انواع کفپوش صنعتی (کفپوش اپوکسی/کفپوش پلی اورتان)
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 28 فروردین 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

انواع کفپوش صنعتی (کفپوش اپوکسی/کفپوش پلی اورتان)

این نوع کفپوش ها از جمله مقاوم ترین نمونه های کفپوش ها به حساب می آیند و اغلب در مکان هایی که در معرض مواد شیمیایی و اسیدی قرار دارند، استفاده می شوند. این نوع کفپوش بایستی دارای مقاومت لازم در مقابل رطوبت، خوردگی، ساییدگی و … باشند.

انواع کفپوش صنعتی دارای سطحی صاف و بدون هیچ گونه خلل و فرج است، بدین جهت آب و مواد اسیدی یا قلیایی قادر نیستند به درون آن ها نفوذ پیدا کنند و به آن ها آسیبی برسانند.

از آنجا که کاربرد کفپوش اپوکسی یا پلی اورتان در صنایع مختلف می باشد، بصورت کلی، به این نوع پوشش ها، کلمه کفپوش صنعتی اطلاق می گردد. کفپوش صنعتی از مواد مختلف تشکیل می شوند و با توجه به ضخامت و تکنیک های اجرایی، هر کدام، برای محیط و فضایی خاص مناسب می باشند. در ادامه این مطلب به معرفی ویژگی های این کفپوش می پردازیم.

 

ویژگی های کفپوش صنعتی (اپوکسی/ پلی اورتان/ کفپوش رزینی)

مقاومت مکانیکی مناسب.
مقاومت خوب در مقابل مواد شیمیایی.
دارای طول عمر بالاتری نسبت به سایرکفپوش ها هستند.
در مقابل رطوبت و مایعات نفوذ ناپذیرند.
چسبندگی زیادی به سطح زیرین دارند. ( چسبندگی مناسب به سطوح بتنی)
گرد و غبار از خود متصاعد نمی نمایند.
در مقابل ترک خوردگی مقاوم هستند.
این کفپوش ها به دلیل تنوع فام (رال رنگ) ظاهر زیبایی دارند و سبب زیباتر شدن فضا می شود.
در ادامه مطلب شما را با انواع کفپوش صنعتی آشنا خواهیم کرد و توضیح مختصری درباره کاربردهای آنان ارائه خواهیم داد:

 

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی به این دلیل مقاومت مکانیکی و شیمیایی مناسبی که دارند، گزینه خوبی برای سطوحی است که به طور مدام در معرض مواد شیمیایی قرار دارند. چنان چه بر این کفپوش، انواع آلاینده و مواد خورنده بریزد آسیبی نمی بیند و دلیل آن هم این است که سطح این کفپوش بسیار صاف است و امکان نفوذ مواد در آن وجود ندارد.

کفپوش صنعتی در برابر اسید و قلیا مقاوم است و با توجه به دمای محیط و نوع اسید برای مکان های مورد نظر تولید می گردند. لازم به ذکر است که مقاومت حرارتی این نوع کفپوش ها در حدود 70 تا 80 درجه سانتیگراد می باشد و در فضاهایی که دمای بالایی دارند، قابل استفاده نمی باشند.

نکته بسیار بسیار مهم: نوع مواد شیمیایی، غلظت مواد، دمای موادی که بر روی کفپوش اپوکسی ریخته شوند، در مقاومت و پایداری کفپوش اپوکسی تاثیرگذار خواهند بود. بنابراین توصیه و تاکید می گردد که به محض ریخته شدن مواد بر روی کفپوش اپوکسی، نسبت به پاک سازی و شستشوی سطح اقدام شود.

 

کفپوش صنعتی پلی اورتان

بطور کلی، خصوصیات و ویژگی های کفپوش صنعتی پلی اورتان مانند کفپوش اپوکسی می باشد و تفاوت های زیادی ندارند. اما ویژگی هایی که در کفپوش های پلی اورتان وجود دارد عبارتند از:

مقاومت مناسب در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید.
خاصیت الاستیسیته بیشتر از اپوکسی.( این خصوصیت توسط تست های آزمایشگاهی قابل تشخیص می باشد)
با توجه به این ویژگی می نوان از رزین پلی اورتان در تولید ماستیک های درزگیر استفاده نمود. همچنین از نوع منعطف این رزین در تولید کفپوش های ورزشی استفاده می گردد.

 

کفپوش صنعتی پلی وینیل کلراید یا PVC

از این نوع کفپوش ها به طور معمول در سالن های ورزشی به کار گرفته می شود. کفپوش PVC از خاصیت ارتجاعی خوبی برخوردار است و بسیار منعطف است. این نوع از انواع کفپوش صنعتی در مقابل سایش، جذب آلودگی، نفوذ آب و رطوبت، و … مقاومت زیادی را دارد و عمر آن بسیار طولانی است.

 

کفپوش صنعتی آنتی الکترواستاتیک

کفپوش صنعتی آنتی الکترواستاتیک یک نوع کفپوش می باشد که دارای قابلیت انتقال الکتریسیته ساکن می باشد. در حقیقت الکتریسیته ساکن با کمک این کفپوش به چاه ارت هدایت شده و در نتیجه از ایجاد جرقه جلوگیری می کند.

مورد مصرف این نوع کفپوش در اتاق عمل بیمارستان ها، صنایع نظامی، اتاق های کنترل تجهیزات الکترونیک و سایر سالن هایی که وجود الکتریسیته ساکن و در نتیجه بوجود آمدن جرقه خطرآفرین است، بسیار ضروری و الزامی می باشد.

 

کفپوش صنعتی ضد گرد و غبار

انواع کفپوش صنعتی مقاومت بالایی در مقابل ساییده شدن دارند. در نتیجه تولید گرد و غبار نخواهند داشت. به این ترتیب کفپوش های اپوکسی، پلی اورتان ، PVC و ... با نام کفپوش آنتی داست نیز شناخته می شوند. در برخی از سالن هایی که تردد سنگینی وجود ندارد، می توان کفپوش اپوکسی یا پلی اورتان را با ضخامت کمتری اجرا نمود.

بدین ترتیب بر روی سطح اصلی پوششی ایجاد می گردد که صرفا مانع بوجود آمدن گرد و غبار خواهد بود.

 

کفپوش صنعتی قابل انعطاف

در واقع کفپوش های قابل انعطاف، کفپوش های PVC خواهند بود که بیشتر بصورت رول قابل اجرا و نصب می باشند. نوع دیگری از کفپوش های منعطف، کفپوش های ورزشی می باشند. که با توجه به شرایط استفاده و بهره برداری، ضخامت این کفپوش تغییر خواهد کرد.

کفپوش صنعتی رزینی ضد لغزش Antislip

این توع کفپوش غالبا بر روی سطوح رمپ پارکینگ ها اجرا می گردد. از آنجا که رمپ پارکینگ ها شیبدار هستند امکان اجرای کفپوش بصورت خودتراز (Self Level) وجود ندارد. بدین ترتیب روش اجرای کفپوش متفاوت می باشد و سطح نهایی با استفاده از ذرات سیلیس بصورت زبر بدست خواهد آمد.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...