اجرای کف سازی سوله های صنعتی
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 18 اردیبهشت 1400
  • بدون دیدگاه
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

اجرای کف سازی سوله های صنعتی

کف سازی سوله های صنعتی یکی از کارهای مهم و حیاتی است که در زمان ساخت سوله، مهندسان مدنظر قرار می دهند. شاید زمانی که می خواهند یک سازه را بنا کنند، از لحاظ افراد عادی و کسانی که هیچ دانشی در خصوص ساختمان سازی، نحوه و چگونگی آن و...ندارند، کف آن سازه یا ساختمان دارای کمترین اهمیت باشد.

این موضوع کاملا اشتباه است، زیرا در بسیاری از موارد کف سازه می تواند مهم ترین قسمت آن سازه محسوب شود.در ادامه موضوع در خصوص یکی از سازه هایی که کف و سطح زیرین آن دارای اهمیت بسیار بیشتری است، صحبت خواهیم کرد. این سازه چیزی جز سوله صنعتی نیست.

 

سوله صنعتی

سوله های صنعتی در موارد متعدد و گوناگونی استفاده می شوند که می توان مواردی همچون انبار محصولات و کالاهای تولید شده، انبار مواد خام یا مواد اولیه کارخانه های مختلف، استفاده از سوله به عنوان یک سالن مجزا و...را جز موارد سوله صنعتی نام برد.

بنابراین متوجه شدید که در یک سوله نیاز است که کف و سطح پایینی با کیفیتی را بسازند تا علاوه بر جلوگیری از رسیدن نم و رطوبت به مواد و محصولات، از هرگونه ترک برداشتن، نشست و سایش و تخریب زود هنگام و...نیز جلوگیری کند.

 

روش های کف سازی سوله های صنعتی

برای رسیدن به چنین مقاصدی باید از نوعی سطح مقاوم و مناسب استفاده کرد که طول عمر بالایی نیز داشته باشد. در ادامه به مواردی که می توان برای کفپوش کردن سطح سوله های صنعتی استفاده کرد اشاره خواهیم کرد.

1-کف سازی با بتن سخت

اولین روشی که برای این کار استفاده می شود، مربوط به بتن سخت است. بتن سخت در واقع یک لایه محافظ و عایق به قطر چند سانتی متر است که به دلیل ترکیباتی که دارد اعم از نوع و شکل و فرمولاسیون دانه بندی و نوع و عیار سیمان و سایر افزودنیها مجاز مانند روانساز و رنگ به لایه زیرینش که همانا بتن کف در حال اجرا میباشد چسبیده و به هیچ وجه جدا نمی شود.

و در واقع پوششی برای بتن کف خواهد شد که محافظت میکند از بتن کف سوله در برابر سایش و ضربه و ترک و تخریب و تا حدی عایقی خواهد شد در برابر نفوذ آب و روغن و مواد شوینده و ضد عفونی کننده.

که این امر طبعا باعث افزایش عمر بتن کف سوله به میزان چندین دهه میشود و سبب جلوگیر از اتلاف هزینه های ترمیم و حتی اجرای مجدد کف خواهد شد و به واسطه این امر صاحبان صنایع و پرسنل آن با خیالی راحت میتوانند به فعالیتهای تولیدی و اقتصادی خود بپردازند و در صورت اجرای درست و زیبا سازی آن پوشش به واسطه ساب و یا انتخاب کفپوش بتنی سخت رنگی علاوه بر این موارد از دیدن و فعالیت بر روی آن کف نیز لذت ببرن که به طبع این امر میتواند بسیار در بازده ای فعالیت پرسنل اثر بگذارد.

نکته بسیار مهمی در مورد بتن سخت وجود دارد که در خصوص لایه زیرین آن است. لایه زیرین بتن سخت باید بتن جدید و تازه باشد. تازه بودن بتن به معنای آن است که حداکثر از زمان بتن ریزی آن چندین ساعت، (بسته به دمای هوا و زمان گیرش بتن ) نگذشته باشد.

2-کف سازی سوله های صنعتی با اپوکسی

دومین روشی که پس از بتن سخت مورد استقبال مردم و مهندسان ساختمان سازی قرار گرفته است، روش کف سازی سوله های صنعتی با استفاده از اپوکسی است. اپوکسی نیز همچون بتن سخت برای پوشش دادن کف سوله های صنعتی بزرگ و کوچک بسیار مناسب است.

تمام ویژگی هایی که برای کف بتن ریزی شده با بتن سخت مطرح هستند، برای کف اپوکسی شده نیز وجود دارند؛ تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد آن است که کفپوش اپوکسی که برای کف سازی سوله های صنعتی استفاده می شود باعث می شود تا میزان نور داخل سوله چندین و چند برابر حالت عادی زیاد شود و همین موضوع می تواند این روش از کف سازی را برای داخل سوله ها بسیار مناسب تر از بتن سخت کند.

