کفپوش صنعتی اپوکسی  Epoxy industrial flooring
  • دسته بندی : کفپوش
  • درتاریخ : 30 بهمن 1401
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کفپوش صنعتی اپوکسی Epoxy industrial flooring

کفپوش صنعتی اپوکسی در حقیقت کفپوشی است که از رزین های اپوکسی تشکیل شده است. بخش عظیمی از کاربرد این کفپوش ها، در حوزه های تجاری و صنعتی مشاهده می شود.
این نوع کفپوش‌ها اغلب بر روی کف های بتنی قابل اجرا هستند و از دوام بسیار بالایی برخوردارند. یکی از ویژگی های کفپوش های صنعتی، قابیلت تحمل وزن زیاد و فشار می باشد. فشارهایی که از جمله آن ها می توان به گرما، برخورد با مواد شیمیایی و... اشاره کرد.

 

کاربرد کفپوش اپوکسی

از آنجا که این کفپوش ها توانایی تحمل بارهای سنگین را دارند، و با دوام نیز هستند، علاوه بر کاربرد در کارگاه ها و ساختمان های تجاری و صنعتی، برای استفاده در بیمارستان ها، آرایشگاه ها، فرودگاه ها، سالن های ورزشی، استخرها، سرویس های بهداشتی، حمام و انبارها نیز مناسب می باشند.

 

معایب کفپوش صنعتی اپوکسی

به دلیل اینکه کفپوش اپوکسی جنس سختی دارند، هنگام راه رفتن بر روی آن امکان دارد سر و صداهایی ایجاد شود. به همین خاطر معمولا در منازل و فضاهای اداری، از کفپوش پلی اورتان انعطاف پذیر استفاده می شود تا مشکل صدا در کفپوش ها حل گردد.
یکی دیگر از معایب کفپوش های اپوکسی صنعتی این است که در صورت وجود ترک در زیر لایه، کفپوش موج دار به نظر می رسد.و همچنین معایب دیگر آن:

  • - بخارات سمی قوی

به محض اینکه شروع به نصب کفپوش اپوکسی صنعتی کنید، بوی شدیدی را احساس خواهید کرد. گاهی اوقات، ممکن است متوجه بوی آمونیاک شوید. این دودها سمی هستند و ممکن است عوارض جانبی را برای هر کس که در نزدیکی آن است ایجاد کند. برخی از علائم و نشانه‌های رایجی که در نتیجه استنشاق بخارات پدیدار می گردند، شامل التهاب بینی، چشم وگلو، و تحریک ریه است. افرادی که مبتلا به آسم هستند ممکن است در تنفس دچار مشکل شوند.

  • - ترک و تراشه در مناطق دارای تأثیر زیاد

اگر قصد دارید که کفپوش اپوکسی را در گاراژ و یا در محل های مشابه نصب کنید، ناچار به تعویض های مکرر هستید، چرا که این کفپوش ها برای مکان هایی که دارای ترافیک بالایی هستند چندان مناسب نمی باشند و تراشه های آن خیلی زود ترک می خورند. در نتیجه نیاز به نیروی کار برای ترمیم آسیب ها به وجود می آید که همه ی این ها به معنی پرداخت هزینه ی اضافی است.

  • - بسیار مرطوب و خیس

یکی از اصلی ترین معایب و مشکلات کفپوش های اپوکسی صنعتی، لغزنده بودن آن به خصوص در حالت خیسی است. البته لازم به ذکر است که این تقریبا مشکل همه ی کفپوش های رزینی می باشد، چرا که این کفپوش ها همواره سطح بسیار صافی را ایجاد می کنند، که در صورت ریختن آب یا روغن بر روی آن به شدت لیز می شوند و خطر آفرین هستند.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی صنعتی در برابر رنج گسترده ای از مواد شیمیایی مانند حلال‌ها و اسیدها مقاوم می باشند. این نوع کفپوش ‌ها تزئینی هستند و در طرح‌ها و رنگ های گوناگون، در بازار یافت می شوند.
از دیگر مزایای این کفپوش ها، سرعت نصب و آسانی نگهداری آن است. همچنین به خاطر اینکه کف ها بدون درز و مایع هستند، تمیزکاری آن نیز بسیار راحت انجام می شود. کفپوش های اپوکسی با گرمایش از کف می توانند ترکیب بی نقصی از زیبایی و کاربری بالا را به شما ارائه دهند.

