قیمت آرملات | عوامل تاثیرگذار بر قیمت چیست؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 14 اسفند 1402
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

قیمت آرملات | عوامل تاثیرگذار بر قیمت چیست؟

امروزه روش های گوناگونی جهت کف سازی وجود دارد که می توان اذعان داشت یکی از بهترین روشها اجرای سیستم کف سازی صنعتی با بتن سخت می باشد. این روش اولین بار توسط شرکت تولیدی صنعتی آرملات به بازار ایران معرفی شد.
شرکت صنعتی آرملات به عنوان کارآفرین صنعت ساختمان در سال 1367 با دست یابی به فرمولاسیون بتن سخت اولین بار در ایران اقدام به تولید محصولی جهت استفاده در کف ساختمان و صنعت نمود. این روش که با فرمولاسیون خود شرایط ویژه مقاومت فشاری و ضد سایش را داشت با ترکیب اسامی آرمه و ملات، آرملات نام گرفت. آرملات با اتکا بر دانش و تجهیزات ویژه تولید امروزه یکی از پیشرو ترین تولید کنندگان مصالح ساختمانی و صنعتی می‌باشد.
 استمرار در بازار و تعیین قیمت در صنعت ساختمان توسط شرکت صنعتی آرملات موجب شد تا سازمان برنامه و بودجه با مرجع قراردادن این شرکت و با ثبت برند آرملات در وندور لیست و فهرست بهای خود ملاکی جهت عملکرد و قیمت گذاری این محصول در پروژه های ساختمانی دولتی ایجاد نماید.
پر واضح است تنوع ساختمان ها و کاربری های آنها موجب تغییراتی در قیمت تمام شده پروژه های ساختمانی و صنعتی خواهد شد. از این رو به منظور دسترسی کارفرمایان محترم به قیمت واقعی و شفاف ساخت کف با روش بتن سخت تیم های فروش و خدمات شرکت صنعتی آرملات با یک تماس، در پروژه کارفرمایان محترم حضور یافته و با بررسی تمامی نیازهای پروژه نسبت به ارائه پیشنهاد فنی- ریالی اقدام می‌نمایند.
در ادامه به عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت یک کفسازی بتنی با مشخصات بهینه و طول عمر طولانی می پردازیم.

 

1 – بستر زیرین بتن

عمدتا سطح زیر پای ساختمان یا بر روی زمین اجرا می‌گردد و یا بر روی سقف های سازه ای ساختمان. از این رو دقت در کیفیت و رفتار سطح زیرین عاملی است جهت تضمین کیفیت بتن سخت اجرا شده در کف. اطمینان از کیفیت بستر بدین شرح است:
در بسترهای خاکی، بتن ریزی کف بر روی زمین با تراکم بیش از 95 درصد بالاترین کیفیت را تضمین می‌نماید. بدین سان که انتقال نیروهای وارده بر دال بتنی به خاک زیرین انتقال یافته و این بستر مستحکم باعث می‌شود دال کف  ثبات شکلی و مقاومتی خود را حفظ نماید. 
وزن مخصوص (چگالی) بتن در بازه 2200 الی 2600 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد از این رو در کف هایی که بر روی سقف سازه ای صورت می‌پذیرد علاوه برمحاسبات بار زنده وارد بر سقف سازه ای و کف پوش سخت بتنی بار مرده خود دال بتنی کف نیز بسیار حائز اهمیت است و می بایست در محاسبات ساختمان دیده شود. قابل توجه است این عوامل به دلیل یکسان بودن تقریبی در انواع روش های اجرایی در قیمت نهایی تاثیر گذار نخواهد بود. اما دوام کفپوش و مقاومت آن دربرابر نشست و ترک را تا حد بسیار زیادی پوشش خواهد داد.

 

2 – جدا سازی دال بتنی کف سازی از خاک و یا بستر زیرین 

همانگونه که می دانیم اشباع آب در محیط بتن تازه، اثر بسیار زیادی در فرایند کیوراسیون داشته و موجب می گردد مقاومت بتن افزایش یابد. در سیستم کف پوش سخت بتنی قبل از اجرای بتن ریزی استفاده از یک لایه بتن مگر و یا نایلون سبب میشود آب بتن از دست نرفته و محیط بتن در حالت اشباع حفظ شود. پس اجرای بتن ریزی و تسطیح بتن سخت با ماله پروانه مرطوب نگه داشتن سطح روی کف  سخت بتنی از جمله ضروریات می‌باشد. این نگهداری هزینه هایی دارد که در قیمت اجرای کف اثر چندانی نخواهد داشت زیرا این فرایند نیز در بیشتر روش ها یکسان میباشد.

