چرا به کفپوش آنتی استاتیک نیاز داریم؟
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 7 فروردین 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

چرا به کفپوش آنتی استاتیک نیاز داریم؟

کفپوش آنتی استاتیک از جمله کفپوش های پرکاربردی است که در این مطلب قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم و مکان هایی که به این نوع کفپوش نیاز دارند را به شما معرفی کنیم.

قابل ذکر است که اجبار فقدان الکتریسیته ساکن در کف برای محیط هایی همچون اتاق عمل بیمارستان ها و یا محل تولید کارخانه هایی که به تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و گران مجهز هستند، وجود دارد.

همچنین در بعضی موارد، به کارگیری سطح آنتی استاتیک ضروری می باشد برای مثال، کفپوش انبار مواد قابل اشتعال و همچنین انبار مواد منفجره جهت ایمن بودن در برابر اتفاقات غیر مترقبه همچون آتش سوزی بایستی از موادی ساخته شده باشد که مقاومت زمینی را فراهم سازد.

رفت و آمد روزانه اشخاص بر روی سطح کفپوش کارخانجات تولیدی و سالن های اداری یکی از منابع رایج شناخته شده ایجاد برق بر اثر اصطکاک می باشد (تماس و اصطکاک دو سطح ناهمسان با هم، بار الکتریکی ساکن ایجاد می نماید).

فعالیت هایی از قبیل راه رفتن بر روی کفپوش و یا تماس لایه های لباس با یکدیگر در حین حرکت می تواند الکتریسیته را تولید کند.

گفتنی است که بار الکتریکی بوجود آمده به شرطی که از محیط خارج نشود، قادر است موجب ایجاد جرقه شود. این جرقه یا تخلیه ی الکتریکی قادر است در بعضی از کاربری هایی همچون اتاق سرور، اتاق عمل و انبار مواد منفجره خطرآفرین باشد.

با استفاده از کفپوش های کانداکتیو و کفپوش های صنعتی آنتی استاتیک از تجمع بار الکتریکی بر سطح جلوگیری کرده و مانع از بروز جرقه می شود.

کفپوش های کانداکتیو و آنتی استاتیک، نمونه ای از کفپوش ها با مقاومت الکتریکی در محدوده ی رسانا تا نیمه رسانا می باشند که با هدایت نمودن بار الکتریکی ساکن به سمت چاه ارت از تجمع آن بر سطح کفپوش و همچنین بدن افراد جلوگیری می شوند.

 

 

پیشنهاد سردبیر

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش آرملات

 

چه مکان هایی نیاز به کفپوش آنتی استاتیک دارند

 

در حال حاضر اکثرا سازندگان، به توسعه پوشش های آنتی استاتیک ساکن مشغول هستند. طیف وسیعی از کاربردهای کفپوش آنتی استاتیک عبارت اند از:

اجرای کفپوش در اتاق سرور
استفاده از کفپوش در اتاق عمل
به کارگیری از کفپوش برای اتاق کنترل تجهیزات الکترونیکی
استفاده به عنوان کفپوش انبار مواد منفجره
کفپوش سالن رنگ

 

انواع کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش های آنتی استاتیک طبق میزان مقاومت الکتریکی خود به چندین دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب هر کدام را به اختصار شرح داده ایم:

کفپوش الکترواستاتیک رسانا (Electrostatic Conductive Floor) :
کفپوش الکترواستاتیک رسانا در حقیقت کفپوشی هایی هستند که مقاومت الکتریکی تقریبا پایینی دارا هستند و با متصل شدن آن به زمین یا جسمی رسانا با پتانسیل پایین تر، سریعا بار خود را تخلیه می نماید و به گونه ای می شود گفت که رسانای جریان الکتریکی است. گفتنی است که مقاومت الکتریکی این نوع کفپوش پایین تر از 106 اهم است.

کفپوش اتلافی (Dissipative Floor) :
کفپوش اتلافی به کفپوشی گفته می شود که اگر به چاه ارت یا پتانسیل های کمتر اتصال یابد، اتلاف بار الکتریکی در آن انجام می گیرد، در حقیقت پخش کننده بار الکتریکی می باشد. مقاومت کفپوش چیزی بین 109 تا 106 اهم است ( 109-106 اهم ).

کفپوش استاتیک (Astatic Floor) :
کفپوش استاتیک در واقع به کفپوشی گفته می شود که بار ایجاد شده با کمک تماس و جدایش دوباره دو یا چندین سطح را به حداقل می رساند. لازم به ذکر است که این نوع کفپوش الزاما کفپوش الکترواستاتیک رسانا یا کفپوش اتلافی نمی باشد.

کفپوش های استاتیک برای کاربردهای خانگی و عمومی به کار گرفته می شوند و با ولتاژ شخص پیاده رو بر روی کفپوش توصیف می گردد که این ولتاژ بایستی که کمتر از 2 کیلو ولت در اندازه گیری های صورت گرفته شده به روش اشاره شده در استاندارد باشد.

 

گفتنی است که کفپوش های آنتی استاتیک طبق جنس مواد مصرفی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

کفپوش رزینی آنتی استاتیک، از جمله کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک و کفپوش پلی یورتان آنتی استاتیک
کفپوش پی وی سی در دو نوع رولی و تایل
لینولئوم تجاری آنتی استاتیک
لینولئوم تجاری را می توان یک نوع پوشش آنتی استاتیک به حساب آورد. این نوع روکش از جنس PVC است و خواصی کاملا مشخص را دارا می باشد به گونه ای که از آن برای ساخت کف رسانا استفاده می کنند. چنین کاشی از عناصر رسانا و لایه های محافظ فوقانی و پایینی نیز برخوردار است. این چیدمان مناسب ترین و بهترین عملکرد الکتریکی را برای کل ضخامت مواد پوشش می دهد که بارها را جذب کرده و پس از آن توزیع شان را در سطح کف آسان می کند.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...