همان طور که پیش تر گفته شد، کفپوش های اپوکسی در برابر فشار بسیار مقاوم هستند و مقاومت فشاری بتن را تا حدود ۷ برابر بهبود می بخشد. این کفپوش ها طول عمر زیاد و بهترین چسبندگی را بتن دارند.

 

مراحل اجرای کفپوش صنعتی

کفپوش های اپوکسی صنعتی با شفافیتی که دارند، جذابیت و کارایی بیشتری به فضای کار شما اضافه می کنند. در زیر مراحل نصب و استفاده از یک پوشش اپوکسی بر روی کف صنعتی را برایتان شرح می دهیم:

مرحله 1: ناحیه Diamond Grind برای از بین بردن آلودگی‌ها و آماده سازی بتن برای پوشش‌ها.
مرحله 2: کاملاً جاروبرقی بکشید تا آلودگی و گرد و غبار منطقه پاک شود.
مرحله 3: 100٪ مواد اولیه جامد اپوکسی جامد (رنگی) را روی ناحیه قرار دهید و آن را با استفاده از وسیله ایی مناسب پخش کنید.
مرحله 4: اجازه دهید اپوکسی روکش شود.
مرحله 5: 100٪ پوشش ساختمانی اپوکسی جامد (رنگی) روی محل قرار دهید و اپوکسی را با استفاده از غلتک رنگی دسته بلند صاف کنید.
مرحله 6: به لایه ساخت اپوکسی اجازه دهید تا روکش و سفت شود.
مرحله 7: محل را بشویید و مواد اضافی را از کف صنعتی خود خارج کنید.
مرحله 8: یورتان با براقیت آلیفاتیک (رنگی) را روی محل قرار دهید.
مرحله 9: صبر کنید تا کف اپوکسی صنعتی کاملاً خشک شود و عملیات خود را شروع کنید.

 

انواع کفپوش صنعتی اپوکسی

اصطلاح کفپوش اپوکسی عموما برای توصیف انواع سیستم‌های کفپوش بتنی به کار می رود، که از انواع رزین تشکیل شده‌اند. هر کف بتنی متفاوت است و حتی در تاسیس یک واحد، ممکن است لازم باشد که با توجه به نیازهای مختلف، انواع متفاوتی از کفپوش ها نصب گردد. حتی خود دال‌های بتنی نیز امکان دارد از اتاقی به اتاق دیگر نیازهای متفاوتی وجود داشته باشند.

 

کفپوش صنعتی اپوکسی آنتی استاتیک

سیستم کفپوش ESD، پوشش‌های ضد استاتیک با عنوان کنترل ایمن بار الکتریکی ساکن است که از طریق حرکت افراد بر سطح کف پلیمر جمع می‌شود. کفپوش ESD به کاهش یا از بین بردن پتانسیل تخلیه الکترواستاتیک تصادفی، که می تواند به قطعات حساس الکترونیکی در حین ساخت آسیب برساند، کمک می کند.
Protective Industrial Polymers طیف کاملی از پوشش‌های ضد استاتیک ESD را ایجاد کرده است که برای مطابقت و فراتر رفتن از استانداردهای عملکرد فعلی طراحی شده است. این سیستم‌های مبتنی بر ذرات عملکرد پایدارتری نسبت به پوشش‌های سنتی ESD، فرش و کاشی دارند. از آنجا که component ESD جز integ لاینفک شیمی این پلیمرها است، بطور مداوم و بدون لکه‌های گرم عمل خواهد کرد. این به معنای عملکرد ESD سازگارتر در کل ضخامت پوشش نسبت به سطح کار است.