 

3-کف سازی سوله های صنعتی با پلی یورتان

روش سوم که جدیدترین روش کف سازی محسوب می شود، به روش پلی یورتان معروف است. در این روش علاوه بر افزایش نور محیط تا چندین برابر حالت عادی، محکم بودن و مقاوم بودن کفپوش نسبت به ترک، نشست، تحمل فشارهای زیاد و...، می توان از طیف های رنگی مختلف پلی یورتان به همراه مستحکم بودن این کفپوش در برابر باد و باران و...اشاره کرد.

به طور مثال اگر سوله برای انبار و یا کارگاهی باشد که دائما نیاز به شستوش داشته باشد، بهتر است از روش اپوکسی یا پلی یورتان استفاده کنید که هم نسبت به شستشوی مداوم آب و مواد شوینده مقاوم است و هم آن که به دلیل استفاده های مکرر از آن، هیچ گونه آسیبی نمی بیند.

 

 

پیشنهاد سردبیر

اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی 

کفپوش صنایع دارویی

کفپوش آرملات

کفپوش صنایع غذایی

کفپوش ضد اسید

کفپوش پارکینگ طبقاتی

 

بهترین کف سازی سوله

کف سوله باید دارای چند ویژگی مهم باشد. یکی از مهمترین این ویژگی ها، استحکام لازم است. در سوله های صنعتی ماشین آلات های سنگین نصب شده و خودرو های سنگین تردد می کند. لذا بار زنده و فشار بر کف سوله های صنعتی زیاد است.

چنانچه در اجرای کف سوله، دقت لازم در انتخاب مواد و روش اجرای مناسب صورت نپذیرد، پس از بهره برداری و وارد شدن فشارهای مکانیکی و یا مواجه شدن با مواد شیمیایی، با مواردی مانند نا هموار شدن، ترک خوردن، شکستگی، پوسته شدن و .... رو به رو می شوید.

بنابراین بهترین کف سازی برای سوله های صنعتی، انتخاب بتن مسلح بعنوان بستر اصلی است. البته در نظر داشته باشید که مقاوم ترین نوع کفپوش سخت صنعتی، "آرملات" می باشد.

مورد دوم اقتصادی بودن می باشد. کف سالن باید جوابگوی نیاز شما باشد؛ نه بیشتر و نه کمتر. استفاده از مدل های خاص و منحصر به فرد برای اجرای کف سوله که بیشتر از نیاز شما باشد، سودی برای شما ندارد. از مصالح فروشی ای منصف مواد مورد نیاز را تهیه کنید تا هم قیمت اضافه پرداخت نکنید و فروشنده، کم فروشی نکند.

کف سوله صنعتی باید سریع اجرا شود. در اجرای کف سوله از افراد بی تجریه و مدل های عجیب نباید استفاده کرد؛ این کار باعث افزایش زمان اجرای کف سوله و هدر رفتن پول می شود.

 

هموار کردن در اجرای کف سوله

در زمان اجرای کف سوله و پس از به اتمام سازی عملیات کف سوله به طور کامل تسطیح (هموار) می شود. بقایای مصالح ساختمانی که از ساخت و ساز کف سوله باقی جا مانده، کاملا برداشته می شود. خاک، سنگ و موارد دیگر که روی زمین وجود دارند نیز برداشته می شوند.

این بقایا و ضایعات جمع آوری می شوند و توسط کامیون به مناطق مجاز نتقال داده شده و تخلیه می شوند. در صورتی که گودی یا چاله وجود داشته باشد با خاک پر می گردند.

سپس زمین با روش های مختلف، یکدست و هموار می شود. این کار به وسیله ماشین آلات مختلف با کیفیت بهتر و بالا تری، انجام می شود. توجه نکردن به این قسمت چند مشکل ایجاد می کند. اولین مشکل این است که مصالح به کار رفته خوب به زمین نمی چسبد.

دومین مشکل این است که به علت نا همواری، هزینه زیادتری برای مصالح باید پرداخت شود تا نا همواری های موجود پر شوند.

کف سازی بتنی، بیشترین کاربرد را در کف سازی سوله صنعتی دارد. برای کف سازی سوله های صنعتی بهتر است از "آرملات" استفاده گردد.

کفپوش آرملات حاوی گرانیت و سیلیس است و همچنین سایر سنگدانه های سخت معدنی بصورت دانه بندی های خاص به همراه سیمان لازم و رنگ دانه های مناسب می باشد. دلیل استفاده از کفپوش آرملات، استحکام بالا و مناسب آن می باشد.

 

مراحل اجرای کف سوله بتنی

1. آماده سازی کف

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ابتدا مواد اضافه را از محیط مربوطه خارج کرده؛ بعد از جمع آوری مواد اضافه، کف مسطح و هموار می گردد. در صورت عدم هموار بودن محیط، مجبور می شوید شیب و خرابی ها را با بتن اصلاح کنید که هزینه بالایی به همراه دارد. همچنین این امر با دوبین مخصوص نیز امکان پذیر است.

