای صاف کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله دارای قیمت بالایی است ولی عملیات بتن ریزی را ساده می کند و بسیار کاربردی و مفید می باشد. به صورتی که حجم بسیاری از بتن ریزی را در یک زمان کوتاه با بهترین درجه کیفیت انجام می دهد.


ویژگی های ماله پروانه ای

 


بتن ریزی با ماله پروانه ایی دارای مزایای زیادی در ساخت و ساز است چند نمونه از آن ها را توضیح می دهیم:

یکی از مزایای این دستگاه به وجود نیامدن شکستگی و ترک بر روی سطح بتن است است هنگامی که با دستگاه ماله پروانه ایی بر روی سطح، عملیات پرداخت با دقت انجام شود دیگر ترکی بر روی سطح باقی نمی ماند. این دستگاه دارای دقت بالایی است و سطح بتن را یکدست می کند و از ایجاد ترک هم جلوگیری می نماید.

این ماله گوشه و لبه های سطوح را به خوبی هموار می‌کند یکی از سخت ترین قسمت ها صاف کردن کنج های ساختمان و لبه ها است که دسترسی به آن ها آسان نیست پس با بتن ماله پروانه ایی می‌توانیم آن ها را به خوبی صاف و یکدست نماییم.

اگر در سطح بتن حباب هایی به وجود بیاید بتن ماله پروانه ای می تواند به راحتی آن ها را از بین ببرد. دستگاه به علت متراکم کردن و فشرده سازی بتن از ایجاد هرگونه سوراخ و حباب بر روی سطح جلوگیری می کند.

یکی از اصلی ترین کارهای این دستگاه صاف کردن بتن روی سطح با سرعت بالا است. که در کمترین زمان می‌تواند یک سطح صاف و تسطیح شده را برای شما به وجود بیاورد.


بتن ریزی ماله پروانه ای

 


دستگاه بتن ماله پروانه ای از وسایل پرکاربرد و مفید است که برای صاف کردن بتن ریزی در پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه معمولا با نام ماله موتوری و ماله برقی نیز شهرت دارد. هر سازه برای دوام و استحکام زیاد نیاز به بتن ریزی در قسمت های مختلف دارد و هیچ فرقی ندارد که این سازه پارکینگ باشد یا یک محوطه در هر حالتی بتن ریزی از اصلی‌ ترین فرآیند ساخت و ساز به حساب می آید.

پس افرادی که شروع به ساخت و ساز، سازه ها و ساختمان ها می کنند باید تجهیزات کاربردی برای صاف کردن سطح را داشته باشند تا با استفاده از آنها بتوانند عملیات بتن ریزی را در کمترین زمان و بهترین کیفیت انجام دهند. بتن ماله پروانه ای به دلیل داشتن خصوصیات عالی می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد و تقریباً می توان گفت عصای دست پیمانکاران محسوب می شود ماله های پروانه ایی بر اساس معیار دارای انواع مختلفی هست مانند:

از نظر کفه شناور، کفه های شناور دستگاه مال پروانه‌ای به دو حالت پره ای و دیسکی هستند که هر یک از آنها دارای کاربردهای متفاوت در بتن ریزی است. از نظر منبع تغذیه و نوع محرکه نوع موتور ماله پروانه‌ایی به سه حالت گازوئیلی دیزلی، برقی و بنزینی تقسیم می شوند. که نوع گازوئیلی کاربرد زیادی ندارد.


همچنین بخوانید:

علل اصلی ترک خوردن بتن چیست؟ 

چرا باید سطوح بتنی را پوشش داد؟

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش آرملات



ماله های پروانه ای از نظر هندلینگ دارای دو نوع هستند: نوع سرنشین‌دار و نوع دستی که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند معمولا این نوع دستی برای پروژه های سبک و کوچک استفاده می شود. و سرنشین دار برای پروژه های سنگین با حجم بالا استفاده می شود در حالت سرنشین دار اپراتور یا فرد مسئول در جایگاهی که در قسمت بالای ماله پروانه‌ایی است می‌نشیند و عملیات صاف کردن را به خوبی انجام می‌دهد از این نوع ماله کشی برای سالن های فرودگاه ها استادیوم ها نمایشگاه ها و دیگر مکان های بزرگ استفاده می کنند. ولی نوع دستی آن برای صاف کردن سطح بتن در پروژه هایی که متراژ کمتری دارند استفاده می شود.


اجرای بتن با ماله پروانه ای

 


بتن ریزی با بتن ماله پروانه ای باید به صورت مرحله‌ای و تدریجی انجام شود تا ماله کشی با سرعت خوب و منظم به وجود بیاید هنگام استفاده از مالی پروانه‌ای عملیات بتن ریزی در دو مرحله انجام می شود:

مرحله تسطیح در این مرحله سطح مورد نظر را پس از بتن ریزی و سپری شدن زمان مشخصی با ماله پروانه ای که در زیر آن سینی نصب شده، پرداخت و صاف می نمایند. عملیات مربوط به صاف کردن و هموار کردن را چند مرحله تکرار می کنند تا با صاف شدن بهتر، فرآیند پرداخت بتن به درستی انجام شود.

مرحله دیگر مرحله پرداخت است که در آن عملیات بتن ریزی به صورت حرفه ای انجام می شود این مرحله بسیار با اهمیت است به این صورت که سینی ماله پروانه ای که بر روی تیغه ها نصب شده بود را در می آورند و تیغه ها را بر روی دستگاه ماله پروانه ای نصب می کنند. تا بتوانند با فشرده سازی سطحی صاف و یک دست به وجود بیاورند.


جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد از ماله پروانه ای برای صاف کردن سطح بتن استفاده می شود که دارای کاربردهای زیاد است ولی در عین حال دارای قیمت بسیار بالای است و هر پیمانکار باید یکی از این ماله ها را داشته باشد تا بتواند سطح مورد نظر را به خوبی صاف نماید.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...