 

کفپوش صنعتی اپوکسی دکواتیو

کفپوش‌های اپوکسی تزئینی, ترکیبی بی‌نظیر از زیبایی و دوام را برایتان به ارمغان می آورد. برای دستیابی به سیستم کف سفارشی، از سنگدانه‌های کوارتز چند رنگ، پخش پوسته‌های وینیل و میکا، و رنگدانه‌های اپوکسی فلزی استفاده کنید. پلیمرهای محافظ صنعتی برای نصب کفپوش‌های اپوکسی تزئینی متناسب با نیازهای شما را در کفپوش های صنعتی اپوکسی دکواتیو می توان یافت.

 

کفپوش ضد اسید

رنگ کفپوش های اپوکسی ضد اسید یک رنگ اپوکسی غیر حلال دو جزئی می باشد که عمدتا از رزین اپوکسی اصلاح شده و رزین آمین اصلاح شده غیر حلال تشکیل می شود. این محصولی است که در آن مقاومت اسید در مقایسه با اپوکسی غیر حلال مبتنی بر اپوکسی های دیگر بهبود یافته است. این یک ماده کفپوش اپوکسی مخصوص با مقاومت شیمیایی عالی خصوصاً در برابر اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید نیتریک، اسید استیک، اسید فسفریک و قلیا است. نکته ی دیگر اینکه کفپوش‌های بتنی تجاری و یا صنعتی، ذاتاً منفذدار هستند.
بدون پوشش محافظتی مناسب، اسیدها، مواد قلیایی, حلال ها و سایر ترکیبات می‌توانند توسط دال بتن جذب شده و آن ها را از درون خراب کنند، حتی ممکن است مستقیماً از داخل آن ها عبور کرده و خاک موجود در زیر را آلوده کنند. خط کامل کف و پوشش‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، هم از کف بتنی شما و هم از محیط اطراف محافظت می‌کند و به شما کمک می کنند از که از آسیب ترکیبات خورنده جلوگیری شود. از موارد استفاده از این سیستم‌های کفپوش، می توان از آشپزخانه‌ها و آزمایشگاه‌های تجاری، تاسیسات تولید مواد غذایی، کارخانه‌های تولید و سایر محیط‌ها نام برد.

 

کفپوش گرانیت

کفپوش گرانیت یکی از باکیفیت ترین سیستم‌های پوشش اپوکسی محسوب می شود که در صنعت کاربرد فراوان دارد. اگر به کفپوشی نیاز دارید که بدون درز و بهداشتی باشد، و تمیز کردن آن نیز آسان باشد، و یا اگر به کفپوشی بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، گرما، ضربه و سایش احتیاج دارید، کف‌های گرانیت اپوکسی بهترین گزینه برای انتخاب است.
تمامی سیستم کفپوش اپوکسی تجاری یا صنعتی بر اساس نیازهای فضای شما نصب می شوند و می‌توانند مطابق با مشخصات شغلی شما اعمال شوند. برخی از محبوب‌ترین سیستم های کفپوش، شامل اپوکسی رنگ جامد یا بدون سنگدانه مقاوم در برابر لغزش، پوشش‌های فلزی، اپوکسی نوولاک، سیستم‌های پخش جزئی یا 100٪ (سیستم گرانیت)، سیستم‌های کوارتز پخش دوبل و سیستم‌های سیمان اورتان هستند. همچنین انواع سیستم‌های پوشش اپوکسی، پلی آلی، پارورا و اوره نیز موجود می باشند.