 

3 – بتن ریزی با مشخصات فنی استاندارد

استفاده از یک بتن استاندارد و با کیفیت حتما قیمت بیشتری خواهد داشت ولی آیا میتوان از مصالح کم کیفیت و با حد پایین استانداردی استفاده نمود؟
خیر تمامی استانداردهای تعیین شده جهت کف پوش  های صنعتی مشابه با استانداردهای دیگر صنعت ساختمان حداقل کیفیت لازم را تامین و تایید می‌نماید از این رو دقت در رعایت استاندارد؛ کف کیفیت تضمین می‌شود لذا سعی در کاستن قیمت اجرا با کاهش کیفیت بتن اتفاقی نافرجام خواهد بود.
بتن مورد استفاده شده قبل از اجرای و تسطیح  با اسلامپ ( حد روانی) 6 و یا 7  توسط تراک میکسر به کارگاه حمل میشود در این زمان با افزودن فوق روان کننده به بتن این اسلامپ به عدد 12 الی 13 افزایش خواهد یافت جهت آگاهی از قیمت خرید فوق روان کننده با مراجعه به صفحه محصول آرموکسیلات و مشاوره با کارشناسان شرکت صنعتی آرملات می‌توان از این محصول با کیفیت بهره برد. قابل توجه است استفاده مقادیری بسیار کم از این فوق روان کننده با ثبات مقاومت فشاری و کیفیت بتن می‌توان میزان مصرف آب و سیمان را کاهش داد. این کاهش علاوه بر کاهش ترک های احتمالی در سطح بتن موجب کاهش قیمت کف  بتنی با محصولات بتن سخت خواهد شد.
در ساخت دال بتنی همواره در شبکه آرماتور بندی به منظور جلوگیری از به وجود آمدن ترک های احتمالی در اثر تغییرات دما و انقباض و یا انبساط بتن از میلگردهای حرارتی در این شبکه استفاده می‌شود. قیمت خرید میلگرد متناسب با نوع دال، هزینه های حمل، هزینه های اجرا و آرماتوربندی باعث افزایش قیمت کف سازی می‌گردد. استفاده از الیاف های جایگزین میلگرد علاوه بر کاهش زمان اجرا، در هزینه های کلی نیز صرفه جویی نموده و موجب کاهش قیمت می‌گردد.
پس از اجرای بتن کف سازی حال زمان اجرای آرملات است. مواد آرملات که بتن سخت رویه کف سازی را ایجاد می‌کند باترکیب در بتونیر استاندارد و میزان آب معین روی سطح بتن تازه اجرا و با ماله پروانه تسطیح می‌گردد. همانگونه که مشخص است اجرای بتن سخت نیازمند تجهیزات و ماشین آلات کمی مکانیزه میباشد و این تجهیزات و عوامل انسانی هزینه هایی به همراه خواهد داشت. باید یاد آور شد که امروزه در پروژه های به روز و صنعتی، اصل ابتدایی اجرا، استفاده از دستگاه های پیشرفته به منظور کاهش خطای انسانی میباشد. لذا هزینه های اعلامی در صورت انجام استاندارد با هر روش کف سازی، تاثیری در قیمت آن نخواهد داشت. 
همانگونه که میدانیم بتن تازه در اثر خشک شدن آب خود را ازدست می‌دهد و اصطلاحا حجم آن کمتر میشود این کوچکتر شدن موجب می‌شود ترک های انقباضی روی سطح بتن پدیدار می‌شود لذا به منظور پیشگیری از افزایش و تسری ترک های سطحی به سایر نقاط بتن شیارهایی در مکان هایی خاص و با عمقی تعریف شده در سطح بتن انجام میگردد. که این شیارها پس از گذر زمان دوران کیوراسیون با موادی پر کننده از خانواده ماستیک به نام آرموفلکس پر می‌شود ( برای آشنایی با آرموفلکس به صفحه محصولات مراجعه نمایید) این فرایندها و قیمت مربوط به آن نیز در محاسبات قیمت اجرای کف سازی بتن سخت اثر گذار خواهند بود.

 

کلام آخر

با بررسی های صورت گرفته هزینه کف پوش های صنعتی در ابتدای پروژه به معنای سرمایه گذاری میباشد. این قیمت پرداختی در سالهای اولیه با بسیاری از انواع روش های معماری برابر است اما با گذر زمان و افزایش سن ساختمان و تداوم کیفیت نه تنها قیمت خرید اولیه بازگشت داده میشود چه بسا باعث سود رسانی و کاهش هزینه های جاری ساختمان نیز گردد.

به این مطلب امتیاز دهید 4
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...