انواع کفپوش هایی بدون درز و کاربردهای آن
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 18 دی 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

انواع کفپوش هایی بدون درز و کاربردهای آن

کفپوش بدون درز که در کارخانجات و یا در دیگر فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد از مزایا و ویژگی های قابل توجهی برخوردار هستند.

کفپوش های بدون درز، از نوعی پلیمر که رزین آن با واکنش اپی کلروهیدرین به وجود می‌آید، ساخته شده که در انواع رنگ ها با خواص ویژه خود در صنایع مختلف از جمله موارد زیر قابل استفاده است.

 

موارد استفاده از کفپوش بدون درز

صنایع داروسازی
صنایع غذایی
کفپوش صنایع الکترونیک
کفپوش صنعت ساختمان
کفپوش در صنایع هوایی (سالن های تعمیرات هواپیماها)
کفپوش پارکینگ مجتمع های تجاری
برای ضد آب کردن کف ( بخش کارواش در پارکینگ های طبقاتی)

 

انواع کفپوش بدون درز

انواع کفپوش بدون درز که به کفپوش اپوکسی نیز مشهورند، ویژگی های متفاوتی دارند. این خواص به ترکیب خشک کننده اپوکسی ( هاردنر ) و پرکننده ای بنام فیلر و سایر افزودنی های آن بستگی دارد.

این کفپوش ها با مخلوط کردن مقداری هاردنر به همراه رنگدانه ها درست می شود که شامل تنوع رنگ زیادی است و از کیفیت بالا و استقامت زیادی برخوردار هستند. زمانی که کفپوش های بدون درز به کار برده می‌شوند پس از گذشت سال ها، باز هم نیازی به بازسازی ندارند و خیلی راحت بر روی تمامی سطوح سیمانی، سنگ، موزاییک و ... می‌توان از این کفپوش ها استفاده کرد.


کاربرد کفپوش های بدون درز

کفپوش های بدون درز در کارخانجات خودرو سازی، انبارهای صنعتی، صنایع نظامی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، کارخانجات شیر و لبنیات، کشتارگاه ها، سردخانه ها، بیمارستان ها، اتاق های تمیز و استریل قابل استفاده هستند.


کفپوش آنتی استاتیک

یکی دیگر از کاربردهای آن استفاده از آن به صورت آنتی استاتیک است زیرا با تغییر در روش اجرا و فرمولاسیون می توانید کفپوش را رسانا کنید. کفپوش‌های بدون درزی که رسانا شده‌اند را کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک می‌نامند. کفپوش های آنتی استاتیک را در مکان‌هایی مثل اتاق عمل یا اتاق سرور کف سازی می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.


کاربرد کفپوش بدون درز بر اساس ضخامت آنها

کفپوش ضد غبار (Anti Dust) به ضخامت ۱ میلیمتر، مانع ایجاد گرد و غبار از سطح بتون می‌شود.

کفپوش یکپارچه به ضخامت ۳ میلیمتر، صاف است، در برابر سایش مقاومت بالایی دارد و در مقابل خوردگی مقاوم است، دچار فرسایش نمی‌شود و مانع نفوذ روغن، چربی و آب به جسم بتون می‌شود.

همچنین این نوع کفپوش به آسانی قابل شستشو است و امکان دکوراتیو بودن کف را دارد. این کفپوش در انواع صنایع از جمله خودرو سازی، داروسازی، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی، صنایع چاپ و بسته بندی و … استفاده می شود.

روش های دیگری هم برای جلوگیری از لغزش کفپوش های به ضخامت ۳ میلیمتر مانند( روش پوست پرتقالی) وجود دارند. با داشتن خصوصیات ویژه روکش های اپوکسی یا پلی اورتان، این کف پوش ها می‌تواند از لغزش اشخاص و ماشین آلات در محیط های که خیس و چرب هستند جلوگیری کند.


کفپوش صنعتی

این کفپوش با ضخامت های بالاتر از ۴ میلیمتر اجرا می‌شود . روکش آنها مقاومت مکانیکی بالایی دارند و ضد خش بودن آنها از خصوصیات دیگر آن است.

