عوامل موثر بر انتخاب سیستم رنگ صنعتی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 19 تیر 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

عوامل موثر بر انتخاب سیستم رنگ صنعتی

رنگ صنعتی و عوامل موثر بر انتخاب سیستم رنگ صنعتی موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به شرح آن بپردازیم اما قبل از آن بهتر است اطلاعات بیشتری را در مورد رنگ صنعتی کسب کنید.
رنگ صنعتی در حقیقت نوعی پوشش محافظ می باشد که از تجهیزات فلزی یا پلاستیکی در برابر خراش و خوردگی محافظت می نماید، گفتنی است که در زمینه نگهداری تجهیزات، رنگ، نقش مهمی را ایفا می کند.
این موضوع نه تنها بر ظاهر بیرونی تجهیزات اثرگذار است بلکه از بوجود آمدن هرگونه آسیب نیز ممانعت به عمل می آورد. استفاده از رنگ صنعتی موجب می شود تا تجهیزات در مقابل بسیاری از عوامل از قبیل تخریب مکانیکی، شیمیایی و محیطی محافظت شوند و این عوامل نتوانند بر آن ها تاثیر منفی و مخرب بگذارند.
از خصوصیات مهم رنگ صنعتی می‌ توان به مواردی همچون استحکام بسیار بالا، چسبندگی قوی با سطح کار، برگشت ناپذیری رنگ و همچنین مقاومت بالا نسبت به عوامل خورنده و حلال اشاره کرد.
جالب است بدانید که در رنگ‌ های مخصوص مخازن آب آشامیدنی، رزین اپوکسی فاقد حلال به کار می رود و این که بعد از مخلوط شدن دو جز مایع، پوششی بسیار سخت ایجاد می‌ نماید.
این خصوصیت باعث می شود دیگر برای رقیق کردن رنگ نیازی به ترکیب تینر و حلال‌های سمی با رنگ نباشد تا حدی که مقدار آن به صفر برسد، نتیجه آن که بعد از خشک شدن رنگ، مواد سمی متصاعد نمی ‌شود. به همین دلیل مخازن بتنی که برای ذخیره آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند، می بایست با مواد اپوکسی بدون حلال، پوشش دهی شوند.
امروزه رنگ صنعتی دربردارنده طیف گسترده و بسیار وسیعی از پوشش ها می باشند که قادرند نیازهای مختلف جامعه را برطرف سازند. با این حساب، انتخاب سیستم رنگ صنعتی برای هر کاربرد، منجر می شود تا رنگ برای مدت طولانی کیفیت اولیه خود را حفظ نماید.
به طور معمول کاربرد رنگ صنعتی در تجهیزاتی از قبیل تجهیزات ساخت و ساز، پروژه های معماری و همچنین تجهیزات کشاورزی بیشتر از سایر موارد می باشد.

 

مهم ترین نمونه های رنگ صنعتی کدام اند

با این که رنگ صنعتی دارای گروه بندی های مختلفی است اما مهم ترین آن ها عبارت است از:
گروه رنگ های اپوکسی
گروه رنگ های پلی یورتان
گروه رنگ های ترموپلاست
گروه رنگ های کوره ای

 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

کفپوش صنایع دارویی

کفپوش سالن تولید

کفپوش صنایع غذایی

کفپوش ضد اسید

کفپوش پارکینگ طبقاتی

 

 

انتخاب سیستم رنگ صنعتی

1. نوع محیط
قبل از آن که اقدام به انتخاب سیستم رنگ صنعتی پوششی نمایید باید به این نکته آگاه باشید که تشخیص صحیح و درست شرایطی که تجهیزات در آن جای می گیرند، امری بسیار مهم و حیاتی است و به هیچ وجه نباید از این موضوع غافل شوید. عوامل بیان شده در ادامه مطلب جهت بررسی تاثیر خوردگی محیطی باید تعیین گردند:
میزان رطوبت و دما، شدت و میزان تابش اشعه UV، آسیب های مکانیکی، غلظت مواد شیمیایی در تماس با رنگ، خلل و فرج موجود بر روی سازه های دفن شده و شرایط زمین نظیر مانند pH و همچنین شرایط بیولوژیکی از جمله این عوامل می باشد.
علاوه بر موارد ذکر شده، نوع و اجزاء مواد شیمیایی آب منطقه نیز جزو موارد مهم دیگر در زمینه محیط های آبی می باشد. لازم به ذکر است که شدت و میزان خوردگی محیط در انتخاب و طراحی موارد بیان شده در ادامه مطلب موثر است:
نوع پوشش محافظتی
ضخامت کلی سیستم پوششی
درجه آماده سازی سطح

2. نوع زیرآیند (بستر اصلی)
جنس و نوع زیرآیند مورد نیز دیگری است که در طراحی سیستم های پوششی و نوع آماده سازی سطح بسیار تاثیرگذار می باشد. عموما جنس زیرآیند از فلزاتی همچون آلومینیوم، فولاد، گالوانیزه و ... می باشد.
برای ایجاد پوشش بر روی هرکدام از انواع فلزات، آماده سازی ویژه ایی می بایست صورت پذیرد. لازم به ذکر است که سطوح فلزی قبل از آن که رنگ آمیزی شوند، دارای یکی از وضعیت های زیر هستند:
فلزی که تا به حال توسط سیستم های پوششی، مورد محافظت قرار نگرفته اند.
سطح فلزی که پیش تر رنگ گردیده است و نیازمند تعمیر هستند.

3. طول عمر مورد انتظار از سیستم رنگ صنعتی
به این نکته باید توجه کرد که عمر و ماندگاری سیستم رنگی به عوامل زیادی وابسته است اما به طور معمول و در بیشتر موارد به توافق کارفرما و پیمانکار و همچنین دوره های اساسی سیستم رنگی بر روی سازه های فلزی بستگی دارد. ماندگاری سیستم رنگ در حقیقت تخمینی فنی می باشد که به کارفرما این توانایی را می دهد که قادر باشد فواصل زمانی دوره های تعمیرات خود را برنامه ریزی نماید.

4. برنامه ریزی فرآیند اعمال پوشش
از دیگر عوامل موثر بر انتخاب سیستم رنگ صنعتی، برنامه ریزی فرآیند اعمال پوشش می باشد. گفتنی است که زمان، نحوه و چگونگی اعمال سیستم پوششی به مواردی همچون زمان بندی و یا مراحل تولید پروژه ها وابسته می باشد.
آماده نمودن سطح و تعیین زمان مورد نیاز جهت خشک شدن پوشش به طور کامل، بایستی با توجه به دما و میزان رطوبت برنامه ریزی شود. علاوه بر آن، چنان چه مرحله ای از مراحل ساخت سازه در محیط کارگاهی انجام بگیرد و مراحل دیگر در سایت انجام گردد، زمان رنگ آمیزی دوباره بین لایه ها باید در نظر گرفته شود.

به این مطلب امتیاز دهید 0
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...