 

2. تسطیح (هموار سازی)

برای مسطح کردن یا همان هموار کردن از غلتک دستی و یا ماشین غلتک دار (ماشین غلتک دار نیز به ماشین غلتک را سازی هم معروف است) استفاده می شود. غلتک راه سازی نیز، یک وسیله سنگین غلتک وار است که دارای وزن زیاد و بالایی می باشد.

این وسیله، با غلتک خوردن روی سطوح، سطح زیرین خود که خاک باشد را متراکم می کند. این کار باعث افزایش مقاومت و صاف شدن (هموار شدن) سطح می گردد.

 

3. مگریزی

پس از تسطیح و هموار کردن نیز، مگریزی انجام می شود. بتن مگریزی، بتنی با عیار کم با فونداسیون می باشد.

 

4. آماتور بندی

در این مرحله مش بندی فلزی یا همان آماتور بندی انجام می شود. آماتور بندی یکی از مهمترین قسمت های اجرای کف سوله می باشد. در صورت رعایت نکردن استاندارد و اصول، تحمل کف در برابر فشار های وارده کاهش می یابد. مقاومت کششی بتن 10 درصد از مقاومت کششی آن می باشد؛ به همین دلیل از میلگرد در آن استفاده می گردد.

روش و نوع متریال آماتور بندی توسط مهندسین مربوطه، محاسبه و ارائه می گردد. در محاسبات مهندسین مدل اجرایی و قطر میل گرد ها مشخص است. نیرو های آماتور بند باید تجربه، مهارت و دانش کافی را در این زمینه داشته باشند.

در بسیاری از موارد میتوان از الیاف جایگزین میلگرد استفاده نمود. این مواد علاوه بر کاهش هزینه، باعث کاهش وزن سازه نیز می گردند. سایر اطلاعات و مزایای این نوع الیاف را می توانید با مشاوره گرفتن از کارشناسان شرکت آرملات دریافت نمایید.

 

5. بتن ریزی

بعد از آماده کردن زمین سوله، بتن ریزی انجام می شود. ابتدا بتن توسط بتن ریز به طور یکنواخت روی زمین سوله، ریخته می شود. بعد از ریختن بتن، به کمک دستگاه آن را تراز می کنند. در صورت وجود شیب بندی، قبل از ریختن بتن، تمهیدات لازم صورت می پذیرد.

چنانچه استفاده از ماده آرملات مد نظر باشد، به هنگام بتن ریزی فضای لازم برای اجرای ماده آرملات در نظر گرفته می شود تا پس از گیرش اولیه بتن، نسبت به اجرای مواد آرملات اقدام گردد.

استفاده از آرملات های رنگی، سبب افزایش زیبایی سوله می گردد.

 

6. پرداخت با ماله پروانه ایی

پس از ریختن بتن و بعد از اجرای مواد آرملات، با کمک ماله پروانه ایی یا همان ماله موتوری به صاف کردن و پرداخت سطح بتن می پردازیم. ماله موتوری در دو مدل نفر بر و دستی، موجود می باشد. ماله موتوری دستی با اپراتور هدایت می شود. در مدل نفر بر که برای مکان های بزرگ کاربرد دارد، صندلی برای کاربر یا همان راننده وجود دارد.

 

7. برش بتن یا اجرای کاتر

بتون بر اثر انبساط (بزرگ شدن) و انقباض (گرفتگی) در زمان دوره کیوراسیون، امکان ترک خوردگی دارند. بنابراین در بتن درز هایی به وجود می آید تا اصطلاحا ترک ها بصورت هدایت شده و کنترل شده در درون این درزها بوجود آید سپس این درز ها توسط ماستیک مخصوص پر می گردند.

اکنون کف سازی سوله انجام شده است و آماده بهره برداری می باشد. همچنین این کف قابل استفاده است. برای مکان هایی که نیاز به کفپوش های مخصوص وجود دارد، مانند سالن های داروسازی و یا تولید صنایع غذایی از کفپوش های اپوکسی استفاده می گردد. در غیر اینصورت زمانی که به کفپوش سخت صنعتی نیاز باشد، از کفپوش آرملات استفاده می گردد.

 

سخن پایانی

به طور کلی، اجرای کف سوله های صنعتی برای هر استفاده و کاربردی باشند باید به صورت استاندارد و با کمک افراد با تجربه انجام شود. این اجرای اصولی نیازمند دانش و تجربه بسیار، دستگاه های مناسب، تکنولوژی و فناوری روز دنیا است. برای اجرای کف سوله های صنعتی با بهترین کیفیت می توانید با کارشناسان آرملات در تماس باشید.

به این مطلب امتیاز دهید 4
پرینت
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید.
Captcha
لطفا صبر کنید...