کفپوش های ضد اسیدی مقاومت بسیار بالایی در مقابل عوامل خورنده شیمیایی دارند.

کفپوش ضد لغزش یا سیلیس پاش (Anti Slip)

این کفپوش با استفاده از رزین های اپوکسی و روش های ویژه اجرایی، با استفاده از ذرات دانه بندی شده سیلیس، برای رمپ پارکینگ ها کاربرد دارد.

مزایای نصب کفپوش های بدون درز

از مهمترین مزایای کفپوش بدون درز میتوان به موارد زیر اشاره کرد. 

بوی کم که به مرور زمان ازبین می رود.
ضد آب
قابلیت جلوگیری از آلودگی
مقاومت فشاری بالا
قابلیت کشش
قابل اجرا بر روی بتن، موزاییک یا سنگ
بسیار سبک و کم حجم
جلوگیری از ایجاد گرد و غبار
ممانعت از نفوذ مواد شیمیایی
مقاومت مناسب در مقابل اسید ها و مواد قلیایی
از دیگر مزایای کفپوش های بدون درز این است که این کفپوش ها به راحتی شسته می‌شوند و در برابر مواد شوینده مقاوم هستند.

کفپوش های اپوکسی یا بدون درز در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، آب و روغن یا مواد اسیدی مقاومت بالایی را از خود نشان داده اند.

همینطور مقاومت آنها را در برابر ساییدگی، فشار، خوردگی، بسیار خوب است و به همین دلیل است که در صنایع مختلف از این کفپوش ها استفاده می شود.


سطح کف پوش بدون درز به چه صورت است؟

سطح کفپوش لغزنده و براق است. از مزیت‌های خوب این کفپوش این است که میتوانید با روش های گوناگونی مثل روش پرتغالی کردن یا روش سیلین پاش کردن از لغزندگی سطح آن تا حد دلخواه کم کنید.

از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید این است که برای به وجود آمدن کیفیت بیشتر در جهت اجرای این کفپوش ها باید کلیه سطوح بتنی را صاف و مسطح کنید تا کفپوش بدون درز با کیفیت بهتر و زیباتری اجرا شود.


قیمت کفپوش های بدون درز

قیمت کفپوش های بدون درز بستگی به عوامل زیر دارد.

متراژ پروژه
موقعیت پروژه
مقدار مصرف مواد جهت تسطیح
زیرسازی
ضخامت کفپوش
نوع سطح مورد نظر و متناسب با کاربری آن (صاف یا پوست پرتقالی)

 

روش تغییر فرمولاسیون اپوکسی

اکثر کفپوش های بدون درز شامل درصدی از رزین اپوکسی هستند. البته افزودنی های متعددی برای تغییر عامل فرموله کننده آن وجود دارند که می توان با استفاده از آنها، فرمولاسیون را تغییر داد، از جمله:

پرکنندهای معدنی (تالک، سیلیکات، آلومین و غیره)
انعطاف دهنده ها
کاهنده ی ویسکوزیته (غلظت)
رنگ دانه ها، حجم دهندها، تسریع کننده ها، تقویت کننده های چسبندگی و غیره

 

معایب کفپوش اپوکسی بدون درز

همانطور که این کفپوش ها یا بدون درز دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی است. دارای معایبی هم هست مثلا اگر بین اجرای لایه های مختلف آنها مدت زمان زیادی طول بکشد دیگر خوب به یکدیگر نمی‌چسبد یا اگر آلودگی در کف باشد کفپوش بصورت مناسب به سطح اولیه نمی چسبد یا بعد از تمام شدن کار، سطح آن باد می کند.


همچنین بخوانید:

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

شرکت تولیدی صنعتی آرملات

 

کفپوش‌های اپوکسی در برابر تابش مستقیم خورشید و اشعه UV مقاوم نیستند و آسیب پذیرند. به همین خاطر باید این کفپوش ها در فضای داخلی استفاده شوند و برای فضای باز مناسب نمی باشند.

یکی دیگر از معایب این کفپوش ها خش پذیر بودن آنها است. به خصوص در مکان‌هایی که ممکن است اشیاء تیز با آنها برخورد کند بنابراین مراقبت از سطح کفپوش، بسیار حایز اهمیت می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...