رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 21 فروردین 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد

رنگ پلاستیک بر پایه آب است و جزو نخستین انواع رنگ بوده به طوری که آغاز استفاده از آن ها به دوران خیلی دور در تاریخ باز می گردد. در حقیقت می شود این گونه بیان کرد که از زمان غارنشین ها تا مصری ها، از رنگ های بر پایه آب برای مصارفی همچون نقاشی دیوارها و ... استفاده می شد.

در طی گذشت زمان این گونه رنگ ها بهبود یافتند به گونه ای که امروزه افراد شاهد انواع متنوع رنگ پلاستیک با ویژگی ها و خصوصیات مختلفی هستند.

همواره رنگ پلاستیک بیشترین مصرف را در نمای داخلی ساختمان همچون سقف و دیوارها داشته و دارند. رنگ پلاستیک بر پایه پلی وینیل استات جهت استفاده در مصارف ساختمانی برای نخستین بار در سال 1338 در کشور ایران تولید و به بازار عرضه گردید.

گفتنی است که امروزه رنگ پلاستیک شامل ذرات پلاستیکی میکروسکوپیِ چسب و رنگدانه می باشند که قادرند در آب حل شوند. این رنگ ها محلول در آب می باشند اما با این وجود در حین خشک شدن، تقریبا خاصیت ضد آب پیدا می کنند.

چسب به کار رفته در رنگ پلاستیک ممکن است از انواع متفاوت مواد همچون وینیل باشد. این رنگ ها در دو دسته رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک به بازار ارائه می شوند. رنگ تمام پلاستیک نسبت به نمونه نیمه پلاستیکی دارای مقاومت بیشتری در برابر آب است.

از طرف دیگر رنگ نیم پلاستیک نسبت به نوع تمام پلاستیک دارای مقاومت کم تری در مقابل آب و رطوبت بوده اما کاربرد بیشتری دارند.

چنان چه قصد داشته باشیم به صورت اختصاصی به تفاوت این دو نوع رنگ بپردازیم باید بگوییم که رنگ تمام پلاستیک در اغلب برندها، دارای کیفیت و ماندگاری بالاتری نسبت به رنگ نیمه پلاستیک است و یک نمونه رنگ پلاستیک با قابلیت شستشو مطمئن به حساب می آید.

 

مزیت های رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک یک نوع رنگ با ایمنی بالا به حساب می آید چرا که به هیچ وجه برای سلامتی انسان و محیط­ زیست خطری ندارند. درست است که این رنگ ماندگاری رنگ­ روغنی را ندارد، اما بازه زمانی مورد نیاز جهت خشک شدن آن بسیار کوتاه ­تر از رنگ­ روغنی می باشد.

پس در شرایطی که نقاشی یک فضا نیازمند سرعت عمل بالایی باشد، توصیه می شود از رنگ پلاستیک استفاده شود. با در نظر گرفتن این ویژگی می­ توان چندین لایه رنگ را در طی یک روز بر روی دیوار پیاده سازی کرد.

لازم به ذکر است که کلیه این رنگ­ ها بوی کمی دارا هستند و تمیز کردن آن ­ها کاری بسیار ساده می باشد. جهت تمیز نمودن این رنگ­ ها می ­توان به سادگی از مقدار کمی آب و صابون استفاده نمایید در حالی که تمیز کردن رنگ روغنی نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری است.

به همین جهت به کارگیری این نوع رنگ برای دیوارهای داخلی مناسب ­تر است.

نکته مثبت دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که این رنگ پلاستیک در مقایسه با رنگ های روغنی هزینه کمتری دارند. درست است که ماندگاری کم رنگ پلاستیک یک عیب به حساب می آید، اما با توجه به دوستدار طبیعت بودن و مضرات کمتری که نسبت به سایر رنگ ها دارند، مورد تایید بسیاری از افراد قرار گرفته اند.

مزایای رنگ پلاستیک

عدم نیاز به آماده ­سازی سطوح قبل از نقاشی
عدم رشد کپک در سطوح نقاشی شده
عدم انتشار مواد سمی
قابلیت تمیز شوندگی آسان با آب
خشک شدن سریع
انعطاف پذیر و مقاوم در برابر ترک خوردگی
قابلیت استفاده در تمام سطوح
ماندگاری و پایداری با گذشت زمان
مقاوم در برابر نور آفتاب

 

 

پیشنهاد سردبیر

رنگ اپوکسی

اجرای رنگ اپوکسی

کاربردهای رنگ پلاستیک

کیفیت رنگ پلاستیک در طول چند سال اخیر بسیار بهبود یافته است به طوری که یک پوشش بسیار بادوام بر روی سطوح داخلی و خارجی می باشد. رنگ پلاستیک در بخش های متفاوت ساختمان اعم از استخرهای شنا، انباری، بام، نرده ها و همچنین کف ساختمان قابل استفاده می باشند.

از آن جا که این نوع رنگ در دسته رنگ بهداشتی قرار دارد، می شود در مناطقی که برای عموم آزاد است استفاده شوند.

از آن جا که این رنگ ها بوی کم دارا هستند و در حالت ایده آل دربرگیرنده فناوری هایی می باشند که به صورت فعال با باکتری ها، میکروب ها و ... مبارزه می کنند، برای مراکزی همچون مراکز تفریحی، بخش های بیمارستانی و خانگی بسیار مناسب اند.

 

کاربردهای رنگ پلاستیک

استفاده از رنگ پلاستیک برای اجرای بر روی انواع کفپوش ها ( کفپوش اپوکسی و...)
به کار بردن رنگ پلاستیک روی دیوارها
اجرای نمودن رنگ پلاستیک بر روی سقف ها
پیاده سازی رنگ پلاستیک بر روی کلیه فلزات
استفاده از رنگ پلاستیک بر روی چوب
اجرا نمودن رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...