اپوکسی معمولاً چقدر ضخیم است؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 16 آذر 1399
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

اپوکسی معمولاً چقدر ضخیم است؟

سیستم‌های کف اپوکسی بسته به نوع کاربری مورد نیاز، از نظر ضخامت، تفاوت قابل توجهی خواهند داشت. کفپوش های اپوکسی معمولا دارای ضخامت 1000 تا 5000 میکرون (لایه خشک) است. کفپوش اپوکسی از یک لایه پرایمر اولیه، لایه میانی، لایه نهایی اپوکسی تشکیل شده‌اند.
برای پوشش های دیوار های بتنی، ضخامت پوشش اپوکسی 250 تا 450 میکرون خواهد بود.

 

موارد استفاده کفپوش اپوکسی

از این کفپوش‌ها برای سطوحی با ترافیک سبک تا متوسط و نیمه سنگین استفاده می‌شود. کفپوش اپوکسی Self Leveling ضخامت بیشتری نسبت به لایه‌های نازک دیگر کفپوش‌ها دارند. ضخامت کفپوش اپوکسی معمولاً 3 تا4 میلی متر است و بیشترین موادی که برای اینگونه کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، رزین های اپوکسی بدون حلال بر پایه پلی آمین می باشد.
این محصولات، در پایان کار کاملا کفپوشی سخت را ایجاد می‌کنند که در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند. برخی از صنایعی که از این کفپوش اپوکسی استفاده می‌کنند عبارتند از: انبارهای ذخیره‌ سازی، صنایع مواد غذایی، صنایع داروسازی، صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع الکترونیک، انبارهای صنعتی، پارکینگ ها، انبارهای صنعتی، مخازن ذخیره آب و بسیاری از صنایع دیگر است.
پوشش‌های کف سازی Self Leveling معمولا پس از انجام زیرسازی های لازم، بر روی زمین ریخته می‌شوند و با لیسه های شانه ایی و یا غلطک آن را صاف و شکل می‌دهند. سیستم‌های کفپوش ضد لغزش دارای ضخامت‌های مختلف هستند که معمولا از 1 میلی‌متر شروع می‌شوند و می‌توانند به ضخامت 4 میلی‌متر برسند. این کفپوش ها با زبری ملایم (پوست پرتقالی) و یا بصورت سیلیس پاش( با دانه بندی های مشخص) قابل اجرا می باشند.
ضخامت یک پوشش اپوکسی به میزان زیادی به نوع بهره برداری و نوع تردد بستگی دارد. اگر سیستم کفپوش اپوکسی را در پارکینگ مسکونی استفاده می‌ کنید، یا در مناطق تجارتی که ترافیک رفت و آمد سنگینی ندارید، به کفپوش اپوکسی بسیار ضخیم نیاز نخواهید داشت.
اگر کفپوش اپوکسی شما برای استفاده در یک محیط کار سخت در نظر گرفته شده باشد و در معرض ترافیک شدید و یا ریزش مواد شیمیایی باشد‌، به پوششی ضخیم‌تر و با مقاومت بیشتری نیاز خواهید داشت. ضخامت کف اپوکسی می‌تواند از 1000 میکرون ( یک میلیمتر) تا 5000 میکرون (5 میلی‌متر) باشد.
5 میلی‌متر ضخیم‌ترین کفپوشی است که می‌توانید انتخاب کنید، اما مواردی خیلی خاص ممکن است پیش آید که کفپوش با ضخامت 8 میلی‌متر اجرا گردد.
در برخی از صنایع که عدم تولید گرد و غبار مهم می باشد و تردد سنگینی ندارد، یک کفپوش اپوکسی نازک کافی است. بنابراین اگر کف محل مورد نظر خود را پوشش دهی می‌کنید، یک کفپوش اپوکسی نازک با ضخامت 1 تا 2 میلی متر انتخاب خوبی است.
اگر برای محیطی با ترافیک نیمه سنگین کف سازی می‌کنید و می‌خواهید برای راهروها، محل‌های ذخیره سازی یا اتاق شستشو مناسب باشد، کفپوش اپوکسی 2 تا 3 میلی متر که مقاومت مناسبی دارد،احتیاج است.
یک روش خوب برای ایجاد ضخامت در یک سیستم کفپوش این است که پس از آماده سازی سطح و اعمال پرایمر اپوکسی، در مراحل میانی با استفاده از سیلیس دانه بندی شده، لایه ایی ضخیم و مناسب ایجاد کنید و سپس روی آن را با یک لایه رویه اپوکسی با ضخامت مناسب بعنوان لایه نهایی تکمیل کنید.
اگر یک کفپوش اپوکسی را در محلی با ترافیک سنگین استفاده می کنید، به یک کفپوش اپوکسی ضخیم‌تر نیاز خواهید داشت. ضخامتی در حدود 3 تا 4 میلیمتر.
کفپوش‌های اپوکسی مناسب برای اکثر صنایع، کفپوش‌هایی با ضخامت 3 تا 4 میلی متر هستند که معمولا از یک سیستم پوشش 3 لایه ایی تشکیل شده‌اند که شامل یک لایه پرایمر، یک لایه میانی با مقاومت مکانیکی بالا که با دانه های سیلیس تقویت شده و لایه پوشش نهایی می باشد. در برخی از موارد که افزایش مقاومت کششی مورد نظر باشد، از یک لایه توری الیاف شیشه استفاده می گردد. اجرای این لایه توری در مرحله میانی اپوکسی انجام می شود.

 

هنگام انتخاب ضخامت اپوکسی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

مهم ترین عامل برای انتخاب کفپوش اپوکسی، تامین الزامات بهداشتی (الزاماتGMP ) برای داروسازی ها و صنایع غذایی، نوع تردد بر روی سطح (تردد لیفتراک، ماشین الات و...) و عوارض محیطی مانند ریزش مواد شیمیایی می باشد.

ترافیک

میزان ترافیک یکی از مهمترین عواملی است که باید هنگام انتخاب ضخامت مورد توجه قرار گیرد. برای محافظت از بتن زیرین، در صورت وجود ترافیک سنگین ناشی از تردد زیاد ماشین آلات سنگین، به کفپوش اپوکسی ضخیم‌تری احتیاج است.
اگر پارکینگ خود را پوشش می‌دهید، جایی که تردد زیاد سنگینی انجام نمی‌گیرد، کفپوش اپوکسی با ضخامت کمتر، میتواند نیاز شما را تامین نماید.

وضعیت بتن
میزان زبری کف بتن نیز در ضخامت اپوکسی شما نقش دارد. همچنین میزان آسیب دیدگی های بتن، باعث افزایش میزان مصرف مواد اپوکسی خواهد شد. اگر در بتن شما از قبل ترک‌های بزرگی ایجاد شده، یا آسیب زیادی دیده باشد، پس باید ابتدا نسبت به رفع مشکلات و بررسی علت های ترک خوردگی و آسیب دیدگی، اقدام نمود سپس با انتخاب یک پوشش مناسب نسبت به محافظت از سطح بتن و برآورده کردن نیازهای ضروری هر پروژه اقدام نمود. تا اطمینان حاصل کنید که آسیب بیشتری نخواهند دید و باعث ماندگاری و دوام کفپوش شود. کف های بتنی جدید در صورت عدم برخورد با ترافیک سنگین یا قرار نگرفتن در معرض مواد شیمیایی، می توانند با استفاده از کفپوش های رزینی با حداقل ضخامت، محافظت شوند. مانند کفپوش هایی که برای پارکینگ ها در نظر گرفته می شود.

به این مطلب امتیاز دهید 4
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...