 

کفپوش اپوکسی آنتی داست

کارخانجات صنعتی, کارگاه‌های تولیدی و صنعت هواپیما می‌توانند از ویژگی‌های این پوشش کف رزین اپوکسی بهره‌مند شوند. این رزین با هدف آب‌بندی طراحی شده است و دارای خواص ضد گرد و غبار می باشد و موجب می شود سطح نگهداری کمی داشته باشد.
1- ویژگی های منحصر به فرد پوشش غیر گرد و غبار
2- فناوری منحصر به فرد و ابتکاری Dust Guard
3- پوشش سطحی ضد گرد و غبار
4- ضد بازتاب
5- شفاف
6- حفاظت در برابر خوردگی
7- عایق حرارتی
8- مقاومت در برابر خراش
9- مقاومت شیمیایی
10- مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش
11- مقاومت حرارتی
12- براق
13- قابلیت رطوبت و تمیز کردن خود
14- دوام مکانیکی لایه نانوساختار

 

کفپوش صنعتی پلی یورتان

اگر به دنبال کفپوشی می گردید که هم جنبه ی تزیینی داشته و هم کاربردی باشد، کف‌های پلی اورتان HIM همان چیزی است که به دنبالش هستید. این کفپوش ها عمدتا در منازل و خانه‌های شخصی استفاده می‌شوند. در مقایسه با کفپوش های اپوکسی، آن ها برای گرمایش از کف بسیار مناسب تر هستند، درحالی که این یک روش معمول در خانه‌ها و آشپزخانه‌های مدرن است.
همچنین این کف ها را می‌توان در بیشتر طبقات موجود به کار برد. این کف‌ها چندین برابر محکم تر از کف‌های چوبی، کف‌های چند لایه یا کاشی‌ها هستند، اما مطمئناً به دلیل خاصیت ارتجاعی بالاتر، برای رفت و آمد افراد بسیار راحت هستند. کف‌های پلی اورتان HIM در انواع رنگ‌ها در بازار موجود می باشند.
پوشش پلی اورتان (پوشش کف اورتان)، یک پوشش کف بسیار انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش می باشد که به درخشش و طول عمرش شهرت دارد. در سال 1937 توسط I.G. Farben ، این مواد برای ایجاد لاستیک‌های صمغی، کف سفت و الاستومر مورد استفاده قرار می گرفتند. اگرچه به طور معمول اپوکسی‌ها یکی از محبوب‌ترین پوشش‌های کف برای مکان‌های تجاری و صنعتی هستند، اما هنوز هم در مورد کفپوش با کیفیت بالا، کفپوش اورتان به عنوان مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه در نظر گرفته می‌شود.

 

سوالات متداول کفپوش اپوکسی صنعتی

1- کاربرد های کفپوش اپوکسی صنعتی کدام اند؟
کفپوش های اپوکسی صنعتی در صنایع خودروسازی، هوافضا، محیط های تجاری، مراکز علمی و آموزشی و... کاربرد دارند.
2- مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟ 
با استفاده از این کفپوش، لایه ای درون درز بر روی سطوح ایجاد می شود که مانع نفوذ آب می گردد. همچنین کفپوش اپوکسی صنعتی باعث بلند شدن گرد و غبار نیز نمی شود و استحکام بسیار بالایی دارد.
3- آیا ریختن روغن و یا دیگر مواد شیمیایی بر سطح کفپوش اپوکسی صنعتی آسیبی ب کفپوش می رساند؟
خوشبختانه تمامی کفپوش های صنعتی دارای مقاومت شیمیایی مناسبی در برابر این قبیل مواد هستند. اما مواد شیمیایی نباید به مدت طولانی بر سطح کفپوش ها باقی بمانند.
4- اجرای کفپوش های اپوکسی صنعتی به چه مدت زمان نیاز دارد؟
مدت زمان اجرای کفپوش های صنعتی بستگی به متراژ محل دارد. از آنجا که این کفپوش ها معمولا شامل دو تا پنج لایه هستند، پیشبینی می شود در عرض حدود ۵ روز زمان ببرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید 5
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...